Kaupunkiuutiset

Hämeenlinnassakin voi nyt tankata kaasua

Kaupungin ensimmäinen kaasutankkausasema vihittiin käyttöön Paroistentie 2:ssa tiistaina, mutta tiellä liikkuvien käytössä se oli jo viime viikolla. Uusi tankkausasema tarjoaa paineistettua bio- ja maakaasua henkilö-, jakelu- ja jäteautoille sekä busseille.

Aseman rakentanut Gasum Oy on suomalainen energiayhtiö, joka tuo Suomeen maakaasua, jalostaa kotimaista uusiutuvaa biokaasua ja toimittaa kaasua energiantuotantoon, teollisuudelle, kotitalouksille sekä maantie- ja meriliikenteelle.

Autoteollisuus kehittää jatkuvasti vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevia ajoneuvoja. Tunnetuimpia niistä ovat sähköautot, mutta kiinnostus kaasutoimisia kulkuneuvoja kohtaan on lisääntynyt. Biokaasun käyttäminen on helppo tapa vähentää hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä. Se on ainoa Suomessa myytävä liikennepolttoaine, jolle on myönnetty sekä pohjoismainen Joutsenmerkki että Avainlippu-tunnus. Tällä hetkellä Suomen teillä liikkuu noin 3000 kaasua käyttävää kulkuvälinettä.

– Hämeenlinna on resurssiviisas kaupunki, jossa teemana on kestävä talous, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen kiitteli linnalla pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

– Suomen tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä 40 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tuoreen kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaan tavoitteena on, että tuohon samaan määräaikaan mennessä liikenteessä on 50 000 kaasukäyttöistä ajoneuvoa.

Yhtiö on sitoutunut avaamaan seuraavan 10 vuoden aikana 35 uutta tankkausasemaa. Suunnitteilla on asemia muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun ja Lahteen. Tällä hetkellä Gasumin verkostossa on 22 asemaa ja muut yhtiöt mukaan luettuna niitä löytyy Suomesta 31.

– Näillä ratkaisuilla tehdään historiaa tulevaisuuteen ja ne vastaavat myös Hämeenlinnan omien ilmastotavoitteiden haasteeseen. kaupunginjohtaja Timo Kenakkala sanoi.

– Olemme olleet edistämässä uusia energiamuotoja monissa kohteissa. Elenia Areenassa on aurinkopaneelit, uusiutuvassa uimahallissa on maa- ja kaukolämpöä sekä aurinkoa hyödyntävä hybridiratkaisu ja Nummen palvelukeskuksen keihäänkärkenä on energiatehokkuus. Pystymme vaikuttamaan siihen, että nuoret saavat huomisen paremmassa kunnossa kuin pahimmat uhkakuvat esittävät.

Gasumin biokaasuliikennetoiminnan johtajan Jukka Metsälän mukaan puhtaan ja edullisen liikennekasvun kysyntä kasvaa voimakkaasti.

– Mullistimme alkuvuonna polttoainemarkkinat lanseeraamalla kuluttajille kiinteähintaisen polttoaineen ja laajensimme toukokuussa kiinteän kuukausihinnoittelun koskemaan myös yritysten leasingpalveluita yhteistyössä Secto Automotiven kanssa.

Kaikki Suomessa myytävät kaasuautot ovat niin sanottuja bifuel-malleja, eli niistä löytyy sekä kaasu- että bensiinitankki. Esimerkiksi Skoda Octavian 1,4 TSI -mallin täysillä tankeilla huristelee 400 kilometriä kaasulla ja 900 kilometriä bensiinillä.

– Skodan hankkivista asiakkaista 50 prosenttia valitsee Octavian ja heistä 10 prosenttia haluaa kaasuauton, Skodaa maahantuovan Helkama-Auton toimitusjohtaja Maija Koskela kertoi.

– Myynti on kasvanut huimasti, sillä kaasukäyttöinen auto on polttoainekuluiltaan erinomaisen edullinen vaihtoehto.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset