fbpx
Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Hämeensaaren Cittarin Mikoilla on selkeät roolit: Kauppias-Mikko johtaa ja Hevi-Mikko "raataa" – Tavoitteet ja toiveet ovat samat

Hämeensaaren Citymarketin uudet kauppias-Mikot haluavat uudistaa, jakaa vastuuta ja olla helposti lähestyttäviä niin henkilökunnalle kuin asiakkaille.
Mikko Kontion mukaan (taustalla) johtaminen lähtee ihmisistä. Kauppa ei pyöri kauppiaalla vaan henkilökunnalla. Mikko Ylitalo vastaa kaupan hevi-osastosta. Vastuunjako miesten välillä on selvä ja eripuraa syntyy ani harvoin. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa
Mikko Kontion mukaan (taustalla) johtaminen lähtee ihmisistä. Kauppa ei pyöri kauppiaalla vaan henkilökunnalla. Mikko Ylitalo vastaa kaupan hevi-osastosta. Vastuunjako miesten välillä on selvä ja eripuraa syntyy ani harvoin. Kuvat: Pekka Rautiainen

Kun Hämeensaaren K-Citymarket vaihtoi kauppiasta viime elokuussa, sen tahtikapuloihin tarttuikin kaksi Mikkoa, Kontio ja Ylitalo. Tuttavallisemmin heistä puhutaan kauppias-Mikkona ja Hevi-Mikkona.

Hämeenlinnaan pariskunta siirtyi Sipoosta K-Supermarket Basilikasta.

Kontio, 44, on kaupan edustaja, johtaja, kauppias. Ylitalon, 37, vastuulla on kaupan hedelmä- ja vihannesosasto, tosin hänet mielletään monissa asioissa myös varakauppiaaksi.

Miesten mukaan cittarin arki rullaa, kun henkilökunnalla on selkeät roolit ja vastuualueet.

– Kaupan on pyörittävä hyvin, oli kauppias paikalla tai ei. Se ei kanna missään ammatissa pitkälle, jos tekee itsestään korvaamattoman, Kontio painottaa.

Lisäksi kaksikolle on erityisen tärkeää, että henkilökunta voi hyvin, ja että asiakkaat rohkenevat tulla juttusille.

Toimialat vaihtuneet, pysyykö kaupanala?

Ennen kauppiasuraansa Kontio toimi esimies- ja myyntitöissä. Hän oli Postilla asiakaspalvelujohtajana, sitä ennen Tallink Siljalla myyntipalvelupäällikkönä, ja työura alkoi parikymppisenä Elisalla asiakaspalvelu- ja esimiestehtävissä.

– Työpaikan vaihduttua, on vaihtunut toimiala. Ensimmäistä kertaa tuntuu, että tämä voisi olla loppuelämän ammatti, mies vakuuttaa.

Näinkö on tosiaan?

– En usko, että luovun tästä herkästi. Minua viehättää yrittämisen vapaus. Postissakin minulla oli 200 henkilön yksikkö johdettava, mutta aina löytyi joku ylempi pomo, joka päätti asioista.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen. 

Kauppiaan huone sijaitsee kierreportaiden päässä käytävän perällä. Mikko Kontio ravaa useita kertoja päivässä kaupan puolella, sillä parhaiten hän viihtyy henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa.

Heviosastolle jo aamuvarhain

Ylitalon työpäivä alkaa usein jo aamukuudelta. Hevi-osasto on saatava nopeasti kuntoon ja edustavaksi. Työ on välillä hyvin fyysistä. Kontio saapuu kaupalle vasta kahdeksan maissa ja hänen tehtävänään on hallinto, markkinointi ja suhdetoiminta.

Syntyykö roolijaosta koskaan eripuraa pariskunnan välille?

– Ai, kun minä raadan tuolla niska limassa? Ylitalo nauraa.

– Pääsen paremmin kohtaamaan asiakkaita. Hänellä työpäivä ja -stressi jatkuvat kotona enemmän kuin minulla, Ylitalo jatkaa.

Malttamaton ja toppuuttelija

Eripuraa heidän välilleen kehkeytyy harvoin. Tuskastumista saattaa aiheuttaa Kontion malttamattomuus: “tänään suunniteltu pitäisi olla huomenna valmis”.

– Päivässä on monta muutakin hoidettavaa asiaa, Ylitalo toteaa jalat maassa.

Hän kuvailee Kontiota esimiehenä määrätietoiseksi ja lojaaliksi, joka osaa huomioida kokonaiskuvan, eikä lähde mukaan “hiekkalaatikkoleikkeihin.”

– Haluan katsoa eteenpäin ja etsiä ratkaisuja, en syyllisiä.

Korvat ja silmät auki

Kontio puolestaan kiittää puolisonsa ympärilleen levittämää positiivista asennetta ja tekemisen iloa. Ylitalo on myös työssään lähempänä asiakkaita ja henkilökuntaa ja kuulee herkemmin heidän kuulumisiaan. Tätä kauppias ei laita lainkaan pahakseen.

– Tulen oikein hyvin henkilökunnan kanssa juttuun. Se on ehdoton vahvuuteni. Onpahan toisetkin korvat ja silmät heitä varten.

Työpäivän päätteeksi he käyvät kotona läpi kaupan uudistuksia, kehittämisideoita ja henkilöstön hyvinvointia koskevia asioita. Mutta ei liikaa. Vaikka työpäivät venyvät usein kymmentuntisiksi, on työ yrittäjänä erilaista.

– Sitä tekee itselleen.

Miten, mitä ja missä?

Miten kauppanne tunnistaa?

Kontio: Asiakastoiveseinästä, se on meille tosi tärkeä. Pyrimme kaikessa toiminnassamme asiakaslähtöisyyteen.

Olemme saaneet kiitosta muun muassa palvelutiskin ja heviosaston tuoreudesta. Olemme panostaneet kaupan oman keittiön take away -tuotteisiin.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen. 

Asiakkaiden tuotetoiveita tulee sekä sähköisesti että hyllyjen välissä kaupassa. Toiveet kirjataan taululle ja niiden tilanne päivitetään. Samalla muutkin asiakkaat näkevät, mitä tuotteita kauppaan on jo toivottu, ja mitä niistä on tullut. Ylitalon mukaan jopa 90 prosenttia toiveista pystytään toteuttamaan.

Miten tapasitte?

Ylitalo: Oho, mennään näihin. Sokkotreffeillä 17 vuotta sitten. Yhteinen ystävä järjesti. Heti se siitä lähti. Treffien jälkeen menimme syömään.

Mitä ajattelitte toisistanne?

Kontio: Hänellä oli monta koiraa, ja ajattelin, että hän on varmaan vastuuntuntoinen ja mukava ihminen.

Ylitalo: Olipas hauska, humoristinen tyyppi. On vieläkin, ainakin ajoittain (nauraa).

Miten ihmiset ovat suhtautuneet teihin pariskuntana, vai onko sitä tarvinnut edes miettiä?

Kontio: Ei oikeastaan. Olemme olleet kauppiasurallamme asian suhteen avoimia. On luontevaa olla oma itsensä ja rehellinen. Uskon, että se kantaa tässäkin asiassa.

Ylitalo: En nykypäivänä osaa edes ajatella, että pitäisi hyssytellä.

Miten asutte?

Löysimme vuosi sitten unelmiemme kodin Nurmijärveltä. Työmatka on 35 minuuttia autolla.

Mitä harrastatte?

Elämä on töiden jälkeen kotia, koiria, ulkoilua ja pihatöitä.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset