Kaupunkiuutiset

Mielipide: Hengenvaarallista menoa

Kärkikolmion takaa ei saa kiilata eteen, ei Poltinahon risteyksessä, eikä muuallakaan. Kuva on kunnon pakkastalvelta tammikuulta vuonna 2010. Kuva: Rauno Lahti
Kärkikolmion takaa ei saa kiilata eteen, ei Poltinahon risteyksessä, eikä muuallakaan. Kuva on kunnon pakkastalvelta tammikuulta vuonna 2010. Kuva: Rauno Lahti

Heikki Notko kirjoitti lauantain (HKu 21.3.) lehdessä täyttä asiaa liikenneympyröistä.

Meno varsinkin Poltinaholla on vastuutonta. Ongelmia on varmasti autoilijoillakin, mutta näin pyöräilijänä koen, että Poltsarin ympyrä on pyöräilijöille hengenvaarallinen.

Ongelma on siinä että kyseisestä ympyrästä voi ajaa läpi lähes hidastamatta, aivan kuten Notko kirjoittikin.

Turuntieltä on mahdollista ajaa lähes hidastamatta Jukolan suuntaan, jolloin autoilija ei yksinkertaisesti ehdi havainnoida pyöräilijää, joka tulee Hattelmalantien suunnasta. Pitää seurata niitä oikealta tulevia, eli niitä toisia, jotka ajavat liian lujaa. Ja sieltä Hattelmalantien suunnasta tulee pyöräilijöitä. Siellähän on melko liuta opiskelijoita.

Kaikki tämä tapahtuu poliisilaitoksen ikkunan alla. Ympyrää muistaakseni taannoin suurennettiin. Toinen ratkaisu olisi sisääntuloväylien kaventaminen, jolloin on pakko hidastaa.

Mielestäni Hämeenlinna tarvitsisi muutaman ympyrän lisää: ainakin Viipurintien ja 10-tien risteykseen ja Parolantien ja Tiiriöntien risteykseen.

Molempien läheisyydessä on vilkkaita kauppoja, jotka tuovat liikennettä. Välillä on vaikea päästä risteyksistä eteenpäin, kun sekä 10-tie että Parolantie ovat täynnä liikennettä.

Ympyröiden ajatushan on se, että liikenne sujuu. Noissa risteyksissä sujuvuudessa on hieman toivomisen varaa.

Timo Mäkynen Sudentieltä

Lue lisää: Mielipide: Oikealta ohi ja kolmion takaa eteen! – Kiertoliittymien väistämissäännöt yhä hakusessa

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

3.6.2020

Päivän Hämeen Sanomat

4.6.2020

Fingerpori

comic