fbpx
Kaupunkiuutiset

Hinausauto muskelimallia

– Tällä tulee perässä yhtä sopuisasti täyspitkä rekka kuin sora-auto, sanoo Hämeenlinnan SOS-hinausyrittäjä janakkalalainen Juuso Eskola. Painoa raskaan kaluston hinaukseen tarkoitetulla, nelivetoisella autolla on kuusitoista tonnia ja siihen päälle mukana kulkeva nosturi. Vinssejä autoon on asennettu kolme.

Ketterästi mies kiipeää lähes yhdeksän metriä pitkän hinausautonsa ohjaimiin ja lupaa tarvittaessa kiskoa vaikka bussia, kuorma-autonkin jopa suosta. Koulutukseltaan automekaanikkona Eskola korjaa osan vioista myös tienpäällä, jolloin avun saanut voi liikennekelpoisena jatkaa matkaansa omin neuvoin.

Tarvittaessa tielle jäänyt nostetaan lavetille tai sitä vedetään pyörillään hinausauton perässä.

– Raskaalla kalustolla tehtävät ovat poikkeuksetta hätätoimenpiteitä. Kuorman kanssa ajetaan sitä reittiä, mistä tällä parhaiten päästään, vaikka vastakarvaan. Kaupungilla tällä liikennöidään ainoastaan tarvittaessa, sillä kääntymiseensä auto ottaa ison tilan. Hinauskeikalla paikalle tulee yleensä poliisi liikennettä ohjaamaan.

Raskaalla kalustolla sen hintakin nousee kevyesti useampaan sataantuhanteen. Nollia on myös hinauslaskussa, joten vakuutusten tulee olla kunnossa.

– Meillä hinausauto on kimppa-auto, sen omistaa puoliksi pitkäaikainen yhteistyökumppani Jouni Kyrölä Toijalasta. Isoa hankintaa harkittiin huolella, jopa pari vuotta, kertoo Eskola. Lahdessa raskaaseen kalustoon tehtyjen varusteluiden jälkeen Eskola työkeikalle autolla hälytettiin jo seuraavana päivänä.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset