fbpx
Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Hirvittääkö ajatus lähteä pyöräilemään talvikeleillä? – Hämeenlinnalaisten konkareiden mukaan se ei ole temppu eikä mikään

Hätilässä asustavat Petri ja Minna Takala kannustavat kaikkia kokeilemaan talvipyöräilyä. Heidän mielestään se ei ole kävelyä kummempaa, kunhan päällä on riittävästi vaatetta ja ajamisessa on malttia mukana. Kuva: AP Sarjanto
Hätilässä asustavat Petri ja Minna Takala kannustavat kaikkia kokeilemaan talvipyöräilyä. Heidän mielestään se ei ole kävelyä kummempaa, kunhan päällä on riittävästi vaatetta ja ajamisessa on malttia mukana. Kuva: AP Sarjanto

Minna ja Petri Takala taittavat kaupunkireissuja, työmatkoja ja kuntolenkkejä pyöräillen ympäri vuoden, satoi tai paistoi.

Harrastus on hämeenlinnalaiselle pariskunnalle sydämen asia ja elämäntapa. Minna Takala istuu Pyöräliiton hallituksessa ja on Tawast Cycling Clubin puheenjohtaja. Petri Takala toimi useita vuosia Linnan Pyöräverstaan yrittäjänä.

Heidän mielestään talvipyöräily ei ole mitään supersankarien hommaa, vaan aivan tavallista elämää.

– Aloitin talvipyöräilyn viitisentoista vuotta sitten, kun asuimme vielä Espoossa ja kävin Pasilassa töissä. Kyllästyin ihan totaalisesti ajamaa autolla, Petri Takala kertoo.

Matkaa työpaikalle kertyi 15 kilometriä suuntaansa.

– Olihan se aluksi aika haastavaa, kun en ollut paljon pyöräillyt, mutta keho tottui nopeasti. Fyysisesti se oli hyvin palkitsevaa.

Yllättävän helppoa

Minna Takala seurasi miehensä esimerkkiä vuonna 2011, kun pariskunta oli palannut kotikaupunkiinsa Hämeenlinnaan.

– Lumi ja jää kyllä vähän ensin arveluttivat. Taisi olla itsenäisyyspäivä, kun ajoin ensimmäisen kerran talvikelillä ja se tuntui yllättävän helpolta. Oikein harmitti, etten ollut aikaisemmin kokeillut, hän sanoo.

– Pyöräilen aina töihin aamulla, koska tekisin sitä lomallakin. Siitä tulee aina itsensä ylittämisen tunne ja raitis ulkoilma virkistää.

Pakkassää ei ole talvipyöräilijän pahin vihollinen, vaan loskakeli.

– Jos on paljon märkää lunta, niin ajaminen on monesti mahdotonta, kun pyörä menee tukkoon. Mitään pakkasrajaa ei tässä hommassa oikeastaan ole, Petri Takala tuumaa.

Nastoilla varmuutta

Lyhyillä kaupunkimatkoilla riittävät Takaloiden mielestä aivan normaalit talvivaatteet. Jos reissu on vähän pidempi, kannattaa pukeutumiseen vähän panostaa.

– Aika lailla samat kamat kelpaavat kuin vaikkapa hiihtämään lähtiessä. Lämpöiset hanskat ja kengät, tuulenpitävä takki ja myssy tai tuubihuivi kypärän alle. Kerrospukeutuminen on hyvä asia niin kuin missä tahansa ulkoliikunnassa, he neuvovat.

Nastarenkaat eivät ole talvella polkupyörissä pakolliset, eivätkä kaikki sellaisia käytäkään.

– Itse olen tykästynyt maastonastarenkaisiin, kyllä niistä tulee lisää varmuutta ajoon, eivätkä jarrutusmatkat ole hirveitä. Renkaiden vaihtaminen pyöräliikkeessä ei ole kuin muutaman kympin juttu, Petri Takala kertoo.

Talvikeli rasittaa pyörää tavallista enemmän ja loska sekä tiesuola syövät vaijereita ja ketjuja. Ketjut pitää voidella ja putsata tarpeen mukaan. Myös lukko on hyvä voidella, ettei se jäädy.

Takavalokin pakollinen

Hämärässä ja pimeässä pyörä tarvitsee nykyisen tieliikennelain mukaan etuvalon lisäksi punaisen takavalon. Itse matkanteossa maltti on valttia.

– Talvella vaaditaan ennakoivampaa ajoa sekä äkkiliikkeiden ja äkkijarrutusten välttelyä, Petri Takala sanoo.

Oma lukunsa talvipyöräilyssä on väylien turvallisuus ja käyttökelpoisuus. Kaupungin pyöräteiden kunnossapito ei saa pariskunnalta hyvää arvosanomaa, kun esimerkiksi Hattulassa homma on hoidettu heidän mielestään erinomaisesti.

– Hämeenlinnan pyörätiet ovat katkonaisia ja niitä aurataan huonosti tai ei ollenkaan, Minna Takala moittii.

– Hyvä infra kannustaa pyöräilemään ja huono kunnossapito lannistaa.

Vinkkejä talviajoon

Vältä äkkinäisiä käännöksiä, jarruta jo ennen liukkaita paikkoja ja pidä ajonopeus maltillisena.

Nastarenkaat eivät ole välttämättömät, mutta monien mielestä tuovat varmuutta ajamiseen.

Puhdista ketjut aina välillä, jotta ajaminen pysyy kevyenä. Lisää ketjuihin silloin tällöin tippa öljyä ja kuivaa ketjut sen jälkeen.

Käytä valoja jo päivän hämärtyessä. Etuvalo on valkoinen ja takavalo punainen.

Uuden tieliikennelain mukaan takavalo on pakollinen ja sen puutteesta voi saada rikesakon.

Lähde: Pyöräliitto.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset