Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Hyviä kokemuksia Omaolosta – Sähköinen terveyspalvelu laajenee Kanta-Hämeessä myös erikoissairaanhoitoon

Janakkalassa sähköinen Omaolo.fi-palvelu otettiin terveydenhuollossa käyttöön 11. marraskuuta, joten siitä on saatu siellä vasta vähän kokemuksia, kertoo ylilääkäri Virpi Kröger. Kuva: Riku Hasari
Janakkalassa sähköinen Omaolo.fi-palvelu otettiin terveydenhuollossa käyttöön 11. marraskuuta, joten siitä on saatu siellä vasta vähän kokemuksia, kertoo ylilääkäri Virpi Kröger. Kuva: Riku Hasari

Hämeenlinnassa tämän vuoden helmikuussa käyttöön otetusta sähköisestä Omaolo.fi-terveyspalvelusta on saatu pääosin hyviä kokemuksia.

Janakkalassa palvelu otettiin käyttöön marraskuussa, ja Hattula ottaa sen käyttöönsä lähiaikoina.

– Asiakkaat ovat olleet positiivisen yllättyneitä siitä, että asiat ratkeavat aika yksinkertaisesti sähköisellä palvelulla, kertoo Omaolovastaava, projektipäällikkö Ilona Rönkkö.

Esimerkkinä Rönkkö kertoo, että Omaolo.fi-palvelun kautta voi kätevästi saada lääkereseptin vaikkapa virtsatietulehdukseen ilman lääkärissäkäynnin vaivaa.

– Helmikuun alusta arviolta tuhat asiakasta on käyttänyt tätä palvelua, mutta vain osa on lähettänyt palvelupyynnön terveysasemalle. Osalle on riittänyt palvelun kokeilukäyttö tai oirekartoitus.

 

Itse verkossa tehtävissä oirearvioissa voi arvioida yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa ja saada toimintasuosituksen ja itsehoito-ohjeet.

Yleisen oirekyselyn lisäksi tarjolla on 14 oirearviokategoriaa, ja ensi vuonna kategoriat lisääntyvät hyvinvointitarkastuksella ja -valmennuksella sekä määräaikaistarkastuksilla.

Sähköinen palvelu myös ohjaa ajanvaraukseen, jos oirekuvaus muodostuu sellaiseksi, että käynti sairaanhoitajalla tai lääkärillä olisi tarpeen.

Palveluarvioilla puolestaan voi kartoittaa, millaista tukea ja apua sosiaalipalveluista voi löytyä itselle tai läheiselle.

 

Rönkön mukaan palvelun mahdollisia teknisiä ongelmia seurataan, ja versiopäivityksiä on tehty ja tehdään jatkossakin.

– Toki vielä tulee palautetta, että palvelun käytettävyyttä pitäisi parantaa, kun kyseessä on uusi, tuore palvelu. Kuuntelemme tosi tarkkaan asiakkaiden kommentteja ja kehitämme palvelua koko ajan.

 

Omaolo.fi-palvelu laajenee myös erikoissairaanhoitoon.

Kanta-Hämeen keskussairaala pyrkii saamaan sähköisen asiakaspalvelun lisäpalveluna käyttöön päivystyksessä ensi kevään aikana.

– Kun virka-aika on ohi eikä terveysasemilla ole enää vastaajia, potilaskysymykset ohjataan Kanta-Hämeen keskussairaalaan, ja palvelua saatavilla iltaan asti, uudistusta kuvailee tulosalueen ja päivystysklinikan ylilääkäri Ari Palomäki.

– Uskon, että vuoden, kahden sisällä palvelu alkaa näkyä soittojen määrän vähentymisenä. Myös niillä, jotka hakeutuvat päivystykseen ”lievemmillä vaivoilla”, läpimeno päivystyksessä tulee nopeammaksi.

Viikolla 49 tällaisten tapausten läpimenoaika päivystyksessä oli 1,10–2,20 tuntia.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri hallinnoi Omaolo.fi-palvelua ja koordinoi yhteistyötä.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset