Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Ikäihmiset saavat pankista terveyspalveluja ja digiapua – Lammin Säästöpankki aloittaa pilotin Hämeenlinnasta ja Lammilta

Lammin Säästöpankissa on mietitty, mitä ikäihmiset tarvitsevat pankkipalvelujen lisäksi.
DNA:n Juha Liikanen, Lääkärikeskus Aavan Luotsin Petra Aaltonen, Lammin Säästöpankin Pirjo Hynönen, Aava Luotsin Hilkka Jakola sekä Lammin Säästöpankin Sari Reunanen ja Sari Ahonen esittelivät uutta senioriyhteistyömallia. Kuva: Tuulia Viitanen
DNA:n Juha Liikanen, Lääkärikeskus Aavan Luotsin Petra Aaltonen, Lammin Säästöpankin Pirjo Hynönen, Aava Luotsin Hilkka Jakola sekä Lammin Säästöpankin Sari Reunanen ja Sari Ahonen esittelivät uutta senioriyhteistyömallia. Kuva: Tuulia Viitanen

Lammin Säästöpankissa on huomattu, että ikäihmiset tarvitsevat pankista muutakin kuin pankkipalveluja. Erityisesti asiantuntijapalveluille on kysyntää.

Pankin asiakasjäsenistä on koottu Vaikuttamo-ryhmä, jonka kanssa on pohdittu, millaisia palveluja ikääntyneet kansalaiset tarvitsisivat.

– Kyllä sieltä nousivat erityisesti terveyspalvelut ja digiopastus, sanoo asiakkuuksista vastaava pankinjohtaja Sari Ahonen.

Ideoinnin tuloksena pankki alkoi etsiä yhteistyökumppaneita. Nyt koossa on uusi senioreiden palvelukokonaisuus, johon kuuluvat pankkipalveluiden lisäksi digi- ja terveyspalvelut, joita tarjoavat Lääkärikeskus Aava ja DNA.

Ahosen mukaan senioreille on räätälöity palvelua pankin puolella. Senioreille on esimerkiksi oma kuuma linja -puhelinpalvelu. Numeroon voi soittaa virka-aikana ja saada apua pankkipalveluihin. Lisäksi pankki tarjoaa kädestä pitäen digiopastusta muun muassa nettipankin käyttöön.

Selkeille digipalveluille tarvetta

DNA teetti viime vuonna kyselytutkimuksen, jonka mukaan 65-74-vuotiaista 73 prosenttia suosii digitaalista pankkiasiointia.

– Tarvetta selkeille digitaalisille ratkaisuille on, sanoo DNA:n businessmanager Juha Liikanen.

Esimerkiksi DNA tarjoaa Lammin Säästöpankin asiakkaille mobiililaajakaistan ja tabletteja tiettyyn hintaan. Lisäksi laitteet asennetaan käyttökuntoon ja laitteiden käyttöön saa opastusta.

Lääkärikeskus Aava lähti mielellään yhteistyöhön pankin kanssa. He tarjoavat yhteistyösopimuksena kuukausittaista palvelua, johon kuuluu kerran kuussa hyvinvointisoitto asiakkaalle. Se tarkoittaa sitä, että asiakas pääsee puhelimitse juttelemaan terveysasioistaan.

– Tämä voi tuoda monelle turvaa, että joku kuuntelee ja ottaa kantaa terveysasioihin, sanoo Aava Luotsin etähoitoyksikkön johtaja Hilkka Jakola.

Kokeilujakso kestää vuoden

Pankin senioripalvelusta voi ostaa joko osia tai koko paketin. Idea on se, että palveluja niitä tarvitsevalle on tarjolla yhdeltä tiskiltä.

Seniorikokeilu kestää vuoden. Kanta-Hämeessä pilottina toimivat Hämeenlinna ja Lammi. Tarkoitus on laajentaa palvelu ensin Hyvinkäälle ja sitä kautta pääkaupunkiseudulle.

– Meillä on suuret odotukset ja lanseeraamme palvelun portaittain. Käyttäjäkokemuksia kerätään koko ajan, Sari Ahonen sanoo.

Lammin Säästöpankki järjestää senioripäivät torstaina 30.1. kello 10–15 Hämeenlinnan konttorilla ja perjantaina 31.1. kello 10–15 Lammin konttorilla.

 

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

26.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

26.9.2020