Kaupunkiuutiset

Intohimona Honda Monkey

Hangasmäkeläisen maalaistalon pihapiirissä seisoo komea rivistö menopelejä. Juhani Järvimäen harrastus on kunnostaa Japanissa alkujaan huvipuistokäyttöön valmistettuja Honda Monkey –mopoja, jotka saavuttivat Suomessakin nuorison keskuudessa kulttimaineen muutama vuosikymmen takaperin.

– Sain ensimmäisen Honda Monkeyni 14-vuotiaana vuonna 1987 ja sillä tuli ajettua 40 000 kilometriä, Järvimäki kertoo.

– Se oli vuosimallia 1978. Jotenkin se kiinnostus vain siitä kasvoi ja aloin kerätä niitä lisää. Valmiina ja ajokuntoisina niitä on nyt kahdeksan ja eri vaiheissa olevia projekteja on seitsemän kappaletta. Lisäksi minulla on muitakin mopoja.

Honda Monkey Z50J:tä tuotiin Suomeen vuosina 1975-1999. Koekäyttöön jo vuonna 1973 tuoduissa malleissa oli pieni tankki ja penkki sekä perä ilman jousitusta. Tätä mallia kutsutaan jäykkäperäksi.

1970-luvun malleissa tunnusomaista uudempiin versioihin oli, että runko oli hieman lyhyempi, koneen ylempien kiinnikkeiden reiät olivat kolmion muotoiset, jalkatappirunko oli Suomessa tehty ja takaiskunvaimentimet kiinnitettiin pitkällä läpipultilla. Tankin kiinnitys oli erilainen, jarrupoljin erimuotoinen, kahvarungot kiinteät, penkki oli pitkä sekä kapea ja tankki napattu jäykkäperästä painorajoitusten takia.

Seuraava näkyvä mallimuutos tuli vuonna 1979, jolloin tankki muuttui isommaksi. Lopullinen muutos nykymuotoon tapahtui vaiheittain, kun vuosina 1980-1981 tulivat kuvaan soikeareiälliset ”traktorivanteet”, pienet jarrurummut ja kaksi vaijerivälitteistä käsijarrua.

Järvimäki on kiinnostunut erityisesti merkin vanhemmista malleista. Kiinalaiset kopiot eivät häntä innosta.

– Mopoja ja niiden osia olen jahdannut lähinnä rompetoreilta sekä Keltaisen pörssin sivuilta ja pisimmän hakureissun taisin tehdä Joroisiin.

– Vielä 1990-luvun vaihteessa Honda Monkeyn osia sai halvalla, mutta myöhemmin niiden hinnat alkoivat nousta. Nykyään vähänkin alkuperäisessä kunnossa olevien pyörien hinnat ovat 1500 eurosta aina 4000 saakka.

Keräilijä on ammatiltaan sorvari ja siitä taidosta on paljon hyötyä, kun raadoista tehdään kauniisti kehrääviä kulkuvälineitä.

– Ilmanputsareita ei esimerkiksi saa enää mistään, joten niitä olen värkännyt itse.

– En nykyään enää ajele näillä kauhean paljon, mutta vaimon kanssa oltiin Vesijärven ympäriajossa, jossa oli mukana 382 vanhaa mopoa. Elokuussa on sitten vuorossa Kytäjän kierros.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

12.8.2020

Päivän Hämeen Sanomat

15.8.2020

Fingerpori

comic