Kaupunkiuutiset

Isännöintialan kilpailu on edelleen vähäistä

Kiinteistöalan palveluyritys Taloasema avasi äskettäin toimipisteen Hämeenlinnassa. Vuoden 2015 franchising-ketjuksi valitun Taloaseman hämeenlinnalaisyrittäjinä toimivat Tanja Aartela ja Teemu Kukko.

– Hämeenlinnassa on varmasti tilaa tämän alan toimijalle. Kilpailu on vähäistä, ja pienimmät taloyhtiöt eivät tahdo löytää asiantuntevaa isännöitsijää, Aartela ja Kukko perustelevat aluevaltaustaan.

– Pienille taloyhtiöille ei tehdä edes tarjouksia isännöinnistä, kun isoja maksajiakin on isännöintiyritysten näkökulmasta tarpeeksi asti, Tanja Aartela tietää.

Yrittäjäkaksikko painottaa samalla sitä, että isännöinti on suuren muutoksen keskellä yhdessä kaikkien muiden toimialojen kanssa – digitalisointi mullistaa vanhat käytännöt. Samalla myös ajattelutavan muutos rakennusten elinkaaren kehityksestä synnyttää tuoreita toimintamalleja.

Aartela ja Kukko sanovat panostavansa erityisesti siihen, että asiakkaaksi tulevan asuntoyhtiön asioihin paneudutaan kokonaisvaltaisesti ja tarkasti.

– Käsitykseni mukaan asioita voi hoitaa asuntoyhtiön kannalta nykyistä paremmin järkeistämällä vanhoja toimintatapoja. Se tuo suoraan säästöjä. Koko alalla on nyt tilanne, jossa yhtä isännöitsijää kohti on liian monta kohdetta hoidettavana. Silloin ei jää aikaa perehtyä yksittäisten yhtiöiden asioihin, vaan kaikkia hoidetaan isona massana, Teemu Kukko arvioi.

Hämeenlinnalainen isännöitsijäkaksikko sanoo pyrkivänsä siihen, että jokainen asukas voi lähestyä suoraan isännöitsijää ilman ”pelkoa asiansa tärkeydestä”.

– Isännöitsijä on korostetusti taloyhtiön osakkaiden palveluksessa, Aartela painottaa.

Hänen mielestään säästöjä ja tehokkuutta löytyy isännöintitavan uudistamisella. Kukko kertoo Taloaseman toimintatavasta, jossa isännöitsijä on taloyhtiön ”toimitusjohtaja”, mutta kaikki erikoisosaaminen, kiinteistötekniikka, kirjanpito, it-järjestelmät ja juridiikkaa, hankitaan aina tarpeen mukaan ketjun asiantuntijoilta.

– Kaikilla yhtiöillä eivät ole samanlaiset tarpeet. Meidän idea on, että taloyhtiö pystyy räätälöimään juuri sen osakkaille sopivan palvelupaketin, Kukko selvittää.

– On parempi että Taloaseman kirjanpidon ammattilaiset hoitaa kirjanpidon, niin ei tarvitse korjata kalliita virheitä joita usein löytyy kun joku luulee osaavansa.

Digitalisaatio avaa myös paljon uusia mahdollisuuksia taloyhtiöiden toiminnan järjestelyissä sekä seueannassa.

– Taloasemalla on jo käytössä toimintamalli, jossa jokaiselle yhtiölle rakennetaan oma verkkopalvelu. Isossa taloyhtiössä on helppo käydä myös asukkaiden välistä keskustelua., kun yhtiökokouksen koolle kutsuminen kovin tiuhaan ei ole järkevää, Kukko avaa palvelukokonaisuutta.

– Avoimuus on kaiken lähtökohta. Asukkaan täytyy tietää mitä yhtiössä tapahtuu. Verkkopalvelun kautta avoimuutta voi lisätä. Hallituksen jäsenille tarjoutuu myös mahdollisuus päästä kaikkiin yhtiön yksityiskohtiin kiinni, Tanja Aartela jatkaa.

Verkkosivuilta voi seurata ajantasaisesti myös mahdollisten remonttien edistymistä ja aikatauluja

Sähköinen tiedonvälitys esimerkiksi vesivahingosta mahdollistaa nopea reagoinnin ja tavoittaa myös ne asukkaat, jotka eivät ole juuri silloin paikan päällä.

– Netti, sähköposti ja esimerkiksi rappukäytävään asennettavat sähköiset viestitaulut ovat myös tämän päivän viestintämahdollisuuksia. Perinteisiä mallejakaan ei saa unohtaa, sillä kaikilla asukkailla ei ole mahdollisuutta käyttää nykytekniikkaa, Tanja Aartela jatkaa.

Asiasanat

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

21.11.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

24.11.2020