fbpx
Kaupunkiuutiset

Janan juoksuklubi juoksuttaa

Janakkalan Jana yleisurheilun Juoksuklubi on toiminut yhtäjaksoisesti jo seitsemän vuotta. Klubin vetovastuu on kesällä vaihtunut ja ohjakset valmennuspäällikkö Jari Katajalta on ottanut Janan juoksuvalmentaja Jarmo Väisänen. Väisänen on myös maraton- ja juoksukouluohjaaja.

– Juoksuklubin tavoitteina on tarjota kuntoilijoille mahdollisuus kehittää itseään juoksijana omien tavoitteidensa ja ajankäytön suomissa rajoissa, Jarmo Väisänen sanoo.

Väisänen kertoo, että juoksuklubi toimii myös ympärivuotisena juoksukouluna, sillä kerran viikossa tapahtuvissa yhteisharjoituksissa käydään läpi kaikkea juoksun kehittämiseen liittyviä asioita esim. juoksutekniikkaa, voimaharjoittelua, nopeusharjoittelua, peruskestävyysharjoittelua ja vauhtikestävyysharjoittelua.

– Juoksuklubi toimii ympärivuotisesti ja jokaiselle klubilaiselle tehdään viikoittainen harjoitusohjelma koko vuodelle. Harjoitusohjelma tehdään klubilaisen omien tavoitteiden ja ajankäyttömahdollisuuksien mukaan, Väisänen tarkentaa.

Juoksijan tavoitteena voi olla esimerkiksi puolimaratonin juokseminen johonkin tiettyyn aikaan tai puolikkaan läpi juokseminen. Klubin jäsen voi olla, vaikka ei tähtäisikään mihinkään juoksutapahtumiin.

Lenkki kerran viikossa

Juoksuklubi kokoontuu kerran viikossa torstai-iltaisin yhteisharjoituksiin, joissa harjoitellaan monipuolisesti. Yhteislenkit juostaan yhdessä Wanajan juoksuklubin kanssa vaihtelevissa maisemissa.

Juoksuklubi sopii kaikenikäisille ja kaikenkuntoisille harrasteliikunnasta kiinnostuneille. Klubilaisille tehdään kerran vuodessa kuntotesti, jonka avulla seurataan kunnon kehittymistä.

– Tällä hetkellä juoksuklubissa on mukana niin miehiä kuin naisia. Iältään he ovat 30–60-vuotiaita ja heidän kuntotasonsa on hyvin laaja. Toiset ovat juosseet useita puoli- ja kokomaratoneja ja toiset vasta aloittelevat juoksuharrastustaan, Jarmo Väisänen kertoo.

– Kestävyysjuoksu harrastuksena on oiva tapa kehittää kehon hapenottokykyä sekä lihaskuntoa. Se on myös hyvä apu esim. painonhallinnassa.

Juoksuklubi sopii hyvin niille, jotka kaipaavat juoksuseuraa tai haluavat kehittyä juoksijana.

– Räätälöimme yhdessä juoksijan kanssa sopivan harjoitusohjelman. Ohjelmaa ei suoriteta itsekseen, vaan valmentaja on tukena koko ajan, Väisänen muistuttaa.

Juoksuklubi sopii aloittelijoille ja sellaisille kokeneemmille juoksijoille, jotka haluaisivat neuvoja harjoittelun ohjelmointiin.

Lisätietoja: www.janakkalanjana.info, ilmoittautuminen Jari Kataja puh. 041 513 6799 tai jari.kataja@janakkalanjana.info.

KiipFIT-maastojuoksutapahtuma, KiipFIT-maastopuolimaraton, kunto- ja kilpakympit jälleen 12.9.2015. Mukana joukkuekisa myös kympillä. Ilmoittautuminen ja lisätietoja: www.kiipfit.fi.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset