Kaupunkiuutiset

Jumppa vie ajatukset pois arjesta

Hämeenlinnalainen Kaarina Hyvärinen teki koko työuransa istumatyötä. Rintaranka painui kumaraan ja keskikehon pienet lihakset jäivät melkoisen käyttämättömiksi. Vuosi sitten aloitti fustran, mikä on nostanut päivittäistä hyvinvointia.

– Aloitin vuosi sitten, koska koin uupumusta osin omaishoitajan työstä. Fustra on parantanut ryhtiäni ja olen alkanut nukkua hyvin. Pääsen pari kertaa viikossa täysin irti arjesta, koska fustrassa on keskityttävä tekemiseen.

Fustran perimmäisenä ajatuksena kehon lihasten liikkuvuuden parantaminen ja lihasten avaaminen. Pieniä ja isoja lihaksia venytetään liikkeillä, mikä johtaa siihen, että näillä lihaksilla liikkuvien nivelien liikkuvuus paranee. Itse lihaksen liikkuvuutta ei voi lisätä, mutta venyvyyttä voi.

Fustra parantaa aina ryhtiä ja keskivartalossa voima kasvaa. Fustra edistää myös motoriikkaa.

– Tosin motoriikka on luontainen vahvuus, jota etenkin vanhemmalla iällä ei enää merkittävästi voi parantaa, personal trainer Roope Vainio sanoo.

Fustrassa etenkin kehonhallinta on erityisen tärkeää, koska liikeradat ovat varsin lyhyet.

– Olennaista on oppia hahmottamaan omaa liikettään, mikä voi viedä joskus aikaa kymmenenkin käyntikertaa.

Fustra perustuu lihasmuistin kehittämiseen.

– Furstran alussa asiakas käy 2–3 kertaa viikossa juuri sen vuoksi, että toistoja tulee riittävästi. Vain toistojen kautta lihakset oppivat muistamaan oikeat asennot ja liikeradat. Tärkeää on tehdä liikkeet hitaasti, jotta lihasmuisti oppii ne tunnistamaan, Vainio jatkaa.

Liikeratojen laajuus ei ole se pääasia ainakaan alussa.

– Liikeradat laajenevat harjoituksen myötä, mutta tärkeintä on saada oikeat asetukset ja intensiteetti. Toisin sanoen liikkeet on tehtävä oikeissa asennoissa ja rauhallisella tahdilla. Rauhallisuus on tärkeää, koska monissa harjoituksissa sekä ylä- että alavartalon lihakset ja nivelet joutuvat tekemään töitä.

Fustra on moninivelliikkeitä, kun taas kuntasaliharjoittelu kohdentuu usein yksittäiseen lihakseen ja sen vahvistamiseen.

– Fustrassa haetaan kokonaiskuvaa.

Liikkeet lihasmuistiin

Vainio suosittelee jokaiselle 20 käynnin opastettua harjoittelujaksoa, jossa on 2–3 treeniä viikossa.

– Liikkeiden tekniikat pitää sisäistää hyvin, jotta fustrasta saa kaiken hyödyn irti. Oikealla tekniikalla tehty riittävä määrä toistoja vie liikkeet lihasmuistiin.

Fustraa voi treenata kotioloissa sen jälkeen, kun liikkeet ovat lihasmuistissa. Jos 20 kerran intensiivijakson jälkeen tulee taukoa, liikkeet unohtuvat lihasmuistista aika äkkiä ja pieni kertaus ohjaajan kanssa on paikallaan.

– Ihanne on, että yhteiset harjoitukset olisivat painuneet lihasmuistiin niin hyvin että asiakas oppii tuntemaan, miltä oikea asento tuntuu.

Furtrassa olennaisen tärkeää on oikea hengitystavan oppiminen.

– Sisäänhengitys avaa rintakehää ja kylkivälilihaksia. Ulospuhalluksella keskivartalo saadaan tiiviiksi ja keskivartalon tuki ja rangan asento pysyvät parempina. Hengitystekniikka opetetaan viimeisenä.

Fustra toimii myös laihduttajana.

– Tuolloin harjoittelun ohella on paneuduttava ravintoon. Furstra saa hikoilemaan, mikä on merkki aineenvaihdunnan toimimisesta. Usein ylipaino ja liikkumattomuus ovat johtaneet siihen, että aineenvaihdunta toimii hitaasti.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset