Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Jussi Lehmusto pyöri jo pikkupoikana Kasarmikadun liikkeessä – Keskustan kivijalka on hänelle kuin toinen koti

Kaupunki ympärillä on kokenut monta mullistusta, mutta perheyritys jatkaa vakaasti tutulla paikallaan.
Jussi Lehmuston mukaan luonnonvärinen puu kaikissa muodoissaan on tällä hetkellä taas kodin sisustajien suosiossa. Kuva: AP Sarjanto
Jussi Lehmuston mukaan luonnonvärinen puu kaikissa muodoissaan on tällä hetkellä taas kodin sisustajien suosiossa. Kuva: AP Sarjanto

Kun huonekaluliikkeet on yhä enemmän ketjuuntuneet ja siirtyneet ostosparatiiseihin kaupunkien laitamille, alkaa Sisustustalo Lehmuston kaltainen kivijalkamyymälä keskustassa olla alan harvinaisuus.

Yritys on toiminut samalla paikalla Hämeenlinnan Kasarmikadulla perustamisestaan lähtien eli vuodesta 1979. Tiiriön tulo tai Goodmanin rakentaminen ei ole saanut kauppias Jussi Lehmustoa hievahtamaan.

– Tällä talolla on pitkä historia, isot näyteikkunat ja huonekalut mahtuvat ovesta. Vaikka keskusta onkin hiljentynyt, täällä on vielä pitkäikäisiä liikkeitä, joista saa hyvää palvelua, hän tuumaa.

Laman aika opetti

Lehmusto astui isänsä perustaman yrityksen puikkoihin vuonna 1991. Hän oli tuolloin vasta 20-vuotias, mutta pyörinyt kaupassa pikkupojasta saakka.

– Tämä oli toinen kotini, kun asuimme lähellä ja vanhemmat olivat aina täällä. Olisihan sitä voinut tehdä jotakin muutakin, mutta tämä oli mahdollisuus. Isän ja äidin tuki oli tärkeää ja pyöritimme firmaa pitkään kolmeen pekkaan.

Sukupolvenvaihdos tapahtui pahimpaan lama-aikaan ja erikoiskaupoilla oli vaikeat ajat.

– Aika on kullannut muistoja, mutta noina vuosina tuli opittua paljon yrittäjän perusduunista. Joustetaan, kun pitää joustaa, tullaan töihin aikaisemmin ja lähdetään vähän myöhemmin. Monet isot kaupat on tehty sulkemisajan jälkeen, Lehmusto kertoo.

Raakaa markkinointia

Kilpailu alalla on kovempaa kuin koskaan. Isojen ketjujen markkinointia Lehmusto kuvaa aggressiiviseksi.

– Ketjut tarjoavat älyttömiä alennusprosentteja, jotka eivät korreloi todellisten hintojen kanssa. Me olemme pyrkineet erottumaan selkeillä linjanvalinnoilla, laajalla tuoteskaalalla, laadulla ja palvelulla.

Sisustustalo kuljettaa huonekalut kotiin, tekee tarvittavat kasaukset ja vie roskatkin mennessään.

– Huolehdimme myös vanhan huonekalun asiakkaan toivomaan osoitteeseen tai kierrätykseen.

Kotimaisuus arvossaan

Verkkokauppa on mullistanut huonekalubisnestäkin, mutta ei ehkä niin paljon kuin monta muuta alaa.

– Netin kautta kulkee tavaraa, joka mahtuu postin noutopisteeseen, mutta sohvaa tuskin kukaan verkkokaupasta ostaa. Sen sijaan ihmiset kyllä valmistelevat ostoksiaan kotisohvilla ja saattavat olla liikkeeseen tullessaan hyvinkin perehtyneitä tuotteeseen, Lehmusto sanoo.

Koronalla on ollut monenlaisia vaikutuksia huonekalukauppaan. Ihmiset ovat entistä enemmän alkaneet kiinnittää huomiota kotien viihtyvyyteen ja etätöiden takia on tehty uudenlaisia sisustusratkaisuja.

– Koronan aikana kotimaisuus on nostanut päätään ja siinä meidän on ollut helppo olla mukana. Ostoksissa mietitään myös ekologisuutta, joka huonekalujen osalta tarkoittaa laatua ja kestävyyttä.

Valkoinen väistymässä

Televisiossa pyörii päivittäin ohjelmia, jossa esitellään koteja ja mökkejä tai remontoidaan erilaisia kohteita. Ne ovat tuoneet lisää potkua ja ideoita sisustamiseen.

– Ilmiöhän ei ole mikään uusi, mutta ehkä yhä enemmän mietitään huonekalujen hankintaa kokonaisuuden kannalta ja ostetaan siihen sopivia tuotteita, Lehmusto pohtii.

Tällä hetkellä suositaan taas selvästi luonnonväristä puuta.

– Sisustuksessa oli sellainen yliampuvan valkoisen vaihe, mutta sen aika taitaa olla menossa ohi.

Jussi Lehmusto

Syntynyt 1971 Lahdessa, asuu Ahvenistonharjun kupeessa Hämeenlinnassa.

Sisustustalo Lehmuston kauppias vuodesta 1991.

Naimisissa, kaksi poikaa.

Harrastaa golfia ja kalastusta sekä pelaa jääkiekkoa HC Lamppu -joukkueessa.

Mitä toivot keskustan kehittämiseltä?

”Toivoisin että asioiden vatvominen loppuisi ja tehtäisiin rohkeasti päätöksiä. Pyöräteille pitää löytää sellainen ratkaisu, ettei parkkipaikkoja tarvitse vähentää. Keskustan pitää tarjota mahdollisuuksia yrityksille.”

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset