Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Sibeliuksenkadulle suunniteltu pyöräväylä rassaa kadun asukkaita, kun autopaikat ovat muutenkin kiven alla – Suunnitelmissa 42 paikkaa jää pyöräväylien alle

Kukaan ei kuitenkaan vastusta pyöräilyä.
Jussi Pajulahti haluaa muistuttaa päättäjiä siitä, että kaikilla keskustassa asuvilla ei ole omia autopaikkoja. Hän näkee, että Sibeliuksenkadun varrella on niin paljon asukkaita ja kuorma-autoliikennettä, että autopaikkoja pitäisi olla. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa
Jussi Pajulahti haluaa muistuttaa päättäjiä siitä, että kaikilla keskustassa asuvilla ei ole omia autopaikkoja. Hän näkee, että Sibeliuksenkadun varrella on niin paljon asukkaita ja kuorma-autoliikennettä, että autopaikkoja pitäisi olla. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa

Keskustaan tehtävää uutta pyöräreittiä on vastustettu kiivaasti koko kesä.

Jussi Pajulahti asuu Sibeliuksenkadulla aivan torin laidalla. Hän yhtyy vastustajien joukkoon. Erityisesti närästää parkkipaikkojen vähentyminen. Pyöräilyväylä molempiin suuntiin katua sekä levennetyt kävelytiet vähentäisivät kaikkiaan 42 parkkipaikkaa.

Pajuhlahdet muuttivat Helsingistä Hämeenlinnaan kolme vuotta sitten. He halusivat pois Helsingin lähiöstä keskustaan, mutta Helsingin ytimen hintoihin ei ollut riittävästi pelimerkkejä.

Pariskunta pyöräilee, mutta vastustaa silti valmistelussa olevaa Sibeliuksenkadun muuttamista pyöräilyväyläksi.

– Se ei yksinkertaisesti vain toimi.

Luvassa pysäköintiraivo

Pajulahti listaa syitä: Sibeliuksenkadulla sijaitsevissa taloyhtiöissä on merkittyjä autopaikkoja vähän. Pajulahdillakaan sellaista ei ole vaan he parkkeeraavat kadunvarsille.

– Jos asuu keskustassa, on vain tilanteita, että on pakko päästä lähelle ovea autolla silloin tällöin. Ei silloin voi korttelia, kahta tai kolmea kiertää.

Kadulla ajaa päivittäin myös lukuisia kuorma-autoja, jotka sekä hakevat, että tuovat tavaraa kiinteistöihin. Asukkaana Pajulahti onkin huolissaan liikenteen sujumisesta, jos kuorma-autot jatkossa parkkeeravat pyöräkaistoille tai tukkivat ajoväylän.

– Se on sota, jos kuorma-autot väliaikaisesti pysäköivät pyöräväylälle tai tukkivat liikenteen. Se vasta ihmisiä hermostuttaa.

Miksi ei tehdä monia kapeita väylilä?

Moni on ehdottanut pyöräväylää Kasarmikadulle, vaikka päättäjät ovat sen kertaalleen torpanneet. Niin Pajulahtikin. Hän näkisi mieluusti otettavan mallia pääkaupunkiseudulta. Siellä usein ajoradan reunassa on merkitty kapea pyöräkaista. Näitä voisi olla enemmän kuin yksi väylä lännestä itään ja toinen etelä-pohjoinen suuntaisesti.

– Leveyttä kaduilla kyllä on ja näin pyöräillä voisi koko keskustassa. Samalla voisi muuttaa tarpeen mukaan myös ajosuuntia.

Tällä hetkellä keskustassa ei ole merkittyjä pyöräteitä kuin Raatihuoneenkadulla.

Sibeliuksenkadun pyöräväylä on ollut suunnitelmissa jo usean vuoden ajan, mutta nyt kun se on realisoitumassa, kansalaiset heräävät. Miksi vasta nyt?

– Ihmisillä on niin paljon muutakin. Kun asia on todella tulossa osaksi arkipäivää, siihen halutaan ottaa kantaa.

Lue myös: Kolumni: Pölhölaakson liikennesuunnittelua – Keskustan pyörätieratkaisu vie kaupat ja palvelut

3 miljoonaan pyöräreitti

Pyöräreitti kulkee etelä-pohjoinen suunnassa Sibeliuksenkadulla seitsemän korttelin välillä. Kahdeksas osuus on Linnanpuistossa Niittykadun ja Tampereentien välissä.

Torin kohdalla pyöräväylä kulkee autotiellä, muuten pyöräilijöille tehdään yksisuuntaiset omat väylät punaisella asvaltilla kadun molemmille reunoille.

Pyöräliikenne kulkee molempiin suuntiin.

Jalkakäytävien tila tuplaantuu torin kohdalla.

Uudet liikennevalot Palokunnankadun risteykseen.

Alun perin pyöräreitin piti tulla Kasarmikadulle, mutta jo kolme vuotta sitten tehtiin päätös, että se tulee Sibeliuksenkadulle. Syynä oli se, että pyöräreitin päät ovat helpommin kytkettävissä olemassa olevaan pyöräilyverkkoon.

Myös jatkossa Sibeliuksenkatua pääsee autolla, mutta parkkipaikat vähenevät 42:lla, mutta torin reunan 40 paikkaa säilyy.

Uusi kaupunkirakennelautakunta käsittelee suunnitelmaa lokakuussa.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset