Kaupunkiuutiset

Mielipide: Hämeenlinnan keskustan kaduilta löytyy tilaa, jos vain on halua

Kirjoittajan mukaan Sibeliuksenkadulle mahtuvat niin pyörätiet kuin parkkipaikat , kun autoilijoille riittää yksi kaista. Kuva: Pekka Rautiainen, arkisto

Shakespearen sanoin: paljon melua tyhjästä. Entisenä hämeenlinnalaisena pitää jälleen palata tähän mieliaiheeseeni eli Sibeliuksenkadun ja myös Kasarmikadun pyöräteihin.

Tästä aiheesta aikoinaan Hämeen Sanomiin kirjoitinkin ja harmittelin pyöräteiden huonoa tilaa kaupungissa. Ehdotin pyöräteitä molemmille kyseisille kaduille. Se olisi varsin helppo toteuttaa.

Jarmo Eskelinen otsikoi kolumninsa: ”Pölhölaakson liikennesuunnittelua” (HKu 21.7.). En nyt ota kantaa kuka se pölhö oikein on, Jarmo vai joku muu. Kerronpa ja kertaanpa vaan vielä asiaa kerran.

Näitä kommentteja heittelevät nähtävästi ihmiset, jotka eivät kaupungissa pyöräile. Muuten on vaikea käsittää, miksi ratkaisua ei nähdä.

Tilaa vaikka pienkoneelle

Jos noustaan etelästä Sibeliuksenkatua, niin siinä on varsinkin kesäaikana vain yksi kaista, koska ravintolan terassi kaventaa väylää. Eikä siinä talvellakaan usein ole tarvetta kahden rinnan ajaa. Ja kun tullaan torin laitaan, niin osa liikenteestä kääntyy oikealle, mutta siitä eteenpäin on kaksi kaistaa? Miksi?

Katuhan on niin leveä, että Matias Rust laskeutuisi siihen vaikka pienkoneelle. Siinä on tilaa sekä niille Jarmon mainitsemille parkkipaikoille että pyörätielle ja tilaa jää jopa autojen ajaa sitä toista kaistaa, joka varsin hyvin tälle liikennemäärälle riittää.

Turhaan kaksi kaistaa

Ja kun Tampereentietä tullaan pohjoisen suunnasta, niin sama juttu. Tampereentiellä on yksi kaista, kun tullaan Lukiokadulle, vaikka siinä usein kahta rinnan ollaankin. Osa liikenteestä kääntyy vasemmalle ja osa oikealle, mutta suoraan ajaville jälleen kaksi kaistaa?

Se joka näillä väylillä liikkuu pyörällä huomaa, että nämä molemmat väylät ovat enimmäkseen tyhjiä. Lukiokadulla ja Palokunnankadulla liikkuu paljon enemmän autoja ja vain yksi kaista per suunta. Hyvin mahtuu. Miksi ei näillä väylillä siis mahdu?

Pyöräily houkuttelevaksi

Sibeliuksenkadulta poistuisivat ainoastaan parkit Lukiokadun ja Koulukadun väliltä. Tuskin on iso menetys. Tämä ongelma on todella helppo ratkaista ilman jatkuvaa suukopua ja turhanpäiväistä mölinää.

Suomessa pyritään lisäämään pyöräilyä. Tarjolla on jopa työsuhdepyöriä. Kaupungin on vaan luotava olosuhteet sellaisiksi, että pyörällä liikkuminen ihmisiä aidosti houkuttaisi.

Mustavalkoista ajattelua

Joku näistä Jarmon mainitsemista asiakaskäynneistä hoituisi varmasti pyörillä, kuten myös asukkaiden vieraistakin joku saattaisi illalla tulla tällä työsuhdepyörällä kylään.

Suosittelen, että avaatte vähän noita kapeakatseisia mielipiteitänne. Asia ei ole niin mustavalkoinen mitä näissä kannanotoissa annetaan ymmärtää. Hämeenlinnassa on vanhaksi kaupungiksi suhteellisen avara keskusta, siellä kyllä on tilaa kaikille, jos vaan halua löytyy.

Timo Mäkynen

Ikaalinen

Lue myös:

Sibeliuksenkadun pyörätie huolestuttaa alueen yrittäjiä – ”Kaupungin on oltava saavutettavissa kaikilla kulkuneuvoilla”

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset