fbpx
Kaupunkiuutiset

Kanta-Häme hopealle matkailukisassa - Vuoden matkailualue valittiin Suomessa ensimmäistä kertaa

Kanta-Häme hävisi vain täpärästi Espoolle Vuoden matkailualuekisassa. Palkintojen perusteena olleen selvityksen teki Tutkimus- ja analysointikeskus TAK oy, jonka mukaan kilpailuun valituilla mittareilla pienilläkin alueilla oli mahdollisuus menestyä. Kuva: Muu

Kanta-Häme kävi pokkaamassa hopeasijan Vuoden matkailualuekisassa matkamessuilla Helsingissä viime viikolla. Kolmanneksi tuli Itä-Lappi ja voittajaksi selviytyi Espoon kaupunki.

Vuoden matkailualue valittiin nyt Suomessa ensimmäistä kertaa. Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL, Visit Finland sekä Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy vertailivat eri kuntia, seutukuntia sekä maakuntia keskenään ja alueet laitettiin paremmuusjärjestykseen. Kriteereinä olivat rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapuneiden vieraiden määrän kehitys, matkailijoiden viipymän kehitys, lomamatkailijoiden yöpymisten määrän tasainen jakautuminen koko vuodelle ja maakunnassa vierailleiden ulkomaalaisten valmius suositella Suomea matkakohteena. Alueita oli vertailussa yhteensä 111.

 

Kanta-Hämeen palkinnon kävi pokkaamassa maakuntajohtajan assistentti Jaana Laakso, joka kiitospuheenvuorossaan nosti esiin Kanta-Hämeen matkailun edistysaskelia.

– Viime vuonna perustettiin maakunnan matkailuryhmä ja Western Lakeland -yhteistyö lähti käyntiin, Laakso sanoo.

– Töitä on tehty ennenkin, mutta nyt on edetty harppauksin. Kiitos kuuluu toimijoille, yrittäjille ja myös asukkaille. Kaikki ovat tavalla tai toisella matkailun kehittymisessä mukana.

 

Tällä hetkellä Kanta-Hämeen matkailutoimijoiden ja alueen kansainvälistymistä sekä digitaalisuutta kehitetään Hämeen ammattikorkeakoulun hallinnoimissa Let’s Go Tavastia-, DigiTrail- ja VIKKE-virtuaalinen kulttuurimatkailu -hankkeissa. Kanta-Hämeen yhteinen matkailusivusto on www.gotavastia.fi, jolle ollaan kevään aikana keräämässä yritysten tietoja.

– Tämä hopeapalkinto on aivan mahtava juttu yhteiselle kehittämistyölle. Olemme tehneet Western Lakeland -yhteistyötä Visit Finlandin alaisuudessa vasta viime vuoden alusta ja jo nyt olemme saaneet kehitystä eteenpäin, HAMKin projektipäällikkö Outi Mertamo kiittelee.

– Voimme iloita myös Elinvoimaa Hämeeseen -yhdistyksen perustamisesta. Nyt tuntuu siltä että otamme yhdessä askeleita samaan suuntaan.

 

Mikä Western Lakeland?

Visit Finland (entinen Matkailun edistämiskeskus) on käynnistänyt markkinointiprojektin, jonka tarkoituksena on vahvistaa mielikuvaa Suomesta järvimatkailumaana.

Läntisen Järvi-Suomen eli Western Lakelandin brändin alla ovat yhdistäneet voimansa Kanta-Häme, Pirkanmaa, Päijät-Häme ja Keski-Suomi.

Lakeland- yhteistyötä toteuttaa HAMKin Let’s Go Tavastia –hanke, jossa yrittäjille järjestetään koulutusta, osallistutaan Saksaan suuntautuviin kampanjoihin, toteutetaan tapaamisia, osallistutaan messuille sekä koordinoidaan bloggaajien ja matkanjärjestäjien vierailuja.

 

 

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset