Kaupunkiuutiset

Kaupunki kannustaa nuoria kokeilemaan pop up -yritystä

Viime tiistaina kauppakeskus Goodmanissa vietettiin Business planning day -tapahtumaa, jonka tarkoitukseni oli rohkaista ja auttaa nuoria kehittämään liikeideoita yhdessä yrittäjyyden asiantuntijoiden kanssa. Tänä kesänä toista kertaa toteutettava Pop up your summer -hanke mahdollistaa 15-29 -vuotiaille hämeenlinnalaisille nuorille oman kesäyrityksen perustamisen.

– Pystymme antamaan tuhat euroa starttirahaa pop up -yritykselle, joka voi olla vaikkapa kahvilan pitämistä, ruohonleikkuuta tai kampaamopalveluja, tuotantokoordinaattori Jenna Kankaanpää sanoo.

–  Yrityksessä voi olla 1-5 henkilöä ja Osuuskunta Taitava Häme hoitaa kirjanpidon ja paperityöt. Nuoret maksavat sitten liiketoiminnasta lainaa takaisin kaupungille, mutta kukaan ei kuitenkaan joudu vaikeuksiin, jos yritys ei olekaan menestyksekäs.

Liikeidean voi suunnitella yksin tai porukassa. Tarjolla on valmis ja turvallinen toimintamalli. Apuja yrittäjäksi ryhtymiseen saa usealta taholta. Toukokuussa järjestettävistä työpajoista saa vinkkiä liikeidean kehittämiseen sekä liiketoimintasuunnitelman hiomiseen. Pop up -yritys voi olla toiminnassa ainoastaan lyhyen, yksittäisen tapahtuman ajan tai kahdesta kahdeksaan viikkoon.

Parituntisessa tapahtumassa kävi muutamia kymmeniä nuoria. Kalle Rusi tuli paikalle avoimin mielin.

– En ole miettinyt vielä asiaa kovinkaan paljon, mutta haluaisin ehdottomasti kokeilla pop up -yritystä, Rusi tuumaa.

– Soitan bassoa ja hienointa tietysti olisi, jos musiikilla olisi jotakin tekemistä yritysidean kanssa.

Järjestäjät saivat tapahtuman aikana pakeilleen parikymmentä nuorta keskustelemaan ideoistaan. Ilmoille heitettiin muun muassa pianotuntien pitämistä, useita kesäkahviloita, lastenhoitoa kulttuurin tai liikunnan vauhdittamana, puutarhatöitä, käsityömyyntiä, maalausurakointia, musisointia kahviloissa ja tapahtumissa sekä tukea sosiaalisen median käyttöön.

Nuorten näkökulmaa järjestäjien puolella on ollut edustamassa lyseolainen Claudia Hirvonen.

–  Yrittäminen vaatii rohkeutta kokeneeltakin tekijältä, mutta nyt tarjolla on erinomainen mahdollisuus kokeilla sitä hyvin turvallisella tavalla, Hirvonen sanoo.

– Me nuoret olemme paljon fiksumpia kuin kuvittelemme. Meidän pitää vain uskaltaa löytää itsestämme se, missä olemme hyviä ja myös se, mikä voisi olla hauskaa.

Yritysidean viimeinen jättöpäivä on 28. helmikuuta. Päätökset mukaan otettavista yrityksistä toimitetaan nuorille viikolla 11. Maalis- huhtikuun aikana pidetään vielä valmistelupajoja tarpeen ja alojen mukaan, joissa hiotaan yritykset toimintakuntoon.

Pop up your summer -hanketta ovat mahdollistamassa Hämeenlinnan kaupunki, Osuuskunta Taitava Häme, Ammattiopisto Tavastia, Hämeenlinnan Lyseon Lukio, HAMK ja Linnan Kehitys Oy.

Lisätietoja antavat projektipäällikkö Saana Perälä, p. 040 962 5169 saana.perala@studdent.hamk.fi ja projektiassistentti Jaakko Salminen, p. 0400 633 651, jaakko.salminen@student.hamk.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset