Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Keskimääräinen Metallica-vieras kulutti Kantolan ulkopuolella noin 44 euroa

Linnan Kehityksen toimitusjohtaja Kari Saarinen korosti tiedotustilaisuudessa Hämeenlinnan saamaa imagohyötyä. Taustalla kuvassa Sponsor Insightin Klaus Virkkunen ja Annukka Katainen. Kuva: Riku Hasari
Linnan Kehityksen toimitusjohtaja Kari Saarinen korosti tiedotustilaisuudessa Hämeenlinnan saamaa imagohyötyä. Taustalla kuvassa Sponsor Insightin Klaus Virkkunen ja Annukka Katainen. Kuva: Riku Hasari

Metallican konserttivieraat käyttivät tapahtumassa rahaa yhteensä 8,5 miljoonaa euroa, kun lippujen hinnat lasketaan mukaan. Tapahtuman ulkopuolella rahaa käytettiin 2,4 miljoonaa euroa.

Tutkimuksen tehneen Sponsor Insight Finlandin tutkimusjohtaja Klaus Virkkusen mukaan 2,4 miljoonan euron arvio on melko tarkka ja kertoo paljonko rahaa konsertista jäi suunnilleen Hämeenlinnan seudulle. Luvussa ei ole eroteltu Tampereella tai muilla paikkakunnilla hotellissa yöpyneiden käyttämää rahaa.

Arvio perustuu sähköiseen kyselytutkimukseen, jonka kohderyhmänä toimivat Metallican konserttipäivän vieraat. Kyselyyn vastasi 5 653 vierasta.

Vastaajista 13 prosenttia majoittui hotellissa. Hotelliyöpyjistä 33 prosenttia majoittui Hämeenlinnassa ja 38 prosenttia Tampereella.

Tampereella hotellissa majoittui siis noin 2 700 vierasta, kun taas Hämeenlinnassa noin 2 400.

– Tampereella yöpyneiden majoitukseen kuluttama raha ei kuitenkaan vaikuta lukuun merkittävästi, sillä vain murto-osa konserttivieraista majoittui hotellissa, Virkkunen toteaa.

Kokonaisarvio on tehty kyselyyn tulleiden vastausten keskiarvon perusteella. Keskimääräinen konserttivieras kulutti arvion mukaan noin 44 euroa konserttialueen ulkopuolella.

Vain kaksi paikallista myyjää

Tapahtuma-alueella vieraat käyttivät noin 3 miljoonaa euroa, kun lipputuloja ei lasketa mukaan. Osa rahasta ei kuitenkaan jäänyt yksiselitteisesti Hämeenlinnaan, sillä palveluita oli toteuttamassa vain kaksi paikallista yritystä.

Live Nationin yhteistyökumppanina ensimmäistä kertaa toimineen K-market Visamäen lisäksi järjestyksenvalvonnan toteuttanut hämeenlinnalainen Local Crew Productions oy. Muut yhteistyökumppanit eivät olleet Hämeenlinnasta.

– Ulkoilmatapahtumissa pitää olla jonkin verran kokemusta, jotta toiminnasta saa kannattavaa. Kokemus teltta- ja konttivuokrista, logistiikasta, henkilökunnasta ja kylmäkuljetuksesta voivat olla vaikuttavia asioita, mutta en osaa paikallisten yrittäjien puolesta sanoa, vaikuttivatko nämä syyt juuri tässä tapahtumassa, Live Nation Finlandin markkinointipäällikkö Piia Lindroos sanoo.

Lindroosin mukaan tapahtumapäivänä konsertti työllisti noin 400–500 paikallista. Myös rakennuspäivinä noin puolet työvoimasta oli paikallista.

Linnan Kehityksen tapahtumapalveluiden asiantuntija Juuso Niemisen mukaan Kantolan maksimikapasiteetti saavutettiin konsertissa.

Tutkimuksen mukaan konserttivieraista 67 prosenttia oli ensimmäistä kertaa Kantolassa.

Lue: Suomen virallisesti kovin Metallica-fani on törsännyt bändiin jo 33 500 euroa

Lue: Metallican tapaaminen oli joka pennin väärti

Metallica Kantolassa

92 prosenttia Metallican konserttivieraista saapui Hämeenlinnan ulkopuolelta, heistä noin 24 prosenttia vieraili nyt ensimmäistä kertaa Hämeenlinnassa.

Myönteinen mielikuva kaupungista jäi 74 prosentille vieraista.

Kantolassa ensimmäistä kertaa kävi nyt 67 prosenttia. Kaksi tai useamman kertaa Kantolassa käyneistä 60 prosenttia olivat myös vuoden 2017 Guns n’ Roses konsertissa.

Vieraista noin prosentti oli ulkomailta. Eniten ulkomaalaisia vieraita saapui Ruotsista, Venäjältä ja Itävallasta.

Yleisöä tapahtumassa oli noin 55 500 henkilöä.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

21.10.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

22.10.2020