Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Keskussairaalan tietojärjestelmä petti: 51 kiireellistä ja yhteensä 270 lähetettä katosi, potilasturvallisuus saattanut vaarantua

Vielä ei ole selvää, onko viivästyksistä aiheutunut vakavaa potilasturvallisuuden vaarantumista Kanta-Hämeessä.
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kaikki asiakkaat eivät ole saaneet lähetettään. Kuva: Veli-Matti Virtanen
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kaikki asiakkaat eivät ole saaneet lähetettään. Kuva: Veli-Matti Virtanen

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin käyttämässä Lifecare-potilastietojärjestelmässä on ilmennyt virhe, jonka vuoksi kaikkiaan 270 lähetettä on jäänyt päivittymättä järjestelmään joulu-tammikuussa.

Lähetteistä 51 oli kiireellisiä, eli ne olisi pitänyt käsitellä viimeistään seitsemän päivän kuluessa.

Sairaanhoitopiirin vs. hallintoylilääkäri Tiina Merivuori kertoo, että kaikkien kiireellisimpiä eli päivystyspotilaita läheteongelma ei ole koskenut.

– Välittömän avun ja hoidon tarpeessa olevat potilaat ohjataan yleensä saman tien päivystykseen ja useimmiten lähete on annettu paperilla mukana. Eli he ovat saaneet asianmukaisen avun joka tapauksessa.

Lähetteet jäivät jumiin

Selvitysten mukaan ongelma johtui potilastietojärjestelmän palvelimille tehdyistä päivityksistä, joiden takia osa lähetteistä jäi jumiin järjestelmään reilun kuukauden aikana eli 22.12.2019–28.1.2020.

Ongelma koski sairaanhoitopiirin ulkopuolisia organisaatioita eli Mehiläistä, Terveystaloa, Pihlajalinnaa, Työsykettä ja Forssan hyvinvointikuntayhtymää.

Kanta-Hämeen yhteisen tietokannan terveyskeskuksista ja Pirkanmaan sairaanhoitopiiristä lähetteet ovat välittyneet normaalisti.

Selvitystä odotetaan

Palveluntuottaja Tiedolle ilmoitettiin puuttuvista lähetteistä heti, kun ongelma havaittiin. Sairaanhoitopiiri sai tietää ongelmasta 28. tammikuuta, ja tämän jälkeen kadonneita lähetteitä alettiin käydä läpi.

– Vielä ei ole selvää, onko viivästyksistä aiheutunut vakavaa potilasturvallisuuden vaarantumista ja miten. On selvää, että tällaista ei saisi tapahtua ja kannamme vastuumme asiasta, sanoo sairaanhoitopiirin johtajaylilääkäri Sally Järvelä.

Tilanteesta on tehty ilmoitukset terveydenhuollon valvoville viranomaisille. Tiedolta odotetaan vielä selvitystä asiasta ja siihen johtaneista tekijöistä.

Ota yhteyttä potilasasiamieheen, jos terveys vaarantunut

Kaikki kiireelliset lähetteet on sairaanhoitopiirin torstaina iltapäivällä lähettämän tiedotteen mukaan käsitelty ja loputkin oli tarkoitus käsitellä torstain aikana.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri pyytää potilaita olemaan yhteydessä potilasasiamieheen (03 629 3204), jos lähetteen viivästymisestä on aiheutunut mahdollista terveyshaittaa. Myös poliklinikoiden ylilääkärit käyvät läpi kaikki viivästyneet lähetteet tämän varalta, ja potilaisiin ollaan tarvittaessa yhteydessä sairaanhoitopiiristä.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

26.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

29.9.2020