Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Kilpa-autoilija Jesse Krohnin polku vei Apparalta Daytonaan: "Se oli kaikki tai ei mitään"

Hämeenlinnalaislähtöinen kilpa-autoilija Jesse Krohn on kova nimi Amerikassa.
Jesse Krohnin, 29, ura alkoi Ahveniston moottoriradalta. Reilussa 20 vuodessa hän on kurvaillut kovaan ryhmään. Kuva: Toni Rasinkangas

Hämeenlinnalaislähtöinen Jesse Krohn (alun perin Kurki-Suonio) rikkoi tammikuussa 50-vuotisen hiljaisuuden suomalaisessa autourheilussa voittamalla Yhdysvalloissa Daytonan 24 tunnin kestävyysajon.

BMW:n tehdaskuljettaja kaasutteli GTLM-luokan voittoon M8 GTE -autollaan viidennellä yrittämällään.

Tätä ennen saman tempun teki Leo Kinnunen vuonna 1970.

Onnenkantamoisesta ei Krohnin uran virstanpylväässä ole kyse. Voittoa varten hän oli ehtinyt tehdä töitä 20 vuotta.

– Ensimmäistä kertaa hyppäsin ratin taakse ja radalle viisivuotissyntymäpäivilläni. Menopelinä oli mikroauto. Silloin siemen lähti itämään, 29-vuotias Krohn muistelee.

Tämä tapahtui Ahveniston moottoriradalla, jossa Krohn kertoo ajaneensa yhtä paljon ruohonleikkuria kuin kilpa-autoa.

Kaikki peliin

Todellisella vedenjakajalla Jesse Krohn oli 23-vuotiaana, kun hänet valittiin BMW:n junioriohjelmaan Saksaan vuonna 2014.

Silloin pelin henki oli kaikki tai ei mitään. Sadoista kuskeista 30 valittiin testeihin. Heistä neljä valittiin kilpailemaan tallipaikasta. Vain yksi saattoi voittaa.

– Silloin tein ensimmäisen kerran todellisia uhrauksia ja satsasin kaiken aikani autourheiluun. Kaverit ja huvit saivat odottaa.

Tuohon aikaan Krohn asui ja harjoitteli Espanjassa.

– Kylmä Pohjola ei ole optimaalinen treenipaikka. Tosin kovan treenaamisen aloitin jo vuonna 2007, kun pääsin maajoukkueeseen. Tuolloin vedettiin saunassa pitkäkestoisia punttitreenejä kevyillä painoilla.

Kilpakuljettajan on siedettävä kuumuutta. Varsinkin Yhdysvalloissa moni kisa ajetaan keskikesällä kuumimpaan aikaan.

– Tuolloin ulkolämpötila voi kivuta 40-asteiseksi. Kisa-auton ilmastointi pitää viileänä lähinnä moottori- ja vaihteisto-ohjausta. Kuski saa viileää ilmaa vain parista pienestä putkesta.

Kuljettajan tankkaaminen on kisassa yhtä tärkeää kuin autonkin. Krohn arvioi, että yhden kisan aikana hänen painonsa voi pudota kahdella kolmella kilolla.

– Välillä on tylsää herätä aamuyöstä ja aloittaa nestetankkaus tunteja ennen kisaa, koska kisassa sitä menettää enemmän kuin pystyy juomaan. Välillä tiimiradiosta muistutetaan kesken ajon, että pilli suuhun. He seuraavat nesteenkulutusta telemetrialla.

Tavoitteet korkealla

Moottoriurheilussa vaaditaan paineensietokykyä. Epäonnistuessa on kohdattava myös 100-päisen taustatiimin katseet.

Kaikki kuljettajat tekevät joskus virhearvioita. Niin on käynyt myös Krohnille.

– On ymmärrettävä, mitä tapahtui, opittava siitä ja päästävä asian yli nopeasti. Radalla tehdään aina nopeita ratkaisuja ja yritetään ajaa virheettömästi.

Varikkoelämäkään ei ole niin hohdokasta kuin ihmiset kuvittelevat.

– Siellä painetaan minuuttiaikataululla palavereissa ja fanitapaamisissa.

Jesse Krohn arvioi, että hänellä on vielä 10 hyvää vuotta kilparadoilla.

– Kuntoa pystyy vielä kohentamaan ja kokemus karttuu koko ajan. Tärkeintä ei ole nopein kierros, vaan tasainen ja järkevä ajosuoritus.

Siihen on syynsä, miksi kuljettaja ajaa nimellä Krohn eikä isänsä Pertti Kurki-Suonion sukunimellä.

– Koska Kurki-Suoniota ei osata ulkomailla lausua, eikä nimi jää ihmisten mieleen. Se on myös hirveän vaikea kirjoittaa oikein. Siksi Krohn. Nimi on kulkenut suvussamme.

Krohnin tavoitteena on voittaa kaikki kestävyysajon kruununjalokivet: Le Mans (24 tunnin ajo), Nürburgring (24 tunnin ajo), SPA 24h sekä olla Suomen menestynein rata-autoilija GT-luokassa.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset