fbpx
Kaupunkiuutiset

Kolumni: Ei yhtään ympyrää Hätilään vaan kaksi alikulkua

Seppo Rehunen Kuva: Pekka Rautiainen

Rautatie sumputtaa, tai oikeammin eristää, itäisen Hämeenlinnan muusta kaupungista. Syy on yksinkertainen: itäsuunnasta pääsee kaupunkiin vain yhtä rautatien ylittävää siltaa pitkin.

Tämä ainoa silta ohjaa idästä kaupunkiin tulevaa läpiajoliikennettäkin turhaan ydinkeskustaan eikä keskustasta itään suuntautuvalla liikenteelläkään ole kuin yksi vaihtoehto. Tilanne on kaukana ihanteellisesta.

Ratkaisuksi suunnitellaan liikenneympyröiden tai kiertoliittymien rakentamista Hätilään. Ehdotus ei ratkaise perusongelmaa ja johtaa siihen, että vuosi vuodelta vilkastuva autoliikenne jatkaa kulkemistaan Hätilän asuinalueen läpi ja kevyen liikenteen turvallisuus heikkenee. Tätäkö halutaan?

Kaupungin itäiset osat ovat kasvaneet voimakkaasti kolmenkymmenen vuoden aikana, mutta liikenneolosuhteita on parannettu vain leventämällä ajokaistoja. Esitetty suunnitelma jatkaa tätä näpertelylinjaa, on tuhottoman kallis ja vaikeuttaa kohtuuttomasti liikennettä koko rakentamisajan.

Halpana ja helposti toteutettavana ensiapuna esitän, että Viipurintien, Aulangontien ja Harvialantien risteyksessä kevyt liikenne siirretään kulkemaan Viipurintien ali. Näin nykyinen valo-ohjattu neljän ajokaistan ylitys jää historiaan.

Alikulku on luonteva ratkaisu, koska Viipurintie on tällä kohtaa ympäristöään korkeammalla. Tunneli lisää jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen turvallisuutta ja sujuvoittaa autoliikennettä.

Viipurintien ruuhkien purkaminen ja Hätilän läpiajon vähentäminen ei kuitenkaan toteudu yhdellä kevyen liikenteen alikululla vaan tarvitaan tehokkaampi ratkaisu: toteutetaan ajatuksissa jo neljännesvuosisadan ollut kymppitien radanalitus tai -ylitys Harvialantien kiertoliittymän kohdalla.

Kun kymppitieltä pääsee Vanajantielle, siirtyy suuri osa idästä tulevasta autoliikenteestä kilometrin etelään ja kaupunkiin tullaan sisään Paasikiventien siltaa. Viipurintien ja Hämeentien risteyksen ruuhkat loppuvat ja liikenne jakautuu kahtia Vanajaveden ylittäville silloille.

Rautatien ali- tai ylikulku muuttaa sekä kaupungin itäpuolen että keskustan liikenteen painopisteitä merkittävästi. Idästä tulo kaupunkiin nopeutuu ja sujuvoituu, kun ajo Viipurintien neljän valo-ohjatun risteyksen kautta tulemisen sijaan siirtyy liikennevalottomalle väylälle.

Keskustassa Raatihuoneenkadun ja Arvi Karistonkadun risteys hiljenee sekä Hallituskadun ja Lukiokadun läpiajot vähenevät jonkin verran. Pidän tätä kehitystä myönteisenä.

Liikenteen sujumisen ja turvallisuuden lisäksi sydämelläni on huoli rantareitin kirsikkapuistosta. Kaupungilla on loistava tilaisuus kunnioittaa asukkaiden aktiivisuutta ja ottaa ripeästi myönteinen kanta Pauli Vuoren kädenojennukseen ja hänen jo tekemäänsä valmistelutyöhön.

Viidenkymmenen kirsikkapuun istuttaminen ei jää kiinni talkoolaisista. Monta lapiota on jo teroitettu ja talkooväki odottaa lähtölupaa. Olemme valmiita tarttumaan toimeen!

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset