Kaupunkiuutiset

Kolumni: Vauhdin hurmaa Berliinin ostoskadulla – Valloittava rallikuski Heidi Hezer sai takapenkin pojat kalpenemaan pelosta

Jarmo Eskelinen Kuva: Tuulia Viitanen
Jarmo Eskelinen Kirjoittaja on asianajaja, joka ei omissa kirjoituksissaan mielistele ketään.

Kermanvärinen luksusauto Hispano-Suiza H6 Belvalette kiiti Berliinissä vilkasta ostoskatua Kurfürstendammia huomattavaa ylinopeutta.

Sato Oyj:n tj Erkka Valkila ja minä istuimme nahkaisella takapenkillä. Katselimme kalpeina toisiamme. Pelkäsimme. Kuljettajamme oli valloittava Heidi Hetzer päässään valkoinen ajolakki ja -lasit.

Palaveritauolta tien päälle

Olimme palaveritauolla lähellä Keisari Vilhelmin rauniokirkkoa kävellessämme pysähtyneet katsomaan kadun varressa hyöriviä mobilisteja. Joku kysäisi, halusimmeko ajelulle. Kohta olimme tien päällä. Välillä ohitettiin autoja bussikaistaa ja välillä keskikaistaa.

Ohitetut selvästi tunsivat kuljettajan. Mistään autosta kukaan ei töötännyt. Paitsi tietenkin Heidi – auton pelottavan rahisevalla äänimerkillä.

Jokainen väisti sen, minkä pystyi. Valkoisine ajohansikkaineen hän naputteli rattia avokäsin, kuin bongorumpuja.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kuvassa vauhdin hurmasta nauttineet Jarmo Eskelinen (vas.), Heidi Hezer ja Erkka Valkila. Kuva Jarmo Eskelisen albumista

Rallikuski itsekin

Heidi oli puheestamme tunnistanut meidät suomalaisiksi. Keskustellessamme hän katseli meihin taaksensa yhtä paljon, kuin eteenpäin. Nimeltä mainiten hän kertoi tuntevansa kaikki suomalaiset rallikuskit Timo Mäkisestä lähtien.

Rallikuski hän oli itsekin. Muiden ohella oli ajanut vuoden 1978 Monte Carlon rallin maaliin.

Meille hän kehui Suomi-kokemustaan Düsseldorf–Sanghai historiallisten autojen rallissa vuonna 2007. Edellisenä vuonna, siis. Tietenkin hän sen voitti. Matkareitti kulki Suomen läpi Venäjälle.

Pramea klassikkomalli

Jonkun matkaa ajettuamme, vilkkaasti liikennöidyllä kauppakadulla kursailemattomasti tehtiin U-käännös. Kaulaketjussa vilahti kultainen Opel-merkki.

Erityisen ylpeä Heidi oli kromikiiltoisesta autostaan. Se oli käsipelillä Pariisin liepeillä vuonna 1921 valmistettu hienoine yksityiskohtineen. Prameudessa ei ollut säästelty. Kertomansa mukaan tätä klassikkomallia maailmassa oli jäljellä vain kaksi. Se toinen oli ”kansanmalli”.

Rikas ja kuuluisa

Uuden U-käännöksen jälkeen palasimme lähtöpaikalle. Hän viittoi suuntaan, mihin kannatti mennä.

”Ensimmäinen podiumilla oleva vuoden 1904 Opel on minun. Taaempana on kymmenkunta muutakin historiallista autoa. Ne kaikki ovat minun”, hän vinkkasi peräämme.

Piti puhelimesta katsoa, kuka Heidi Hetzer.

Opelilla rikastunut Saksassa kuuluisa Heidi päätti maallisen vaelluksensa 81-vuotiaana keväällä 2019. Hän teki lähtemättömän vaikutuksen. Kepeät mullat.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset