Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Koskettava Jane Austen -filmatisointi tavoittaa kirjailijan teosten henkeä

KAVIn aluesarja: Roger Michell, Viisasteleva sydän (Britannia/USA/Ranska 1995). KAVI 35 mm. Suom. tekstitys. Liput vain Kino Tavast ry:n verkkokaupasta.
Anne Elliot ja kapteeni Wentworth kohtaavat pitkän eron jälkeen. Kuva: KAVI
Anne Elliot ja kapteeni Wentworth kohtaavat pitkän eron jälkeen. Kuva: KAVI

Jane Austen -elokuvissa painottuu usein romantiikka eri tavalla kuin kirjailijalla romaaneissa. Harvoin elokuvissa on tavoitettu Austenin älykäs sarkasmi, pisteliäs ironia ja psykologinen realismi.

Lukuisten Jane Austen -filmatisointien joukosta nousee esille elokuva, jossa tullaan lähimmäs kirjailijan henkeä: Viisasteleva sydän (1995). Se perustuu Austenin viimeiseen romaaniin Persuasion (julkaistiin postuumisti 1817). Romaani on Austenin tunnevoimaisin, kypsin ja rohkein; lisäksi se on osin autofiktiivinen.

Palkittu käsikirjoitus

Persuasion oli sen ”vapaan sisäisen puheen” vuoksi vaikea muuttaa elokuvaksi, siksi lopputulos on sitäkin kunnioitettavampi. Nick Dear työsti käsikirjoitusta kaksi vuotta ja voitti arvostetun BAFTA-palkinnon.

Ohjaaja Roger Michell valitsi ensimmäisen teatterielokuvansa pääosiin tuolloin vähemmän tunnetut näyttelijät Amanda Rootin ja Ciarán Hindsin. Molemmat ovat rooleissaan erinomaisia. Muissa päärooleissa nähdään Susanna Fleetwood, Corin Redgrave ja Fiona Shaw.

Kriittisempi kuvamaailma

Elokuva etenee mestarillisen hallitusti. Ensi kohtauksista alkaen nähdään kriittisempi, realistisempi Austen-kuvamaailma kuin mihin olemme tottuneet. Tämä maailma tunnustaa varjot ja raadollisuuden – päähenkilö, älykäs Anne Elliot on eräänlainen tuhkimohahmo, jota pinnallinen, rappeutunut isä ja itsekkäät sisaret väheksyvät.

Annelle on jäänyt kalvava murhe siitä, että hylkäsi seitsemän vuotta aiemmin kosijan jota rakasti – kapteeni Frederick Wentworthin. Tähän johti perheystävän, äitipuolen roolin ottaneen lady Russellin taivuttelu.

Kirjailijan sanoma

Aikuisikäiset päähenkilöt ovat molemmat kokeneet pettymyksen. Heidän tukahdutetut tunteensa nousevat elokuvassa yhä lähemmäs pintaa. Uskollisuus itselle, sydämelleen, on Austenin sanoma – todellinen rakkaus pysyy, luokka- ja rahatietoisista neuvojista huolimatta.

Aidon rakkauden vastapoolina näkyy laskelmointi ja ”naimakauppojen” epäeettisyys. Rappeutuvaa yläluokkaa edustaa mielenkiintoisesti Anne Elliotin oma, asemansa perinyt perhe, kun taas rehti kapteeni Wentworth on itse luonut menestyksensä merillä laivastossa.

Realismia kautta linjan

Erityisen maininnan ansaitsee elokuvan realistinen puvustus, jonka toteutti Alexandra Byrne. Nämä Regency-vaatteet ovat enimmäkseen arkivaatteita eivätkä ne näytä juuri ompelijalta tulleilta.

Samaa realistista linjaa korostaa näyttelijöiden meikittömyys. Sitä herkemmin puhuvat heidän kasvonsa.

Uusin Kaupunkiuutiset

23.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

23.9.2020