Kaupunkiuutiset

Kosmopoliitti Aki Ajolle työ on elämäntapa

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjan merkittävälle vaikuttajalle Aki Ajolle, 47, työ on vaativuudesta huolimatta elämäntapa.

Viitisen vuotta sitten Hämeenlinnaan muuttaneen Ajon päätukikohta on Keinusaaressa sijaitseva toimisto, vaikka yrityksen operatiivinen päämaja onkin Espanjan Barcelonassa. 19 osakilpailua käsittävä MM-sarja ja muut työkiireet tuovat Ajolle 200 matkapäivää vuodessa.

– Kotini on siellä, missä minun perheeni on. Perheelleni Hämeenlinna on enemmän koti, lähes 20 vuotta tallia pyörittänyt Ajo sanoo.

Ajon oma ajoura tuotti kymmenen SM-kultaa ja parhaimmillaan EM-sarjan kuutossijan. Hän osallistui yhteen ratamoottoripyöräilyn MM-osakilpailuun.

Ajon kilpaileminen huipulla loppui kisassa vuonna 1996 sattuneeseen loukkaantumiseen, jossa hän sai lonkkanivel- ja reisimurtuman.

– Laitoin tallikuviot rullaamaan sairaalan petillä alkuvuodesta 1997. Ajo Motorsportin ensimmäiset MM-osakilpailut käytiin 2001. Vuodesta 2002 Ajo Motorsport on ajanut joka vuosi kaikki MM-osakilpailut.

AJO MOTORSPORT on voittanut toistaiseksi neljä MM-kultaa: 2008, 2010, 2012 ja viime syksynä. Ranskalainen Johann Zarco juhli syksyllä Moto2:n MM-kultaa. Hän jatkaa Ajo Motorsportilla.

Ajo toimii MotoGP-sarjassa kahden tallin voimin, Moto2-luokassa nimellä Ajo Motorsport ja Moto3-luokassa nimellä Red Bull KTM Ajo.

– KTM:llä on periaate, että joku yksittäinen pyörittää heidän talliaan. KTM ja Red Bull ovat pääyhteistyökumppaneita, mutta muuten olemme periaatteessa itsenäisiä. Yhdessä tehdään päätöksiä.

Lisäksi Ajo Motorsport toimii kahden Moto GP:ssä ajavan kuskin managerina ja mentorina.

– Se toiminta vie ajastani puolet. Se on myös iso osa yrityksemme liikevaihdosta. Heidän asioita hoitaa moni muukin henkilö yrityksessämme. Hoidamme kaikkia mahdollisia urheilijoidemme tausta-asioita, paljon muutakin kuin vain kaikki sopimusasiat. Tehtävänämme on urheilijan kaikkien taustatöiden kokonaisvaltainen hoitaminen.

Ajon kuvioon kuuluu myös toiminta Aja Academyssä, jossa koulutetaan nuoria kuskeja.

– Espanjassa on kaksikin eri projektia. Moto2:n EM-sarjassa ajaa meidän luotsaama japanilaiskuski. Lisäksi luotsaamme keväällä 12-vuotta täyttävää belgialaiskuskia, joka on yksi kovimpia lupauksia vuosiin – Valentino Rossiin verrattavissa, Ajo sanoo.

MOTOGP-SARJA käynnistyy maaliskuun lopulla ajettavalla Qatarin osakilpailulla.

– On oltu MM-sarjassa 14 vuotta. Kaudessa on ajettu 15–19 kisaa, joten olen ollut paikan päällä noin 250 kisassa.

Ajo viettää yleensä yhdellä osakilpailupaikkakunnalla 5–6 päivää.

– Kyllä työ ja matkustaminen joskus väsyttää, mutta ei voi valittaa työstä, josta nautin täysin siemauksin. Kausi ei pääty ikinä, sillä aina alkaa heti uuden kauden valmistelu, Ajo sanoo.

Tuntuu uskomattomalta, miten hienosti Ajo pystyy pitämään langat käsissään monipolvisessa toiminnassa. Firmassa on sentään 25–30 työntekijää.

– Ei se aina ole onnistunutkaan. Olen halunnut olla joka asiassa mukana. Olen tyytyväinen, että olen kehittynyt ajan myötä jakamaan vastuuta En enää puutu ihan kaikkeen, vaikka kehitettävää minussa yhä on.

– Olen huomannut, että en olekaan niin fiksu ja hyvä kuin aiemmin ajattelin. Silloin on helpompi elää ja antaa muidenkin tehdä, Ajo nauraa.

Ajon vanhin lapsi Niklas ajaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

21.10.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

22.10.2020