Kaupunkiuutiset

Kulmilta

125 lukiolaista Kaurialan lukiosta, Parolan lukiosta ja Lyseon lukiosta sekä kaksi opettajaa lähti Ranskaan viikoksi 6.–13. lokakuuta. ”Viime toukokuussa 25 ranskalaista lukiolaisnuorta vieraili Hämeenlinnassa Värikästä kemiaa -projektin puitteissa. Nyt oli suomalaisten vuoro tehdä vastavierailu”, Kaurialan lukiolaiset Kaisa Prinkkilä ja Emilia Aaltonen kertovat lukiolaisten Ranskan matkasta. ”Lähtöpäivä tiistai 6.10. oli täynnä innostusta mutta samalla jännitystä. Lensimme Paris Charles de Gaullen lentokentälle, josta matkasimme bussilla Ingréen. Paikallisen lukion pihalla meitä odottivat tutut kasvot. Majoituimme lukiolaisten koteihin, ja keskiviikkona menimme heidän mukanaan kouluun. Rehtori toivotti meidät tervetulleiksi ja söimme koulussa perinteisen ranskalaisen aamupalan sekä saimme nähdä normaaleja oppitunteja. Koulupäivän jälkeen ranskalaiset veivät meidät ostoksille lähellä olevaan suurempaan kaupunkiin Orléansiin.” Torstaina ranskalaisilla oli normaali koulupäivä, kun taas suomalaiset lähtivät heti aamusta bussilla kohti Pariisia. ”Näimme Eiffel-tornin, Riemukaaren, Notre Damen ja Champs-Elysées -ostoskadun. Ostoskadulla oli muutama tunti aikaa kierrellä ja shoppailla. Iltapäivällä vuorossa oli opastettu kierros Pompidou-keskuksessa. Paluu Pariisista oli myöhään illalla,” lukiolaiset kuvailevat. Perjantaina suomalaiset tutustuivat Chartresin lasimuseoon sekä katedraaliin. Illalla ranskalaiset järjestivät suomalaisvieraille juhlat. Viikonloppu kului perheissä erilaisten aktiviteettien parissa. ”Maanantaina kävimme Suomi-porukalla tutustumassa Orléansin yliopistoon. Ingréen lukiossa meille oli järjestetty cocktail-ruokailu, jonka yhteydessä rehtori lausui jäähyväissanat. Tiistaiaamu oli haikea, koska oli jäähyväisten aika. Vietimme tiistaipäivän Pariisissa ja illalla lentomme lähti kohti Suomea. Suuremmalle osalle suomalaisista lähes tuntemattomassa perheessä asuminen oli täysin uusi kokemus. Perheet olivat todella ystävällisiä ja huomioonottavia. Projekti oli mahtava kokemus ja voimme suositella kansainvälisiä projekteja kaikille”, Kaisa ja Emilia summaavat.

2 Janakkalan kuvataideyhdistys on vuosinäyttelynsä yhteydessä valinnut Vuoden 2015 taiteilijaksi pitkäaikaisen aktiivisen jäsenensä Anja Kivistön. Valintaperusteissa Janakkalan kuvataideyhdistyksen puheenjohtaja Raija Torttila sanoo Anja Kivistön olevan ennakkoluuloton ja rohkea taiteilija, joka innostuu uusista tekniikoista ja aiheista ja tekee upeita töitä. Kivistö suunnittelee tulevaisuudessa myös oman näyttelyn pitämistä. Anja Kivistön ja 25 muun taiteilijan teoksiin voi tutustua Janakkalan kuvataideyhdistyksen vuosinäyttelyssä, joka on avoinna 27.11. saakka pääkirjastolla Turengissa.

3 Hattulalainen keraamikko Piela Auvinen sekä viisi muuta keraamikkoa pitävät yhteisnäyttelyn Galleria E. Pinomaassa Helsingin Raatimiehenkadulla 4.–11. marraskuuta. Loimusta loihdittua -yhteisnäyttelyyn osallistuvat Auvisen lisäksi keraamikot Sami Rinne, Päivi Vikberg, Atta Uotila, Teppo Honkala sekä Richard Raven. Kaikki näyttelyn keraamikot toteavat kuin yhdestä suusta: ”Olemme mukana fiiliksellä, on hauskaa olla ja tehdä yhdessä. Puupoltto yhdistää meitä, vaikka jokaisella meillä on aivan omanlaisensa tyyli.” Näyttelyn avajaisia vietetään tiistaina 3.11.