Kaupunkiuutiset

Kun unelmissa on ripaus realismia

Hämeenlinnalainen Pauliina Erkintalo työskenteli kaupungin lastensuojelussa toistakymmentä vuotta. Reilu vuosi sitten hän päätti ryhtyä yrittäjäksi ja perusti viini- ja keittiötarvikkeisiin erikoistuneen verkkokaupan.

– Viini ja ruoka ovat olleet intohimoisia harrastuksiani ja olen pitkään harkinnut aloittavani jotakin niihin liittyvää, Erkintalo kertoo.

– Kun lapset alkoivat kasvaa vähän isommiksi, aloin opiskella viinihommaa ja kävin yrittäjäkurssin. Sain myös neuvoja ja apua uusyrityskeskuksesta.

Erkintalon mukaan verkkokaupan perustaminen on suhteellisen helppoa.

– Pitää olla vain selkeä näkemys siitä, mitä haluaa myydä ja mistä tuotteet hankkii. Netistä löytyy valmiita verkkokauppa-alustoja, joille voi rakentaa ja ne maksavat vain joitakin kymppejä kuukaudessa.

– Sitten vain eletaan syöttää tavaraa sivulle. Tuotekuvausten pitää olla laajoja ja niissä pitää olla hyviä sanoja, jotta Google ne helposti löytää.

Markkinointi tärkeää

Kun verkkokauppa on pystyssä, alkaa todellinen työ. Kuinka sana saadaan kiirimään kuluttajien korviin, tai pikemminkin näkymään tietokoneiden ruudulla?

– Nettihän se on verkkokaupan foorumi, joten siellä pitää rummuttaa. Olen mainostanut Googlessa ja erilaisilla sivustoille sekä tehnyt yhteistyötä bloggareiden kanssa.

– Facebook-mainontaa pidän hyvänä, koska siellä viestin voi kohdentaa niille, jotka ovat tuotteista kiinnostuneita.

Erkintalon mukaan mainontaan kannattaa satsata ja etsiä monia tapoja tuoda liiketoimintaa esille.

– Me olimme Suomi-Ruotsi -maaottelun heittolajien pää-sponsorina ja saimme siitä kivasti tv-julkisuutta.

– Nyt olemme myös HPK:n sponsoreita. Ilman näkyvyyttä ei voi onnistua ja markkinointiin täytyy investoida.

Erkintalon www.viinitarvikekauppa.fi lähti liikkeelle 250 tuotteelle. Vuoden aikana valikoima on kasvanut 400 myyntiartikkeliin.

– Varastotilaan täytyy verkkokaupankin heti alkuvaiheessa panostaa, koska toimitusaikojen nopeus on oleellinen myyntivaltti.

Kokeilua sesongilla

Tämän viikon lopulla Erkintalo järjesteli tuotavalikoimaansa kauppakeskus Tavastilassa, jonne hän avaa viimeistään maanantaina pop up -myymälän.

– Olen täällä vuoden loppuun ja odotukset ovat todella positiiviset, kun joulusesonki on ovella.

– Nyt voin täällä haastatella ihmisiä siitä, kuinka paljon erikoisliikkeeillä voisi olla kysyntää.

Yksi tapa valikoiman esittelemiseksi olisi myös jonkinlainen show room, joka olisi auki vain tilauksesta. Erkintalon mielessä häilyy kuitenkin taustalla haave omasta, kiinteästä myymälästä.

– En osaa yhtään sanoa, toteutuuko sellainen joskus. Kynnys on aika suuri, koska silloin kustannukset kasvavat huomattavasti, hän pohtii.

– Toisaalta ruoka ja juoma ovat nykyään todella pinnalla ihmisten ajatuksissa ja harrastajat ovat valmiita satsaamaan paljon. Tykkään myydä tuotteita, joista tiedän paljon ja viihdyn ihmisten kanssa. Myymälä on minulle unelma, johon täytyy suhtautua realistisesti.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset