Kaupunkiuutiset

Kuntavaaliehdokkaat ovat ihmeissään, missä vaalit oikein käydään, kun perinteiset torikahvit ovat pannassa

Tuulia Viitanen Kuva: Toni Rasinkangas
Tuulia Viitanen Kuva: Toni Rasinkangas

Kuntavaalit käydään erikoisessa tilanteessa. Koronan mutaatio jyllää ja on entistä tartuttavampi. Se aiheuttaa hämmennystä, koska tori- ja kahvilakampanjointi ole nyt mahdollista tai suositeltavaa.

Moni kuntavaaliehdokas pohtiikin, miten saada viestinsä näkyviin ja missä voi oikeasti kohdata potentiaalisia äänestäjiä, kun makkaraa ei mussuteta yhdessä kunnan asioita pohtien.

Epävarmaa on sekin, voidaanko vaalit edes järjestää 18. huhtikuuta.

Lähtökohta on se, että ne pidetään. Jos Suomeen julistetaan kevään tyyliin poikkeusolot, todennäköisesti vaalit silloin siirtyvät.

Onko oma kupla liian pieni?

Moni ehdokas tuntuu nyt luottavan sosiaaliseen mediaan ja sen tehoon. Käsitys nimittäin on, että kaikkihan siellä somessa pyörii.

Sinänsä se on ymmärrettävää ja helppo ratkaisu, koska somea voi tehdä itse kotisohvalta. Samalla kuitenkin lankeaa toimimaan helposti omassa, pienessä kuplassa, jossa tavoittaa vain kourallisen samanmielisiä.

Tuleeko pienestä kuplasta riittävästi ääniä?

Alkaako kaverin kampanjointi somessa olla raskasta seuraajille? Aika usein näin käy.

Kuntavaalien vaikea kohdeyleisö ovat alle 30-vuotiaat, jotka tutkimusten mukaan vähentävät koko ajan sosiaalisen median käyttöään. Ehdokkaat kuitenkin satsaavat somenäkyvyyteen nuorten äänet mielessään.

Voikin käydä niin, että äänestyskopissa oikeasti valitaan vain se ”tuttu” kasvo, joka ei ärsytä, vaikka välttämättä ole mitään tietoa ehdokkaan ajatuksista tai ajamistaan asioista.

Vaaleja ei ratkaista somessa

Kuntalaistutkimus 2020 -kyselystä käy ilmi, että 84 prosenttia suomalaisista seuraa kunta-asioita paikallis- ja kaupunkilehdistä.

Tuoreen Kansallisen mediatutkimuksen mittauksen mukaan yli 15-vuotiaista suomalaista 95 prosenttia lukee sanomalehtiä.

Luvut ovat isoja ja lehdistölle merkittäviä. Ne myös antavat uskoa huomiseen ja merkitystä tehtävälle työlle. Lehtiä edelleen luetaan ja niiden antamaan tietoon luotetaan, vaikka somessa pörinä olisi mitä.

Se tarkoittaa myös sitä, että kuntavaaleja ei voiteta tai ratkaista sosiaalisessa mediassa, sillä tutkimusten mukaan samat aiheet tavoittavat somessa joka kolmannen.

Perinteistä mediaa ei siis kannata aliarvioida.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset