Kaupunkiuutiset

Kuntopainissa koolla ei ole väliä

Usein painin määrätietoinen harjoittelu on aloitettava jo nassikkana, mikäli mielii menestyä kilparintamalla. Turengin koulun alasalissa on vuodatettu verta, hikeä ja kyyneleitä sekä hiottu painin suomenmestareita.

Nyt vääntämisen makuun voi päästä vuodattamalla pelkästään hikeä Janakkalan Paini-Ilveksen kuntopainissa.

Kuntopainin ajatuksena on, että harrastuksen voi aloittaa myös vanhempana. Monipuoliset harjoitteet, tekniikat ja leikkimielinen vääntäminen tuovat kunnonkohottamiseen mielenkiintoista vaihtelua.

– Jokainen harjoittelee oman kuntonsa mukaan eikä aiempaa kokemusta tarvita niin painista kuin mistään muustakaan kamppailulajista, kuntopainivalmentaja Jali Heinonen huomauttaa.

Kuntopainissa sykettä nostetaan lajinomaisilla kestävyys-, koordinaatio-, ja ketteryysharjoitteilla, mutta pilke silmäkulmassa.

– Eikä sen enempää iällä kuin koollakaan ole väliä, Heinonen naurahtaa, sillä isot ja pienet aikuiset pystyvät harjoittelemaan keskenään.

Tällä hetkellä kuntopainin harjoitusringin ikähaitari on 30–50-vuotiaiden välillä, mutta myös nuoremmat ja vanhemmat aikuiset ovat tervetulleita.

Maitohapot jylläävät

Kuntopainiharjoitukset kestävät tunnista puoleentoista. Sisäistä heittokoneen herättelyn sijaan päätavoitteena on virkeä mieli.

– Junttaa ja ristivyötä ei lähdetä heti ensimmäisenä opettelemaan, mutta joihinkin perusheittoihin saatetaan tutustua.

Pelkästään vääntämisessä kunto nousee kohisten. Tuloksena itsestä saattaa löytää kokonaan uusia lihaksia.

– Monille saattaa tulla yllätyksenä, kuinka nopeasti maitohapot alkavat painiessa jyllätä.

Kuntopiireissä puolestaan hyödynnetään kehonpainoa ja kahvakuulia.

– Tarkoituksena on, että kaikki pysyvät ehjinä ja harjoittelu on hauskaa. Kuntopaini tukee hyvin muutakin arkiliikuntaa.

Kuntopainia sunnuntaisin kello 12 Turengin koulun ala-salissa osoitteessa Koulutie 2.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset