Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Mistä lisää virtaa sähköautoon pitkällä matkalla? - Latauskartta.fi kertoo, missä sähköllä autoilija lataa

Tesla Club Finlandin näkemyksen mukaan Latauskartta.fi on kattavin latauspistekartta Suomen osalta. Muissa maissa on vastaavia palveluita. Palveluiden ongelma on usein tietojen paikkansapitävyyden varmistaminen, mutta Latauskartta.fin kaikki pisteet on tavalla tai toisella varmistettu. Kuva: Jarno Keskinen
Tesla Club Finlandin näkemyksen mukaan Latauskartta.fi on kattavin latauspistekartta Suomen osalta. Muissa maissa on vastaavia palveluita. Palveluiden ongelma on usein tietojen paikkansapitävyyden varmistaminen, mutta Latauskartta.fin kaikki pisteet on tavalla tai toisella varmistettu. Kuva: Jarno Keskinen

Bensapumppu on asia, jonka löytymisestä polttomoottorilla autoileva ei juuri stressaa. Suuntautuipa matka lähes minne tahansa, palvelualttiin pumpun voi luottaa löytävänsä lähes joka niemestä ja notkelmasta. Sähköllä autoilevan arki on toisin. Latauspisteverkko täydentyy hitaasti, joten pelkkä matkasuunnitelma ei riitä. Tarvitaan myös erillinen lataussuunnitelma. Mistä saadaan sähköä, miten nopeasti ja minne asti sillä taas päästään?

Asiassa auttaa Latauskartta.fi-palvelu. Kaikille avoin, maksuton palvelu kerää tietoa julkisista eli kaikkien käytettävissä olevista latauspisteistä. Palvelu on perustettu jo vuonna 2015 Tesla Club Finlandin toimesta ja siirretty sittemmin Sähköautoilijat ry:n ylläpitoon hyödyttämään sähköautoilijoita laajasti.

– Sivustolla näkyvät tiedot latauspisteistä tulevat palvelun käyttäjiltä, palveluntarjoajilta ja isoilta kaupallisilta toimijoilta tai heidän kartoistaan, Tesla Club Finlandin Vice President Kirsi Immonen kertoo.

Latauskartan voi säätää näyttämään omalle sähköautolle tai lataushybridille hyödylliset latauslaitteet. Kuva: Jarno Keskinen
Latauskartan voi säätää näyttämään omalle sähköautolle tai lataushybridille hyödylliset latauslaitteet. Kuva: Jarno Keskinen

Palvelusta myös kelitiedot

Aivan kaikkia mahdollisia latauspisteitä palvelu ei kuitenkaan listaa. Pääasiassa mukaan on otettu standardin mukaisia Type2, CCS, CHAdEMO ja Supercharger -pisteitä eli vähintään ”puolinopeita” latauspisteitä. Karttaa kannattaa vilkaista paitsi ennen matkaa pohjoiseen, toisinaan myös sen selvittämiseksi, josko omille nurkille olisi ilmestynyt uusia latauspisteitä.

– Aina reissuun lähtiessä kannattaa selvittää sekin, onko kohteessa latauspisteitä ja missä siellä.

Asetuksista kartan voi säätää niin, että se näyttää vain omalle sähköautolle tai lataushybridille hyödylliset latauslaitteet. Latauskartta.fi on tienkäyttäjälle muutenkin hyödyllinen palvelu. Sivusto listaa latauspisteiden ohella sää- ja kelitiedot sekä näyttää kelikameroiden kuvat.

Yhteensopivat latauskaapelit on myös tärkeä ottaa mukaan. Kuva: Jarno Keskinen
Yhteensopivat latauskaapelit on myös tärkeä ottaa mukaan. Kuva: Jarno Keskinen

Matkaan täydellä latauksella

Latauspisteiden sijainnin tunteminen on vasta puolet perillepääsystä. Myös oman auton teknisistä ominaisuuksista pitäisi olla melko hyväkin käsitys ennen pitkän matkan aloittamista.

– On hyvä etukäteen selvittää oman auton kanssa toimivat lataustavat ja kuinka paljon lisää ajomatkaa autoon saa ladattua milläkin lataustavalla sekä kuinka kauan akun lataus kestää. Yhteensopivat latauskaapelit on myös tärkeä ottaa mukaan. Lisäksi olosuhteisiin sopiva, realistinen arvio auton toimintamatkasta latausten välillä on hyvä olla tiedossa, Immonen evästää.

Näiden tietojen perusteella oman lähtö- ja päätepisteen välille voi tehdä matkasuunnitelman latauskartan latausasematietoja hyödyntäen. Yleensä matkaan on hyvä lähteä täydellä latauksella ja lämmitetyllä autolla. Matkan päällä voi esimerkiksi ruokatauon ajoittaa sopivaan kohtaan reittiä, jolloin auto latautuu ruokailun aikana. Lisäksi päätepisteen latausmahdollisuudet on hyvä selvittää etukäteen, jotta paluumatka voi alkaa täyteen ladatulla akulla.

Mahdolliset puretut pisteet poistetaan kartasta heti kun tieto purkamisesta tulee palvelun ylläpitäjille. Ennen matkaan lähtöä kannattaa tutustua vielä kartan tiedoista löytyviin raportteihin, joista löytyvät toisten käyttäjien raportit onnistuneista ja epäonnistuneista latauksista, mikäli käyttäjät ovat sellaisia jättäneet.

– Purkuja tehdään hyvin harvoin, puretut latauspisteet voi laskea yhden käden sormin. Prosentuaalisesti se massa on hyvin pieni, kun pisteitä eli pistokkeita on jo noin 2600 noin 900 eri paikassa, Immonen kuvaa.

Reissuun lähtiessä kannattaa selvittää, onko myös kohteessa sopivia latauspisteitä. Kuva: Jarno Keskinen
Reissuun lähtiessä kannattaa selvittää, onko myös kohteessa sopivia latauspisteitä. Kuva: Jarno Keskinen

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset