Kaupunkiuutiset

Lentomatkasta suuri seikkailu – tahtomattaan

Espanjasta ei ole helppo matkata Suomeen 2,5 vuorokaudessa.

Reittilennon piti lähteä Palmasta lauantaina iltapäivällä. Eipä lähtenyt, koska koneen ilmastointi hajosi.

Saksalaislentoyhtiö vei meidät parin tunnin odottelun jälkeen hotelliin, jossa lentoyhtiö tarjosi illallisen. Lentokentällä lentoyhtiön edustaja juoksutti meidät taksiasemalle, mutta ilmoitti hotellin nimen väärin. Palman taksimiehet olivat ihmeissään kun kolmekymmentä suomalaista haluaa lentoyhtiön kustannuksella hotelliin, jota ei olemassakaan.

Paikalliset taksimiehet kierrättivät suomalaisia kolmen hotellin kautta. Meidän perheellä kävi tuuri, oikea hotelli oli ensimmäinen.

Uudeksi lähtöajaksi ilmoitettiin puoliyö ja saimme pitää leiriä hotellin aulassa oikein porukalla.

Lähtö siirtyi hetkeksi kello kolmeen yöllä, mutta äkkiä saimmekin hotellihuoneen ja lähtöajaksi ilmoitettiin sunnuntaiaamu. Saimme herätyksen kello 7 ja oli kuulemma kauhea kiire.

Lentokentällä lentoyhtiön tiskillä oltiin vilpittömän hämmästyneitä. Miksi 30 suomalaista ilmestyy kentälle ilman lippuja. Onneksi porukassa oli yksi espanjaa sujuvasti puhuva henkilö. Hän sai selittää virkailijoille kaiken alusta. Kaksi virkailijaa naputti koneitaan, kunnes selvisi, että seitsemälle siunaantuisi jatkolento Saksaan ja sieltä Suomeen vieläpä saman päivän aikana.

Ei muuta kuin valitsemaan seitsemän onnellista. Tilanne selkiintyi kuin selvisi, ettei paikkoja ollutkaan kuin kolmelle. Porukka päätti, että Suomeen lähtisivät kielitaidoton mummo noin viisivuotiaan lapsenlapsensa kanssa ja heille saattajaksi lähipiiriin kuulunut mies.

Seuraavat 20 paikkaa oli tarjolla Hampuriin, josta ei olisi jatkoyhteyttä Suomeen. Siinäkin arvonnassa onnistuimme ja pääsimme jo puoleltapäivin suuntaamaan kohti Saksaa. Matkatavarat lentoyhtiö vakuutti lähettävänsä Hampuriin.

Isoäiti ja tyttärentytär sekä saattaja jatkaisivat Hampurista Helsinkiin Finnairin koneella. Me muut pääsisimme kuulemma hotelliin. Kolmikko pääsi tiskille, mutta saattaja juuttui siihen paikkaan. Hänellä oli lentolippu, muttei paikkaa koneessa. Vasta ilmassa isoäiti tajusi saattajan jääneen kokonaan pois lennolta. Itkuhan siinä pääsi.

Hampurissa lämpötila oli kolme astetta plussan puolella. Yhdenkään matkalaukuista ei näkynyt vilaustakaan, ne oli kuulemma lähetetty suoraan Helsinkiin. Lyhythihaisella paidalla tulee Saksassa vilu.

Hotellissa saimme peräti kymmenen euron voucherin illalliselle. Käytännössä lentoyhtiö maksoi meille voileivän, mutta sen lämpimän ruuan saimme maksaa itse. Respasta sai karkkia ilmaiseksi.

Hampurin lentokentän vaatekaupat olivat auki ja me parikymmentä suomalaista kävimme ostamassa lämmintä vaatetta ja hygieniatarvikkeet luvan perästä vakuutusyhtiön piikkiin. Lentoyhtiön tiskillä ilmeni, että saattaisimme päästä Suomeen jo maanantaina. Lento lähtisi puoleltapäivin. Koska osa matkustajista ei ollut mahtunut päivälennolle, meitä suomalaisia tippui Hampuriin pitkin iltaa. Viimeisenä joskus ilta yhdeksän korvissa taisi saapua se saattaja, jonka olisi pitänyt olla jo Helsingissä.

Maanantaiaamuna porukka hajosi lisää. Ensimmäiset lähtivät aamu seitsemältä aikaiselle lennolle. Me ja kymmenkunta muuta lähdimme puoleltapäivin. Iloinen yllätys oli, että tapasimme aamulla lähteneet Helsingissä. Heidät oli lennätetty Hampurista takaisin Etelä-Saksaan Düsseldorffiin ja sitten taas pohjoiseen. Heillä V:n muotoinen matkareitti kesti kuutisen tuntia.

Toinenkin yllätys odotti Helsingissä. Lasten matkalaukut saapuivat, mutta meidän ei.

Olimme kotona maanantai-iltana. Laukut ilmaantuivat Hämeenlinnan Matkahuoltoon torstaina. Kalsareille kertyi kilometrejä.

Olimme soittaneet Hampurista Suomen vakuutusyhtiömme päivystykseen ja varmistaneet, että voisimme ostaa välttämättömyystarvikkeet Hampurista. Soitin toiveikkaana yhtiöön ja kuvittelin asian olevan täysin selvä. Virkailija sanoi, että hänen pitäisi tarkistaa jokin kohta esimieheltään. Hän soitti seuraavana päivänä ja kertoi, ettei mitään korvauksia voitaisi maksaa, koska episodi tapahtui tulomatkalla, eikä menomatkalla. Lomamme ei siis mennyt pilalle, koska olimme jo tulossa kotiin. Se veti sanattomaksi. Seuraavana päivänä vakuutusyhtiö vaihtui.

Saksalainen lentoyhtiölle lähetetty korvausvaatimus poiki sentään vastauksen. Air Berlin tarjosi 250 euron voucheria, jolla saisimme alennusta kun lentäisimme seuraavan kerran yhtiön koneella. Emme hyväksyneet tarjousta. Odotamme lisäuutisia Saksasta juhannukseen mennessä.