Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Luokanopettaja Kalle Mannisen mukaan etäkoulu on ollut suuri oppimisseikkailu – Mitkä ovat etäopiskelun plussat ja miinukset?

Koulujen pakollinen digiloikka toi uuden opetussuunnitelman tavoitteita käytäntöön.
Hätilässä iittalalaisille etätuntia pitävän Kalle Mannisen mukaan Hämeenlinnassa on etäopetukseen erinomaiset valmiudet, kiitos kaupungin tieto- ja viestintästrategian. Kuva: Heli Karttunen
Hätilässä iittalalaisille etätuntia pitävän Kalle Mannisen mukaan Hämeenlinnassa on etäopetukseen erinomaiset valmiudet, kiitos kaupungin tieto- ja viestintästrategian. Kuva: Heli Karttunen

Luokanopettaja Kalle Mannisen mielestä etäopetus on hyvässä mielessä haaste.

– Tämä on suuri oppimisseikkailu, jossa kaikilla on valtavasti opittavaa, niin opettajilla, oppilailla kuin vanhemmillakin.

Suomen hallitus päätti huhtikuun lopussa, että peruskouluja koskevat koronarajoitukset puretaan ja kouluihin palataan 14.5. alkaen.

– En missään tapauksessa pidä päätöstä hyvänä. Suomen aiempi, tiukka linja suojella kansalaisia muuttui hetkessä. Ajoiko talous nyt ihmisen ohi?

Kaikki tavoitettavissa

Manninen opettaa Iittalan yhtenäiskoulun viitosluokkaa. Hän hyödyntää etäopetuksessaan muun muassa Microsoftin Teams-yhteistyöympäristöä, Googlen Meet-videosovellusta, Wilmaa ja sähköpostia.

– Kun neljä kanavaa päivystää, tehtävien palautukset hoituvat. Yhtään oppilasta ei ole ollut kateissa. Olen kuullut, että niissä harvoissa tapauksissa, joissa oppilasta ei ole tavoitettu, on loistava erityisopettajistomme oitis reagoinut tilanteeseen.

Tuntien suunnittelu on ollut hyvällä tavalla erilaista.

– Etäopetuksessa tärkeintä on pitää työskentely mielenkiintoisena ja selkeänä. Ohjeiden tulee olla riittävän tarkat. Täytyy myös hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä, ettei koulutyö alkaisi tuntua puuduttavalta.

Tuntiopetusta etänä

Luokanopettajilla on tärkeä rooli kokonaisuuden hallinnassa.

– Täytyy huolehtia, etteivät oppilaat kuormitu eri opettajien lähettämien tehtävien alle. Koulutehtävien menetelmissä tulee olla vaihtelevuutta ja joukossa pitää olla myös taito- ja taideaineita.

Oppilaat ovat työskennelleet paljon itsenäisesti, mutta joka päivä koko luokka on myös kokoontunut ennalta sovitusti yhteiseen tuokioon ”linjoille”.

– Esimerkiksi matematiikkaa opiskelemme välillä videoyhteys päällä perinteisistä oppikirjoista.

Opettavainen kokemus

Tämän kevään oppilasarviointi ei ole pelkästään etäopetusjakson varassa.

– 75 prosenttia arvioinnista on jo tehty. Arvioinnin kannalta on tärkeää, että oppilaalla on tiedossa, mihin tehtävällä pyritään.

Etäopetus on havahduttanut huomaamaan, että henkilökohtainen palaute on oppilaille elintärkeää, ja juuri sitä Mannisen oppilaat nyt saavat – paljon.

– Tässä kohtaa kiitokset huoltajille ja opettajille, että oppilaat on pystytty sitouttamaan oppimisprosessiin.

Ennen kaikkea tämä pakollinen digiloikka toi uuden opetussuunnitelman tavoitteita käytäntöön.

– Eikä hetkeäkään liian myöhään. Uskon, että tämän poikkeustilanteen tuoma osaaminen, oppilaan oman vastuun ottaminen ja itseohjautuvuuden harkittu kehittäminen tuottavat tulosta jatkossakin.

Etäkoulun plussat ja miinukset

Plussat:

Aito oppimistilanne, jossa uuden opetussuunnitelman tavoitteita on voitu toteuttaa käytännön tosielämässä.

Opettajien digiosaaminen on ottanut jättiläisharppauksen eteenpäin.

Oppilaiden itseohjautuvuus, oman oppimisprosessin omistaminen ja ohjaaminen on kehittynyt valtavasti.

Opettajien ja kotien yhteistyö on tiivistynyt.

Miinukset:

Kaikki oppilaat eivät saa itsestään parasta irti etäopetuksessa.

Oppilaiden isot tehtävätaakat.

Huoltajien kuormittuminen, jos huoltajat ovat joutuneet ottamaan opettajan roolin.

Täydellisyyttä tavoittelevien oppilaiden ylisuorittaminen.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

26.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

27.9.2020