Kaupunkiuutiset

Maisema valloitti museon

Riikka Helenius

Hämeenlinnan Taidemuseon kesänäyttely esittelee maisemamaalauksen mestarina tunnetun Werner Holmbergin (1830–1860) tuotantoa. Taiteilijalle keskeisiä aiheita olivat Hämeen ja Pirkanmaan maisemat sekä Düsseldorfin seutu Saksassa.

– Näytteillä on noin 90 teosta. Kaikki teokset on saatu lainaan, sillä Hämeenlinnan Taidemuseon omiin kokoelmiin ei kuulu yhtään Holmbergin työtä. Kolme suurinta maalausta on lainattu presidentinlinnan seiniltä, näyttelyn kuratoroinut Hämeenlinnan Taidemuseon amanuenssi Maria Laine kertoo.

– Holmberg oli ensimmäisiä Düsseldorfissa opiskelleita suomalaistaiteilijoita. Suomessa ei saanut tuolloin akatemiatasoista opetusta öljyvärimaalauksessa, joten Holmberg matkusti Düsseldorfiin jatkamaan taideopintojaan vuonna 1853. Taideakatemian maisemamaalausluokka oli kuitenkin täynnä, joten Holmberg ryhtyi maisemamaalauksen professorina toimineen Hans Guden yksityisoppilaaksi, Holmbergista väitöskirjaansa viimeistelevä tutkija Anne-Maria Pennonen kertoo.

Düsseldorfin koulukunnan taiteilijat kuvasivat luontoaiheita eloisasti ja yksityiskohtaisesti. Ilmaisu oli tunteisiin ja aisteihin vetoavaa. Taitelijat levittäytyivät kesäkuukausina Düsseldorfia ympäröivälle maaseudulle keräämään luonnosaiheita, joita he työstivät talvikuukausina ateljeetiloissa.

– Düsseldorfilaistaiteilijoiden suosiossa olivat varsinkin Ahr- ja Rein-jokien laaksot, Eifel, Neandertal, Harz ja Westfalenin seutu, Pennonen luettelee.

Holmbergia kiinnosti erityisesti metsän, luontoaiheiden ja talonpoikaismiljöön kuvaus. Holmberg on kuvannut myös pilviä, sadettaa, sääilmiöitä, kiviä ja kallioita.

– Tuon aikakauden luonnontieteiden, meteorologian ja geologian kehitys vaikutti myös taiteeseen, Pennonen tietää. Ihmishahmoja Holmbergin maalauksissa näkyy lähinnä osana maisemaa, esimerkiksi tiellä käveleviä ihmisiä.

Holmberg teki pääasiallisen uransa Düsseldorfissa lukuun ottamatta kahta matkaa Suomeen kesällä 1857 ja 1859 sekä Norjan matkaa kesällä 1858, jolloin hän avioitui norjalaisen taideopiskelija Anna Gladin kanssa. Holmbergin maine suomalaisen maiseman mestarina perustuu hänen viimeisten vuosiensa tuotantoon. Taiteilija kuvasi hämäläistä maisemaa vieraillessaan sukulaistensa luona Kalvolassa, Tampereen seudulla, Kurussa ja Ruovedellä.

Viimeisen valmiin työnsä ”Saksalainen kylä sateen jälkeen” Holmberg maalasi noin kuukautta ennen kuolemaansa. Keskeneräinen teos ”Suomalainen maisema” jäi Holmbergin maalaustelineelle hänen kuollessaan. Taiteilija menehtyi keuhkotuberkuloosiin vähän ennen 30-vuotissyntymäpäiväänsä.

– Holmberg kehittyi maisemamaalauksen saralla huimaa tahtia. Hän oli ensimmäinen kansainvälistä arvostusta saanut suomalaistaiteilija. Lyhyestä elämästään huolimatta hän ehti luoda merkittävän tuotannon, joka toimi esikuvana tuleville maalarisukupolville. Kuka tietää, mihin taiteilija olisi vielä yltänyt, jos hänen uransa olisi jatkunut pidempään, Pennonen pohtii.

Näyttelyn yhteydessä julkaistiin Werner Holmbergin elämää ja taidetta käsittelevä kirja. Runsaasti kuvitetun teoksen ovat kirjoittaneet professori, FT Ville Lukkarinen ja tutkija Anne-Maria Pennonen.

– Kirjaprojektin toteutuminen oli ratkaisevaa myös näyttelyn kannalta. On tärkeää, että näyttelyn yhteydessä voidaan julkaista myös uusia tutkimustuloksia, Laine kiittelee.

Werner Holmbergin näyttely on esillä Hämeenlinnan Taidemuseon Engel-makasiinissa 10.9. asti. Näyttelyyn voi tutustua opastetulla kierroksella keskiviikkoisin ja sunnuntaisin kello 14.

Asiasanat

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset