fbpx
Kaupunkiuutiset

"Matkailussa mahdollisuuksia, globaali näkyvyys tärkeä"

Hämeenlinnan seudulla on taivasteltu jo useampia vuosia alueellisen matkailuorganisaation puuttumista. Matkailualan kehittämiseksi osa alan yrittäjistä kaipaa alueellista yhteistyötä, verkostoa ja myyntityötä. Osa näkee erillisen matkailuorganisaation lähinnä kulueränä.

Alalta pitkän kokemuksen omaava Vanajanlinna Groupin toimitusjohtaja ja nykyisin myös Hämeen Kauppakamarin puheenjohtaja Pekka Vihma on vankasti alueellisen myyntiorganisaation puolestapuhuja. Samaa sanoo Petäys Resortin yrittäjä ja toimitusjohtaja Juha-Pekka Tuominen, jolla on myös pitkä kokemus alan yritystoiminnasta.

– Täällä on valtavasti mahdollisuuksia. Täytyy vain yhdessä pohtia, mikä on päämäärä ja sen jälkeen aloitettava työ sinne pääsemiseksi Tuominen arvioi.

Juha-Pekka Tuominen painottaa, ettei pelkkä paikallinen yhteistyö riitä, vaan sen jälkeen tarvitaan oikeat yhteistyökumppanit maailmanlaajuisesti.

– Matkailu on globaalia toimintaa. Yksikään täkäläinen yritys ei yksin pysty tavoittamaan näitä markkinoita. Sen vuoksi kansainvälisen kumppaniverkoton rakentaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Juha-Pekka Tuominen painottaa sitä, että matkailu on nopeimmin Suomessa kasvava toimiala, jolla on heijastusvaikutuksia koko yhteiskuntaan. Matkailu vaikuttaa kuljetusalaan, elintarviketuotantoon, vähittäiskauppaan, työllisyyteen, kuntien verokertymiin ja ulkomaisiin investointeihin. Tämä fakta voidaan siirtää todellisuuteen myös Hämeessä.

– Kiinalaiset tekevät koko ajan isoja investointeja Kemiin. Miksi? Olisiko jo vuosikymmeniä sitten ensimmäistä kertaa rakennetulla ja hyvin markkinoidulla lumilinnalla ja jäänmurtajamatkailulla syy-yhteys, Tuominen ottaa esimerkin.

– Aivan samalla tavalla voi vaikuttaa vaikkapa Hämeenlinnan keskustan elinvoimaisuuteen. Se on realiteetti, mutta vaatii osaamista, työtä ja hieman aikaa, Tuominen sanoo.

Tuominen tietää, että Suomi on nykyisin vahvassa nousussa kansainvälisessä matkailussa. Helsinki, Lappi, nykyisin myös Lahti ja Tampere ovat kertoneet vuosi vuodelta kasvavista matkailuvirroista.

– Matkailubuumin hyödyntäminen on täysin mahdollista myös Hämeessä. Meidän pitää vain näkyä globaaleilla markkinoilla ja tehdä sen eteen töitä, Tuominen sanoo.

Hän myös muistuttaa, että kannattaa ajatella huomattavasti huomista kauemmaksi, vuosien ja vuosikymmenten päähän. Pikavoittoja ei jaeta.

Vanajanlinna Groupin toimitusjohtaja Pekka Vihma on Tuomisen kanssa samoilla linjoilla.

– Emme tarvitse isoa byrokraattista järjestelmää, vaan innokkaan ja jalkautuvan myyntitykin, somen ja digikanavat osaavan koordinaattorin sekä nykytekniikkaan perustuvan myyntijärjestelmän, Pekka Vihma linjaa.

Hänen mukaansa parhaillaan on menossa seudullinen keskusteluvaihe, jossa ovat mukana alan isoimpia toimijoita, kuntia, kaupunkeja sekä Hämeen liitto.

– Jotakin meidän pitää tehdä, sillä kukaan ei tule ovelle kolkuttamaan, että myisittekö meille. Meidän pitää kysyä, että ostatko, Vihma sanoo.

Pitkän taloudellisen laman jälkeen viime vuosi oli matkailumarkkinoilla jo kasvun vuosi, samaa on luvassa kuluvalle vuodelle.

– Tilaisuuteen pitää tarttua kehittämällä. Nyt ei saa jäädä surkuttelemaan menneitä, vaan katsottava innolla yhdessä tulevaisuuteen, Vihma sanoo.

 

Hän tarkoittaa lähinnä isojen yritys- ja yhdistysten sekä liittojen tapahtumien ja kokousten haalimista Hämeenlinnan seutukunnalle. Yksi megakonsertti Kantolan tapahtumapuistossa ei todellisuudessa hyödytä matkailualaa isossa kuvassa, koska yhden päivän tai illan tapahtuma tuo vain hetkellisesti paljon ihmisiä kaupunkiin. Toki nämäkin ovat hyviä, mutta niitä tulisi olla määrällisesti enemmän ja tasaisemmin.

– Viikon golftapahtuma on esimerkiksi Vanajanlinnalle taloudellisesti paljon merkittävämpi kuin 50 000 ihmistä vetävä konsertti. Megatapahtumat ovat sinällään näyttäviä ja hienoja, mutta eivät varsinaisesti kehitä matkailualaa, mutta teettävät valtavasti töitä. Yhden megakonsertin vaikuttavuus on lopulta melko pientä, Vihma sanoo. Hän sanoo arvostavansa sinällään megatapahtumien tuomaa positiivista mielikuvaa Hämeenlinnasta ja alueesta, mutta matkailualalle niillä ei ole suurta vaikutusta.

Hän pitää esimerkiksi liitto- ja puoluekokouksien, suurten kesätapahtumien tai kesäpäivien järjestämistä seutukunnalla paljon tärkeämpänä kuin yksittäistä konserttia. Tällaiset tapahtumat vaikuttaisivat pitemmällä aikavälillä usean eri yrityksen menestykseen.

– Tilanne on vain nyt niin, että kukaan ei ole hankkimassa tällaisia isoja yritystilaisuuksia kaupunkiin tai seudulle. Satojen, mahdollisesti jopa tuhansien ihmisten houkutteleminen vaatii jalkatyötä ja kokonaisuuksien koordinoimista. Siihen ei ole yhdelläkään yrityksellä yksin mahdollisuuksia, vaan tarvitaan yhteistyöverkosto, toimitusjohtaja Vihma painottaa samaan tapaan kuin Petäyksen Juha-Pekka Tuominen.

Vihma oli aikoinaan vahvasti mukana Hämeen Matkailun kehittämisessä. Jo vuosia sitten kuopatun organisaation alasajo oli Vihman mielestä harmillinen:

– Tämän päivän toimintakenttä on toisenlainen. Liki kaikki tapahtuu netissä. Siellä toimiva järjestelmä olisi paikallisille yrittäjille merkityksellinen, sillä nykyinen ylikansalliset myyntiorganisaatiot nappaavat myynnistä 15 %. Se on hullu tilanne.

Vihma sanoo, että jos ja kun alueellinen alan organisoituminen tapahtuu, sen pitää olla kaikille halukkaille avoin.

– Kustannukset täytyy pitää kurissa, ja ne pitää myös jakaa eri tahojen kesken. Fokus tulee olla tiukasti maakunnan myyntityössä!

Pekka Vihma muistuttaa, että matkailuala kaikkine toimintoineen on iso työllistäjä ja sitä kautta merkityksellinen myös kunnille.

 

Evon luonto oy on kasvanut viime vuosien aikana Hämeenlinnan seudulla voimakkaasti. Yrityksellä on toimipisteet Evolla, Hämeenlinnan Aulangolla ja Lopella.

– Kyllä matkailijoiden haaliminen on yrittäjän ja yrityksen työsarkaa. Itse täytyy olla aktiivinen, en näe seudullisessa matkailuorganisaatiossa omalle yritykselleni suurta hyötyä. Puhua voi, on puhuttukin, yhdessä, mutta siihen se aina jää. Kaupanteko on omilla harteilla, yrittäjä Kaj Järvinen arvioi.

Parhaillaan hän rakentaa uutta majoitustilaa sekä Aulangolle että Lammille. Lisää majoituskapasiteettia on luvassa tämän vuoden aikana.

– Vaikka luontomatkailu on trendikästä, se ei ole sinällään kannattavaa. Nykyajan luontomatkailija kaipaa lakanat sänkyyn ja posliinipytyn istuntoja varten. Sen vuoksi täytyy olla mahdollisuus majoittaa, Järvinen avaa toimintaperiaatteitaan.

– Hämeenlinnan seudulla ei ole tehty merkittäviä matkailuinvestointeja vuosikymmeneen. Täällä ei ole mitään uutta ja vetovoimaista. Siinä on yksi syy matkailualan seudulliseen pysähtyneisyyden tilaan, Järvinen pohtii.

Kaj Järvinen sanoo, että on pystynyt kasvattamaan oman yrityksensä liikevaihtoa koko ajan, ja sama trendi on luvassa kuluvalle vuodelle.

– Se vaatii älyttömästi aktiivisuutta. Yrityksen on kaivettava asiakkuuksia omilla keinoilla, tässä eivät verkostot aina riitä. Verkostot eivät saa olla mikään itseisarvoa, Kaj Järvinen jatkaa.

Asiasanat

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset