Kaupunkiuutiset

Matti Hietala on Toyotan mies

Kalvolalainen Matti Hietala tykästyi Toyotaan jo 1960-luvun lopussa ostettuaan uuden Toyota Corollan. Hän ajoi autolla 450000 kilometriä kunnes museorekisteröi sen.

– Toyotoita on vuosien varrella kertynyt monta sillä hankkiessani uuden auton vanha auto on jäänyt varastoon. Viime vuosina olen ostanut hyväkuntoisia käytettyjä Toyotoita suoraan Japanista.

Vain kaksi autoistaan Hietala on hukannut pois. Ensimmäinen oli 1950-luvun Fiat 600 jossa oli kaappariovet ja toinen oli 1970-luvun lopun Volvo 244, jonka SU-kaasutin oli varsinainen bensasyöppö ja jossa jarruputket pettivät ja autosta tuli kesken ajoa täysin jarruton.

Hietalalla on halleissa noin 40 autoa. Hietalalla on talleissaan useita autoja jotka ovat ainoita kappaleita Suomessa. Osa on ollut Toyotan maahantuonnin aloittajan Korpivaara yhtiön johtajien edustusautoja ja osa muuttoautoina Suomeen tuotuja harvinnaisia malleja. Toyotojen lisäksi on Ford, Citroen, Nissan ja pari Vauxhallia.

– Vauxhall Victorit olivat isän autoja joilla ajoin nuorena miehenä.

Hietalan ja Toyton suhde alkoi vuonna 1969 kun Fiat 600 auton jälkeen hän hankki uuden Toyota Corollan. Auto oli erittäin kestävä ja helppohuoltoinen. Auto on edelleen hyvässä ajokunnossa.

Hietala ehti työurallaan ydinfyysikkona vierailla mm Japanissa kymmeniä kertoja kolmenkymmenen vuoden ajanjaksona.

– Japanissa 90-luvulla monet vain Japanin kotimarkkinoilla myytävät autot olivat upeita ja aikaansa edellä olevia. Niitä ei tuotu Suomeen koska ne olisivat olleet liian kalliita ja täällä niiden status oli huono verrattuna isoihin Mersuihin ja Bemareihin.

Eläkepäivillään hän on tuonut Japanista näitä 90-luvun autoja kuten Toyota Crownin, Nissan Cedricin ja Toyota Centuryn. Viimeksimainittu auto oli aikoinaan ja on vieläkin Japanissa statusauto jota myytiin yhteiskunnassa vain riittävän aseman omaaville.

– Century on toisaalta hyvin konservatiivinen ja toisaalta täynnä kaikenlaisia nykyaikaisia sähköherkkuja ja automatiikkaa. Oikeastaan kaikkea voi säädellä nappuloista käsin. Tunnelma on omalla tavallaan kuin 1960 luvun autossa koska kori säilyi samanlaisena 30 vuotta.

Loistoauton sai satasilla

Japanista tuodut käytetyt autot ovat koriltaan ja sisustaltaan kuin uudet vaikka ne olisivat lähes 20 vuotta vanhoja. Esimerkiksi alle 50000 kilometriä ajettu Nissan Cedric Gran Turismo Ultima, missä on yli 200 kW:n turbomoottori ja kaikki mahdolliset hienosti pelaavat sähköherkut, maksoi Japanissa vain 350 euroa.

Auton hinta moninkertaistui ennenkuin sen sai Suomen rekisteriin. Rahdit, tullit, verot ja viranomaismaksut nostivat auton hinnan ilman omaa työtä noin 4500 euroon.

– Trafilla on mielestäni täysin turha sääntö johon törmäsin Centuryn rekisteröinnissä. Vuoden 1992 jälkeen valmistetuille autoille pitää olla ohiajomelumittaus jotta sen saa rekisteröityä. Jos autolle ei EU-alueella ole sitä tehty se täytyy tehdä. Mittausta varten Suomessa joudutaan vuokraamaan lentokenttä ja siirtämään mittauskalusto sinne.

Mittausta varten Hietala luki on 50-sivuinen EU-ohjeistuksen, missä lähes kaikki mahdolliset asiat on pilkuntarkasti määrätty mutta auton renkaiden laatua ei määritelty mitenkään.

– Mittaus tulee niin kalliiksi, että hyväksytyt asiantuntijat Suomessa kuten VTT eivät halua tehdä niitä yksityishenkilöille. Trafi esitti, että veisin auton Saksaan mittauksiin, koska erivapautta se ei anna. Huvittavaa oli, että Suomessa ohiajomittauksen tekijät totesivat puolet auton ohiajomelusta tulevan auton renkaista. Lopulta sain Saksasta ohiajomelumittaustodistuksen Centurylle, jotta autoa ei tarvnnut viedä Saksaan ja maksaa turhasta byrokratiasta ehkä 5000 euroa.

Halleissa kokoelma säilyy

Pääosa Hietalan Toyota autoista on Crowneja ja Camryjä. Vanhoja Toyota Camryja Hietala kehuu niiden pienen kulutuksen ja hyvän ajettavuuden vuoksi.

– Hallit tuli rakennettua nimenomaan sen vuoksi, että autot pysyisivät kunnossa. Kuivassa tilassa autot säilyvät kunnossa ilman että niitä tarvitsee jatkuvasti rassata.

Jos Hietala joutuisi jättämään itselleen vain yhden autonsa olisi tämä auto vanha Toyota Hiace.

– Se on luotettava, erittäinn mukava ja johdonmukainen ajettava ja sillä saa tavaraa kuljetettua aivan eri tavalla kuin henkilö- tai farmariautolla.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset