Kaupunkiuutiset

Mielipide: Moottorirata ei suinkaan lepää laakereillaan

Saab 96 Monte Carlo vauhdissa Historic Grand Race -kilpailussa viime elokuussa Ahveniston moottoriradalla. Kuva: Pekka Rautiainen
Saab 96 Monte Carlo vauhdissa Historic Grand Race -kilpailussa viime elokuussa Ahveniston moottoriradalla. Kuva: Pekka Rautiainen

Seppo Rehunen oli jälleen luonut meille hienon kolumnin (HKu 14.12.). Hiihtoliiton entisen puheenjohtajan ja lääkärin taidoilla oli loistavasti tuotu ilmi puhtaan ulkoliikunnan tärkeys ja hyvät mahdollisuudet siihen kaupungissamme.

Ottaisin kantaa harjun moottoriradan puoleen ja moottorirataan. Mistään heitteillejätöstä tai rappeutumisesta ei liene kyse, kun talviurheiluun on investoitu muutaman viime vuoden aikana yli puoli miljoonaa euroa.

Uudet valaistusjärjestelmät, lumitykit, hiihtoreittien pohjustustyöt suurehkojen talviaikaisten käyttökulujen lisäksi, eivät ole mitään pieniä asioita nykytalouden aikana. Nyt vielä lumen varastointiin sijoitettiin toista sataa tuhatta euroa, jotta saadaan hiihtokausi aloitettua muutamaa viikkoa aiemmin, jos luoja sen suo.

Kesätoiminta ei ole sekään levännyt laakereillaan. Alueella on tehty määrätietoista työtä viimeisen reilun vuosikymmenen aikana täysin ilman yhteiskunnan tukea. Tästä osoituksena Ahveniston moottorirata sai vuonna 2015 kansainvälisen Grade 4 -turvaluokituksen, jota muilla suomalaisilla radoilla ei ole koskaan aiemmin ollut.

Kesätoiminta on vireää ja toiminta vilkasta. Vuodesta toiseen alue vetää kymmeniätuhansia ihmisiä Ahveniston moottoriradan erilaisiin tapahtumiin.

Se on myös sisältänyt jo vuosikymmeniä polkupyöräkilpailut. Tämän lisäksi aluetta käytetään säännöllisesti rullaluisteluun, rullalautailuun, rullahiihtoon, triathloniin ja ulkoiluun.

Alueella on myös kahvila, joka kesäaikaan toimii seitsemänä päivänä viikossa ja tarjoaa myös lounasta. Talviaikaistakin kahvila toimintaa on kokeiltu useampana talvena, mutta se valitettavasti ei kata edes kiinteitä kuluja, palkoista puhumattakaan.

Vakiintuneella kävijämäärällä 40–60 000 ihmistä kesäkaudessa, on Ahveniston moottorirata tuonut Hämeenlinnaan vierailijoita viimeisten 53 vuoden aikana yli 2, 5 miljoonaa ja nämä ihmiset ovat tulleet kaupunkiimme nimenomaan Ahveniston moottoriradan kesätoiminnan ansiosta.

Tämä 2,5 miljoonaa kesäkävijää kun muutetaan rahaksi, käyttämällä vaikka Linnan kehityksen 100 euroa henkilöä kohden -laskukaavaa, puhutaan melko suurista rahoista, jotka ovat alueen taloudelle jääneet, olivat ne sitten markkoja tai euroja.

Ne on niitä varoja, joilla ulkoliikuntapaikkojakin ylläpidetään.

Kolumnissa viitattu KymiRing ei ole vielä valmis, eikä se pysty koskaan korvaamaan historiallista Ahveniston moottorirataa, jo pelkästään erilaisen luonteensa takia.

Ja eikö samalla logiikalla Kontiolahden ampumahiihtostadionin valmistuminen aikoinaan olisi poistanut muiden ampumahiihdon suorituspaikkojen tarpeen Suomessa.

Ystävällisin terveisin,

Pertti Kurki-Suonio

moottoriradan kesäoperaattori

Hämeenlinna

Lue myös

Kolumni: Tarvitsemme virtaa verenkiertoon ja liikettä lihaksiin – Kannustan kuntia panostamaan ulkoliikuntapaikkoihin

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset