Kaupunkiuutiset

Mielipide: Nyt olisi aika suunnitella latupohjien raivaus

"Kaikkien aikojen hiihtotalvi" on takana. Hiihtäjä ja latukone Ahveniston moottoriradalla viime tammikuussa. Kuva: Esko Tuovinen
"Kaikkien aikojen hiihtotalvi" on takana. Hiihtäjä ja latukone Ahveniston moottoriradalla viime tammikuussa. Kuva: Esko Tuovinen

Kiitokset kaupungille satsauksista ulkoliikuntaan: olivat talviset ladut, luistelu- ja pallokentät, kuntorappuset, moottoriradan valaistus uusittu, avantouintipaikat, reitistöjen huoltotyöt sekä siltoja, laitureita ynnä muita rakenteita uusittu.

Latulenkkejä, myös valaistuja, oli kuluneena talvena useita ympäri Hämeenlinnaa.

Valoa ja turvallisuutta

Mielestäni nyt olisi ajankohtaista jatkossa latujen teon ja ylläpitämisen kannalta suunnitella ja toteuttaa vieruspuuston raivaus esimerkiksi 10–20 metrin leveydeltä valaistujen reittien varsilla ja moottoriradalla. Konetyön kuluja kompensoi hakkeesta, kuitu- ja tukkipuusta saatava tulo.

Hyötyinä latujen teko ja ylläpito helpottuu ja nopeutuu lumen sataessa suoraan latupohjille. Valoisuus, valaistus, näkyväisyys lisääntyvät.

Turvallisuus paranee, kun ladulle ei putoilisi puustoroskaa, oksia ja jäisiä lumikönttejä. Koneniitolla voidaan vierustat pitää auki risukoista ja heinikoista. Yksittäisiä puita kaatelemalla ongelmat eivät poistu.

Asiantuntijatyönä tehtäisiin suunnitelma: missä, milloin ja miten nämä raivaustyöt tapahtuisivat.

Varmaankin osa kaupungin päättäjistä on huomannut jo itse tämän ongelman puuston suhteen ulkoillessaan metsäreiteillä ja radalla.

Katselmus moottoriradalle

Moottorirata on ainutlaatuisen hyvä esimerkki avarasta latuinfra-alueesta, jonne ammattilaiset tekevät ladut tykein tai ilman, mutta sielläkin on mielestäni syytä aloittaa vieruspuuston raivaus, koska puustoroskaa putoilee ladulle oksiston ylittäessä suojakaiteet.

Kaupungilla omistajana on päävastuu ja velvollisuus radan turvallisuudesta. Varoituksena voi vain arvailla, mitä kävyt tai muut sellaiset voivat aiheuttaa moottoriurheilijalle esimerkiksi ratamoottoripyöräilyssä. Radalla jos missä pitää edetä turvallisuus edellä.

Asiantuntijakatselmus moottoriradalla urheilupaikkana olisi hyvä tehdä kesä- ja talvikäytön suhteen. Raivaustyöt olisi syytä huomioida ja muun muassa yli 50-vuotias varikkokatos on huonokuntoinen. Onko selvitetty mahdollisuutta saada valtion ja EU:n avustuksia radan kokonaisvaltaisen kunnostustyön aloittamiseksi?

Iso kiitos rataoperaattorille

Hiihtäjää on monenikäistä ja -kuntoista. Moottoriradalla harjoittelevat myös hiihtoseurat, kesäisin rullasuksihiihtäjät ja pyöräilijät.

Ahvenisto tuo veroeuroja kunnalle. Iso kiitos rataoperaattorille, joka omilla rajallisilla resursseillaan toimintaa pyörittää kesäkautena kehittäen Ahveniston moottorirataa.

Tulevillekin moottoriurheilijalupauksille kannattaa pitää puitteet kunnossa yhtenä osakilpailupaikkana Suomessa.

Annetaan tälle legendaariselle radalle ja urheilu- ja ulkoiluareenalle ympäristöineen sen ansaitsema arvo ja pidetään se myös muistona ratahankkeeseen osallistuneista.

Lähiasukas

Hämeenlinna

Lue myös:

Moottoriradan montussa on koko päivän ährännyt Kalle Palander ja viisi muuta ukkoa – Mitä he oikein tekivät?

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset