Kaupunkiuutiset

Mielipide: Parolan uuden terveysaseman vastaanottotiski on nöyryytyspiste

Kirjoittaja ahdistui Parolan terveyasemalla, jossa hänen mielestään ei ole riittävästi mietitty yksityisyyden suojaa, Kuva: Esko Tuovinen, arkisto

Parolan uuden terveysaseman suunnittelussa on käynyt virhe koskien lakiin määräytyvän yksityisyyden suojan toteutumista.

Istuskelin hiljattain kahden tunnin ajan laboratorion asiakkaana, joten minulla oli hyvää aikaa seurata uuden terveysaseman arkea.

Ensimmäisen tunnin jälkeen vaihdoin pois ahtaalta käytäväpaikalta, koska en jaksanut siirrellä jalkojani jatkuvasti sivuun ohi kulkevien ihmisten tieltä. Istahdinkin odottelemaan näytteenottoaikaani aulan keskipenkeille television katsomisen toivossa.

Yritin epätoivoisesti pinnistellä sulkeakseni korvani television vieressä tapahtuvilta asiakaskontakteilta, mutta sen sijaan että olisin kuullut yhtään mitään mitä televisiossa sanotaan, kuulin ihmisten henkilötunnukset ja terveysongelmat.

Olihan minulla toki oikeus istua siinä, mutta että minua saattoi sitten hävettää.

Ensin hoitajat neuvovat kädestä pitäen asiakkaita ilmoittautumaan laboratoriokoneella ja tehdään uudistukset palvelunumeroihin sukunimen käyttämisen sijaan, sen jälkeen joka ikinen tuon kahden tunnin aikana laboratoriossa asioinut siirtyy vastaanottoon varaamaan lääkärille soittoaikaa, jossa selviää kaikille muillekin samassa tilassa oleville ihmisille kyseisen asiakkaan nimi, henkilötunnus ja laboratoriokokeiden nimet kaikkine keskusteluineen.

Olin järkyttynyt. Onnekseni minun ei tarvinnut asioida vastaanotossa.

Koska vastaanottotiski on rakennettu tuomalla tilaan muutama ergonominen tietokonepöytä, ei täten puhelimeen vastaavilla hoitajillakaan ole avoimessa tilassa minkäänlaista työrauhaa.

Toki havaitsin muitakin puutteita, aikani siinä ympärilleni katseltuani. Kahden tunnin aikana olisi esimerkiksi ollut ihan mukavaa, jos seinällä olisi ollut kello, josta olisi sammuneen puhelimen sijaan voinut seurata aikaa.

Joka tapauksessa uskon, että nämä ovat uudistuksen yhteydessä vielä niitä pieniä loppusilauksia, joita ei välttämättä ole ehditty vielä tehdä.

Sen sijaan en halua uskoa, että tämä vastaanottotiskiksi kutsumani ihmisten nöyryytyspiste on todellakin tullut jäädäkseen tai tuo oli ensimmäinen ja viimeinen asiointikertani kyseisellä terveysasemalla. Kannattaisikohan asialle tehdä jotain?

Ahdistunut asiakas

Hattula

Uusin Kaupunkiuutiset

21.11.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

24.11.2020