Kaupunkiuutiset

Miksi saksalaiset torjuivat Sibeliuksen?

Jean Sibeliuksen suhde Saksaan ja saksalaiseen kulttuuriin on yksi hänen henkilöhistoriansa merkittävistä juonteista. Monet säveltäjän musiikillisista esikuvista olivat saksalaisia, hän opiskeli Berliinissä ja Wienissä, ja kansainvälinen läpimurtokin tapahtui berliiniläisillä esiintymislavoilla. Tästä huolimatta Sibeliuksen ja Saksan suhde on ongelmallinen. Tätä asiaa käsittelee Studia Generalia -luentosarjassa Sibeliuksen natsiyhteyksistä väitellyt filosofian tohtori Antti Vihinen, joka on kirjoittanut säveltäjästä myös keväällä kantaesityksensä saavan näytelmän Hämeenlinnan teatteriin.

– Vaikutusvaltaisen Theodor Adornon kritiikki Sibeliusta kohtaan oli varmaan kaikkien aikojen tylyimpiä säveltäjäarvioita, Vihinen kertoo.

– Adornon väitteet ovat luoneet Sibeliuksen ympärille poliittista painolastia, jolla on vaikutusta vielä tänä päivänäkin.

Suuri tragedia

Juutalaisen Adornon mielipiteisiin vaikutti Sibeliuksen suosio natsihallinnon parissa, mutta taustalla oli myös kärhämää musiikin estetiikasta. Kansallisromattinen Sibelius oli kaikin puolin vaikea purtava kriitikolle.

– Adorno ihaili yli kaiken Beethovenia, jonka sävellyksissä luontoelementti ilmenee panteismina ja jonakin, jota ihaillaan kaukaa, Vihinen pohtii.

–  Sibeliukselle luonto oli temppeli sekä mysteeri ja hänen käsityksensä ovat nykypäivänkin saksalaisille vaikeasti lähestyttäviä.

Adornon vaikutus siirtyi Frankfurtin koulukunnan uuteen kriitikkopolveen ja Vihisen mukaan jarrutti Sibeliuksen hyväksymistä saksankielisessä Euroopassa.

– Tämä on kaikkine sivujuonteineen mielenkiintoinen vyyhti, Vihinen sanoo.

– Saksa on musiikin absoluuttinen suurmaa. Se, että Sibelius siellä torjuttiin, oli hänen elämänsä suurimpia tragedioita. Onneksi hän löysi ymmärrystä angloamerikkalaisesta maailmasta.

Studia Generalia: Sibelius ja Saksa pe 14.11. klo 19 Raatihuoneessa.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset