Kaupunkiuutiset

Mitä se Kerho oikein on?

HPK on edelläkävijä suomalaisten liigajoukkueiden keskuudessa tutkitun tiedon hankkimisessa seuran omasta toiminnasta. Muun muassa jalkapalloilussa seurat ovat tutkineet toimialueensa ihmisten mielikuvia seuran toimintojen kehittämistä varten.

HPK toteuttaa kyselytutkimuksen sekä nettikyselynä että HAMKin opiskelijoiden tekemillä henkilöhaastatteluilla. Kyselytutkimukseen voi osallistua kuka tahansa 24.11.–7.12. välisenä aikana.

Linkit kyselyyn löytyvät Hämeenlinnan kaupungin, Hämeen Sanomien ja HPK:n nettisivujen etusivuilta. Henkilöhaastattelut tehdään Kauppakeskus Goodmanissa HPK:n kotipelien aikana.

Kyselyyn vastaaminen vie alle 10 minuuttia. Kysymykset vaihtuvat sen mukaan, seuraako HPK:ta säännöllisesti vai ei.

– Kaipaamme tietoa erityisesti niiltä, jotka eivät osallistu seuran toimintaan tai eivät käy HPK:n kotiotteluissa. Tiedämme aikaisempien suppeampien tutkimusten perusteella aika tarkkaan sen, mitä mieltä yhteistyökumppanimme ja lajia seuraavat ovat meistä mieltä, mutta nyt lavennamme tutkimuskenttää, seuran markkinointipäällikkö Jukka-Pekka Laamanen perustelee hanketta.

Laamanen arvelee käytännön toimenpiteiden näkyvän kuluttajille konkreettisesti ensi kauden alkaessa.

– Mutta jos esiin nousee jokin asia, johon voi vaikuttaa nopeasti, niin me myös reagoimme, Laamanen lupaa.

– Jos kilvessä on tahroja, niin sekin meidän on hyvä tietää, HPK:n toimitusjohtaja Risto Korpela jatkaa.

HPK-Edustusjääkiekko on merkittävä kantahämäläinen toimija ja urheiluelämysten tuottaja. Talvikaudella noin 30 kotiottelua keräävät noin 3 000 ihmistä kerrallaan samaan paikkaan. Yleisömäärältään vastaavia tapahtumia on Hämeenlinnassa erittäin harvoin.

– Tavoitteena on palvella entistä paremmin entistä useampaa. Siksi kyselytutkimukseen osallistuminen on meille tärkeää, jotta pystymme kehittämään palveluja, Laamanen tiivistää.

Otollinen ajankohta

Tutkimusprojektin toteuttajana on Sport Business School Finland, joka tekee vastaavia kyselytutkimuksia lajiliitoille ja eri lajien seuroille.

– Tavoitteena on kuulla mahdollisimman monen Hämeenlinnan seudulla asuvan näkemys HPK:sta ja seuran toiminnasta, lehtori Vili Nurmi selvittää.

Vili Nurmen mielestä ajankohtainen keskustelu jääkiekon ympärillä sekä Hämeenlinnassa virinnyt julkinen keskustelu koko kaupungin julkikuvan ympärillä tekevät kyselytutkimuksen ajankohdan mitä parhaimmaksi.

– Toivottavasti kysely tavoittaa mahdollisimman laajalti sellaiset ihmiset, jotka ovat tällä lajin ”ulkopuolisia” eli eivät ole kiinnostuneet esimerkiksi itse otteluista, Nurmi sanoo.

Osaltaan tätä problematiikkaa selvitetään HAMKin opiskelijoiden tekemillä henkilöhaastatteluilla. Kolme opiskelijaa haastattelee HPK:n kotiotteluiden aikana Kauppakeskus Goodmanin asiakkaita. Peruskysymyksiä ovat, ovatko ihmiset tietoisia kotiottelusta, ja miksi he eivät ole katsomossa.

– Opiskelijoille tutkimuskokonaisuuden tekeminen on loistava juttu. Tämä kuuluu aluevaikuttavuuden tutkimiseen. HPK:han on merkittävä toimija koko seudulla, HAMKin projektipäällikkö Kirsi Meriläinen sanoo.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset