fbpx
Kaupunkiuutiset

Moni Hämeenlinnassa kiistelty ja kuopattu hanke on toteutettu Joensuussa ­– Miten se onnistui susirajalla, muttei täällä?

Joensuu on kaukana kaikkialta muualta paitsi Venäjän rajalta ja kaupungin työttömyysastekin on selvästi Hämeenlinnaa korkeampi. Silti susirajalla on toteutettu monia kehittämishankkeita, ihmettelee Kaupunkiuutisten päätoimittaja Riikka Happonen.
Riikka Happonen Kuva: Pekka Rautiainen

Käväisin viime viikonloppuna Ilosaarirockissa ja tein samalla muutamia huomioita tapahtumakaupunki Joensuusta. Sehän on yksi Hämeenlinnan verrokkikaupunkeja, sillä asukkaita on vain vajaat 10 000 enemmän kuin täällä meillä.

Huolimatta Hämeenlinnaa huomattavasti epäsuotuisammasta sijainnista ­­(Joensuu on kaukana kaikkialta muualta paitsi Venäjän rajalta) ja selvästi korkeammasta työttömyysasteesta (Joensuussa 12,5 ja Hämeenlinnassa 9,5) susirajalla on onnistuneesti toteutettu monia sellaisia kehittämishankkeita, joista vauraassa Hämeenlinnassa on riidelty pitkään.

Pysäköinti on ohjattu neljä vuotta sitten rakennettuun toriparkkiin sekä kauppakeskusten ja matkakeskuksen yhteydessä sijaitseviin pysäköintitaloihin.

Näin esimerkiksi torin ympäristö on saatu avaraksi kävely- ja pyöräilykeskustaksi, jossa on huomattava määrä pieniäkin putiikkeja.

Aivan torin laidalla kiinnitti huomioni käsityöläisten valloittama Taitokortteli, jossa ei vain yhdessä, vaan peräti kolmessa toisiinsa yhteydessä olevassa vanhassa rakennuksessa sijaitsi lukuisia koruihin, lankoihin, tekstiileihin, puu- ja keramiikkaesineisiin sekä sisustukseen keskittyviä pienyrittäjien puoteja.

Taitokortteli on toiminut kaupungin omistamissa ja 2000-luvun alkupuolella remontoimissa tiloissa jo vuodesta 2006. Varmasti kaupunki olisi saanut silloin huomattavan suuren kertatulon myymällä joki- ja torinäkymillä varustetut rakennukset asuintaloiksi, mutta Joensuussa päätettiin toisin.

Joensuun strategiana on tekemisen meininki, jossa kulttuurin ja luovuuden nähdään vahvistavan kaupungin ainutlaatuisuutta ja tukevan yrittäjyyttä.

Myös pyöräily on Joensuussa kunniassaan, sillä 32 prosenttia kaikista arjen matkoista tehdään pyörällä. Luku on kolminkertainen maan keskiarvoon verrattuna.

Pelkästään keskustassa torin ja kävelykadun yhteydessä on liki 500 runkolukittavaa pyöräpysäköintipaikkaa, joista suurin osa on katettu.

Jokivarren pitkän pyöräbaanan lisäksi pyöräily on mahdollistettu jokaiseen ilmansuuntaan ja jokaisessa keskustan korttelissa.

Ai niin. Onhan siellä myös yliopisto. Monitieteinen, mutta erityisesti opettajia valmistava Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampus on varmasti yksi iso syy, miksi kaupunki panostaa edellämainittuihin asioihin.

Joensuun tavoitteena on olla strategiansa mukaan Idän houkuttelevin. Kaupunki korostaa, että siellä on helppo hengittää. Tavoitteena ovat onnelliset asukkaat.

Aika ihania tavoitteita.

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset