Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Mummolasta tuttu 56-vuotias kukkakuosi löi vaatekauppiaan ällikällä, kun sen suosio räjähti

Kankaissa Unikko on säilynyt pitkään, mutta vaatteissa se jäi sivuun muutamaksi vuodeksi. Sani Kermisen mukaan ihmiset uskaltavat nykyään käyttää kuosia ja väriä reippaammin Kuva: Johannes Blom
Kankaissa Unikko on säilynyt pitkään, mutta vaatteissa se jäi sivuun muutamaksi vuodeksi. Sani Kermisen mukaan ihmiset uskaltavat nykyään käyttää kuosia ja väriä reippaammin Kuva: Johannes Blom

Perinteiset, jopa vuosikymmeniä vanhat suomalaiset kuosit ovat nyt erityisen suosittuja nuorten keskuudessa.

15 vuotta Marimekon myymälöiden yrittäjänä toiminut Sani Kerminen kertoo, että viimeisten kahden vuoden aikana nuorison määrä asiakaskunnassa on kasvanut reippaasti.

Kerminen on kotoisin Pieksämäeltä, mutta on toiminut vuodesta 2013 asti Hämeenlinnan Marimekon yrittäjänä.

Kauppias uskoo, että nuorista kuluttajista on tullut entistä laatutietoisempia.

– Vaatteiden kestävyys on nuorille tärkeää, kertakäyttövaatteita ei enää osteta niin paljon, Kerminen arvioi.

Lisäksi suomalaisuus ja sukupolvelta toiselle periytyvä nostalgia selittävät retrokuosien suosiota.

Unikko on vaatteissa taas must

Viime kesänä Marimekon Unikko-vaatteiden suosio löi ällikällä jopa vaatekauppiaan. Vielä muutamia vuosia sitten kuosista ei tehty juuri lainkaan vaatteita.

– Kankaissa ja astioissa Unikkoa on ollut aina, mutta vaatepuolelta se jäi aiemmin selkeästi taka-alalle. Jotkut sanoivat aikoinaan, ettei missään nimessä Unikkoa, kaikkea muuta kuin sitä.

Unikko on Maija Isolan vuonna 1964 suunnittelema kuosi. 1990-luvulla Isolan tytär Kristina Isola ajanmukaisti kuosin, sittemmin siihen on saatu myös paljon uusia värivaihtoehtoja. Vuonna 2008 Marimekko kiisteli italialaisen Dolce & Gabbanan kanssa Unikon käyttöoikeudesta, kun muotitalo oli käyttänyt sitä luvatta vaatteissaan.

Esimerkiksi t-paidat ja farkkutakit ovat olleet erityisen kysyttyjä ympäri Suomen. Niiden kysyntään Hämeenlinnassakaan ei osattu varautua etukäteen. Tänä vuonna varastoja on enemmän.

Usein muotia pystyy myös ennustamaan, kun vaatteita tilataan myymälään, tulevan kauden kärkituotteet ovat yleensä jo tiedossa.

– Mutta ainahan siellä on niitä yllätyksiäkin, Kerminen toteaa.

Kassi yllättää asiakkaan

Mitään erityistä hämeenlinnalaiseen makuun istuvaa kärkituotetta Kerminen ei osaa nimetä. Tuotevalikoima vaihtelee kuitenkin seuduittain. Esimerkiksi Helsingissä turistimassat vaikuttavat siihen, mitkä tuotteet myyvät parhaiten.

Yhtä kysyttyä tuotetta myymälöistä ei kuitenkaan voi ostaa. Marimekon logolla varustettuja kangaskasseja näkee usein etenkin nuorten olkapäillä. Niitä saa tiettyinä kampanjapäivinä, jolloin ostokset pakataan myymälässä kangaskassiin.

– Minulta kysytään usein, minkä takia kangaskasseja ei voi ostaa. Toisaalta mielestäni on mukavaa, että voimme kassin avulla yllättää asiakkaan, Kerminen sanoo.

Värikäs on taas hip ja pop

Perinteisten kuosien vanhat perusvärit, kuten sinivalkoinen eivät enää ole kovin trendikkäitä.

Kermisen mukaan väriloisto pukeutumisessa ei aina ole ollut yhtä kirkas kuin näinä päivinä. Mustavalkoisuus on pysyvä ja pukeutumisessa aina suosittu väritys, mutta joinakin kausina se ja muut pelkistetyt sävyt ovat korostuneet.

– Ehkä ihmiset ovat tulleet rohkeammiksi, värejä uskalletaan käyttää enemmän. Takinkaan ei aina tarvitse olla musta, vaan siinä voi olla väriä ja kuosia, Kerminen kertoo.

Värit ja kuosit ovat korostuneet myös miesten pukeutumisessa. Esimerkiksi Marimekon kenkiä tehtiin aiemmin vain pieninä kokoina, mutta nyt skaala ulottuu kokoon 43 asti.

Miesten vaatteita myytiin vuosia sitten vielä paljon, kun esimerkiksi Jokapoika-paidat olivat suosittuja. Myynti putosi sittemmin hetkeksi, mutta on kääntynyt jälleen kasvuun.

Marimekko

Armi ja Viljo Ratian vuonna 1951 perustama vaatetusalan yritys. Myöhemmin sen valikoima on laajentunut myös kodinsisustukseen ja astioihin.

Vuonna 2016 Marimekko työllisti noin 430 työntekijää. Maailmanlaajuisesti sillä oli silloin noin 160 myymälää.

Tunnetuimpia Marimekolle työskennelleitä suunnittelijoita ovat esimerkiksi Maija Isola, jonka kädenjälkeä ovat Unikon lisäksi muun muassa Kivet, Melooni, Linnunrata ja Mansikkavuoret sekä Vuokko Eskolin-Nurmesniemi, joka tunnetaan erityisesti Jokapoika-kuosistaan.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

8.7.2020

Päivän Hämeen Sanomat

9.7.2020

Fingerpori

comic