Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Katso videot: Näin treenaat keuhkosi valmiiksi – Kotijumpalla voi parantaa keuhkojen toimintaa

Korona aiheuttaa hengitysvaikeuksia, joihin voi valmistautua. Kotijumpalla parannat kykyäsi hengittää. Hengästymällä kasvatat keuhkojen kapasiteettia.
Kuva: Sara Aaltio
Tuolilla istuen voi jumpata keuhkoille lisää tilaa ja liikkuvuutta. OMT-fysioterapeutti Ilari Hakamäki neuvoo videoilla jumppaohjeet. Kuva: Sara Aaltio

Koronavirus aiheuttaa monelle sairastuneelle hengitysvaikeuksia. Jokaisen on jo ennalta mahdollista parantaa hengitystään ja siten koutsata itsensä tautia varten.

Tärkeää on, että terveenä ollessa keuhkot toimisivat hyvin ja niitä rasitettaisiin, koska ainoastaan siten keuhkot kehittyvät. Helpolla ja yksinkertaisella kotijumpalla voi parantaa hengitystoimintaa. Hengästymistä aiheuttavaa liikuntaa harrastamalla taas keuhkojen kapasiteetti kasvaa.

– Olisi todella tärkeää olla tikissä, jos tauti tulee, OMT-fysioterapeutti Mauno Lahtinen sanoo.

Lahtisen mukaan treenaaminen auttaa muun muassa siihen, että sairastuessa on kapasiteettia, mistä täräyttää yskäisyjä ja saada sitä kautta lima keuhkoista irti.

 

Hengittäminen ja erityisesti hengästyminen ovat tehokkainta keuhkojen treenaamista. Kun hengästymisen yhdistää metsässä ulkoilemiseen, tulokset ovat vieläkin parempia, koska metsä ympäristönä vähentää stressiä ja vahvistaa immuunipuolustusta.

– Moni suree, ettei pääse nyt salille, mutta ei aina tarvitse päästä salille. Kotonakin voi tehdä monenlaista liikuntaa ja liikkuvuusharjoitteita, OMT-fysioterapeutti Ilari Hakamäki neuvoo.

Tärkeää on hengittää oikein eli niin, että ilma päätyy aina palleaan asti ja pallea toimii.

 

Jos sairastuu, pitää olla voimia yskiä ja saada keuhkoihin pakkautuva lima liikkeelle. Tämä tarkoittaa sitä, että kylkiluun ja nikamanivelten liikkuvuuden tulisi olla hyvä. Lisäksi pallealihaksen pitäisi toimia hengittäessä.

Kipeänä apua voi saada muun muassa pullohengityksestä. Siinä litran vetoiseen pulloon laitetaan noin 10–15 senttimetriä vettä ja letku. Idea on puhaltaa letkuun, joka roikkuu vedessä. Tästä syntyy vastapaine, joka avaa kasaan painuneita keuhkoputkien haaroja. Paine saa liman liikkeelle ja sitä on helpompi yskiä pois.

Pillihengityksestä on myös apua.

 

Moni on ihmetellyt, miksi Hämeenlinnan OMT-fysioterapia on edelleen auki, vaikka koronavirus jyllää. Fysioterapeutit hoitavat kuitenkin leikkaus- ja jälkihoitopotilaita, jotka tarvitsevat apua välittömästi leikkaushoidon jälkeen.

Koronan vuoksi moni tekee etätöitä, eikä työergonomia ole välttämättä samalla tasolla kuin työpaikalla työskennellessä.

– Kaikenlaisia akuutteja ongelmia tulee paljon, ja ihmiset ottavat yhteyttä, OMT-fysioterapeutti Marianne Salonen kertoo.

Fysioterapeutit kertovat ihmisten toimivan nyt erityisen vastuuntuntoisesti. Jos on vähänkin puolikuntoinen olo, vastaanotolle ei tulla.

 

Älä polta, hengitä

1. Jos poltat, lopeta tupakanpoltto.

2. Hengittäminen helpottuu ja parantuu, kun treenaat kylkiluu-nikamanivelten liikkuvuutta paremmaksi.

3. Kannattaa harjoitella myös selkärangan ja rintarangan pikkunivelten liikkuvuutta.

4. Hengitä välillä tehostetusti ja keskity ainoastaan hengittämiseen. Vedä nenän kautta sisään ilmaa niin, että pallea kohoaa ja puhalla suun kautta ulos.

5. Nuku monissa asennoissa, jolloin keuhkosi joutuvat tekemään töitä eri asennoissa.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

12.8.2020

Päivän Hämeen Sanomat

13.8.2020

Fingerpori

comic