Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Noin 80 prosenttia ajaa nastarenkailla, mikä on asiantuntijan mielestä kestämätöntä

Suomalainen luottaa edelleen nastarenkaisiin. Aalto yliopiston teknologiapäällikkö suosittelee harkitsemaan kitkarenkaita.
Hämeenlinnan Euromasterin palvelupisteen päällikön Jarno Heinosen mukaan kitkarenkaiden kysyntä on pysynyt samana jo pitkään. Myytävistä talvirenkaista 80 prosenttia on nastarenkaita. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Hämeenlinnan Euromasterin palvelupisteen päällikön Jarno Heinosen mukaan kitkarenkaiden kysyntä on pysynyt samana jo pitkään. Myytävistä talvirenkaista 80 prosenttia on nastarenkaita. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

– Nastarenkaiden tarpeetonta käyttöä tulee välttää, toteaa Aalto yliopiston teknologiapäällikkö Panu Sainio.

Hän perustelee toivettaan sillä, että nastarenkaat lisäävät päällysteiden ja ajoratamerkintöjen kulumista, aiheuttavat melua ja tuottavat pölypäästöjä kuluttaessaan tienpintaa. Lumeton tie kuluttaa myös itse nastoja.

Traficomin vuoden 2018 talvirengastutkimuksessa kitkarenkaiden osuus oli vajaa 14 prosenttia.

Myös vakuutusyhtiö Ifin Nasta-haasteen kyselyssä lähes 80 prosenttia kantahämäläisistä ajelee talvella nastat allaan, Uudellamaalla kitkoja suosii autoilijoista lähes kolmannes autoilijoista.

– Se, että 80 prosenttia autoilijoista käyttää nastarenkaita, on mielestäni kestämätön tilanne sekä teiden päällysteille että ympäristölle, Sainio toteaa.

Valtaosa Hämeenlinnassa toimivien Euromasterin ja Vianorin rengasliikkeiden myymistä talvirenkaista on nastallisia.

Vain noin 20 prosenttia Euromasterin ja vähän päälle 10 prosenttia Vianorin Hämeenlinnassa myymistä renkaista ovat kitkarenkaita.

Hämeenlinnan Euromasterin palvelupisteen päällikön Jarno Heinosen mukaan suhdeluku on pysynyt pitkään samana. Vianor Hämeenlinnan vastuumyyjän Markus Karhisen mukaan kitkarenkaiden kysyntä kasvaa hiljalleen.

Uusissa autoissa tekniikka avustaa

Sainion mielestä pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas on modernien uusien autojen kohdalla täysin kelvollinen vaihtoehto kelillä kuin kelillä. Uusissa autoissa on kuljettajaa avustavaa tekniikkaa kuten ESC-ajonvakautusjärjestelmä, joka hidastaa vauhtia, kun auto joutuu luistoon.

Heinosen mielestä nastarenkaat ovat paremmat etelässä, jossa lämpötila sahaa pakkasen ja plussan välillä. Nasta on jäisellä tiellä parempi vaihtoehto, kitkarenkaat sopivat lumisille teille.

Vaikka Sainio liputtaakin kitkarenkaiden puolesta, hän korostaa, että nastarenkaat ovat osalle kuskeista kitkoja parempi vaihtoehto.

Sainio viittaa epävarmoihin kuljettajiin, vanhoilla autoilla ajaviin ja heihin, jotka liikkuvat esimerkiksi yöaikaan.

– Nastarengas on parhaimmillaan jääpinnalla tasaamassa kelien yllättäviä vaihteluita. Lumella ajettaessa ei ole rengastyypillä ole eroa.

Kitkat alle jo aikaisin syksyllä

Heinonen ei suosittele vanhempiin autoihin kitkarenkaita, ellei autossa ole ajonvakausjärjestelmää ja ABS-jarruja. Myös Sainio harkitsisi nastoja vanhempiin autoihin.

– Jos on kokenut kuljettaja ja ennakoiva ajotyyli, kitkoillakin pärjää, mutta toki lisälaitteet auttavat kitkarenkaisen osalta, Karhinen komppaa.

Sainio uskoo, että kitkarenkaat tulevat yleistymään lähivuosina, jos lämpimät talvet yleistyvät.

Talven ensimmäiset liukkaat ovat vaaralliset ja moni säästelee talvirenkaiden nastoja. Kitkat raaskii Sainion mukaan laittaa alle jo aikaisin syksyllä ja keväällä niitä voi pitää nastoja pidempään.

Talvirengaspakosta keliperustainen

Uuden tieliikennelain muuttuessa tämän vuoden kesäkuussa talvirengaspakko muuttuu keliperustaiseksi.

Aiemmin talvirengaspakko on alkanut joulukuun alusta ja päättynyt helmikuun loppuun.

Jatkossa talvirenkaita tulee käyttää, jos sää sitä edellyttää, marraskuun ja maaliskuun välisenä aikana.

Kesärenkaita saa käyttää tuona ajanjaksona, jos alueella vallitsee kesärenkaille sopivat olosuhteet.

Lähde: Liikenneturva

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

26.9.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

27.9.2020