Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Nykytaide soljui sovituskoppeihin – Ars Hämeen kesänäyttely esittäytyy entisen kauppakeskus Linnan kakkoskerroksessa

Maija Helasvuo ja Juha Sääski kehuvat entisen Kauppakeskus Linnan tilojen avaruutta. Sääsken maalaukset ja Berit Talpsepp-Jaanisoon veistokset kommentoivat kulutusyhteiskuntaa. Kuva: Riikka Helenius
Maija Helasvuo ja Juha Sääski kehuvat entisen Kauppakeskus Linnan tilojen avaruutta. Sääsken maalaukset ja Berit Talpsepp-Jaanisoon veistokset kommentoivat kulutusyhteiskuntaa. Kuva: Riikka Helenius

Entisen Kauppakeskus Linnan toisen kerroksen tilat täyttyivät sovituskoppeja ja takahuoneita myöten 34 suomalaisen, saksalaisen ja walesilaiset nykytaiteilijan teoksista. Laajan Kohtuus, yhteys ja tasa-arvo -nykytaidenäyttelyn ovat kuratoineet kuvanveistäjä Maija Helasvuo ja walesilainen kuvataiteilija Marja Bonada.

– Näyttely on ripustettu ostoskeskusmaisesti osastoittain. Taiteilijat on jaettu pareittain ja teokset ovat dialogissa keskenään, Helasvuo esittelee.

Antti-Ville Reinikainen ja Niina Räty tutkivat tiloja, näköaloja ja näköalattomuutta, sitä kuinka ihminen juurtuu tietynlaisen tilan kulttuuriin. Rädyn maalauksissa liikutaan yksiössä ja silmä törmää lähellä oleviin asioihin. Reinikaisen kotoisan kauniit kaakeliuunit voi kuvitella avariin saleihin, joissa tila jatkuu huone huoneen perään.

Tapani Kokon ja Pauliina Turakka-Purhosen Dance Macabre -veistokset rinnastuvat Jussi Pykyn ja Ilkka Sariolan piirroksiin pahuudesta ja ihmisen kohtuuttomista teoista.

– Dance Macabre -teoksen idea syntyi jo viime syksynä ennen koronaa. Aiheesta tuli yllättävän ajankohtainen. Veistokset voi nähdä nyt vaikka korona-ajan kalmantanssia, Turakka-Purhonen kertoo.

Teossarjassa on myös karnevalismia ja huumoria talon piipusta kohoavine luurankosavuineen.

Pauliina Turakka-Purhosen ja Tapani Kokon neliosainen Danse Macabre -veistossarja kuvaa korona-ajan kalmantanssia. Kuva: Riikka Helenius
Pauliina Turakka-Purhosen ja Tapani Kokon neliosainen Danse Macabre -veistossarja kuvaa korona-ajan kalmantanssia. Kuva: Riikka Helenius

Kaupallisuuden pohdintaa

Näyttelyssä pohditaan myös kuluttamista ja kaupallisuutta.

– Ostoskeskuksia rakennetaan lisää ja samaan aikaan niistä vapautuu tilaa muuhun käyttöön. Taiteilijat ovat jo ottaneet käyttöönsä tyhjentyneitä tehdasrakennuksia, onko nyt tyhjentyneiden ostoskeskusten vuoro? Entä mitä tulee kaupallistumisen jälkeen, kun emme voi enää jatkaa luonnon käyttämistä tässä mitassa Helasvuo kysyy.

Juha Sääski ja Berit Talpsepp-Jaanisoo kommentoivat teoksissaan kulutusyhteiskuntaa ja mainoskuvastoa.

Tiina Nevalainen on maalannut vaatekasoja ja Anssi Taulu pohtii kuluttamisen tuottamaa mielihyvää sekä yhteyden menettämistä itseensä ja luontoon. Taulun installaatiossa on pakkauslaatikko, joka kätkee sisälleen omenapuun.

Taidetta pimennetyissä huoneissa

Videoteokset on sijoitettu pimennettyihin takahuoneisiin, samoin Olli Larjon Hyvän ja pahan kone sekä Mika Karhun installaatio Tšernobylin satakaulainen kielilaulaja, pinnasängyssä kytevä Tšernobylin ydinvoimalan pienoismalli.

Larjon Hyvän ja pahan kone on veistoksellinen allegoria maailmasta, ajasta ja elämän etenemisestä. Puuveistoksen rattaat pyörivät vääjäämättömällä voimalla eteenpäin sähkömoottorin pyörittäessä koneistoa verkalleen.

Ei pelkästään talkootyötä

Ars-Häme on järjestänyt kesänäyttelyn kahtena edellisenä kesänä Riihimäen vanhassa lasitehtaassa. Nyt paikaksi valikoituivat entisen kauppakeskuksen tilat Hämeenlinnasta.

– Hämeenlinnan kaupunki ehdotti näyttelytilaa ja tarjosi rahaakin. Kyseessä on reilu näyttely. Tällä kertaa ei tehty pelkästään talkootyötä, vaan kaikki näyttelyn rakentamiseen osallistuneet saivat ainakin pienen korvauksen, Helasvuo kiittelee.

Seminaari huipentaa näyttelyn

Näyttelyn viimeisenä päivänä, 29.8. Ars-Häme ry:n puheenjohtaja Mika Karhu ja filosofi Johannes Ojansuu järjestävät seminaarin kaupunkikulttuurista ja rakennetun ympäristön muutoksesta. Seminaarissa pohditaan, millä tavoin taide ja kulttuuri voivat elävöittää kaupunkikeskuksia.

Kohtuus – Yhteys – Tasa-arvo on esillä entiseen Kauppakeskus Linnan 2. kerroksessa Raatihuoneenkadulla 29.8. asti. Näyttelyn päätteeksi järjestetään seminaari kaupunkikulttuurin muutoksesta 29.8. klo 12 alkaen.

Uusin Kaupunkiuutiset

5.12.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

5.12.2020