Kaupunkiuutiset

Nykytaidetta historian hengessä

Janakkalalaistaiteilija Pentti Pullinen kokosi Ravintola Piparkakkutaloon Nykyrealismia 3 -näyttelyn kesän ajaksi. Esillä on Pullisen omaa tuotantoa sekä loviisalainen Niko Lauhkosen ja brasilialaissyntyinen Rafael Guerran maalauksia.

Järjestyksessään nykyrealismin näyttely on kolmas. Ensimmäisen Pullinen järjesti vuonna 2008.

– Kutsun taiteilijat näyttelyihin tietyillä kriteereillä, jotka ovat erilaiset kuin vallitseva käsitys, taiteilija hymyilee.

Useimpia Piparkakkutalon näyttelyihin osallistuneita taiteilijoita yhdistää yhteys Kotkan Repin-instituuttiin.

– Kutsumiani taiteilijoita yhdistää myös sisäinen palo tehdä hyvin, vanhojen taiteilijoiden hengessä. Tavallaan katsomme taaksepäin historiaan, ja käännämme sen tähän aikaan, mutta hienovaraisesti, Pullinen luonnehtii.

Pääsalin puolella on esillä Rafael Guerran asetelmia sekä suomalaisia maisemia. Guerran maisemat ovat samalla myös osa Suomi 100 -juhlavuoden teemaa.

– Guerra on maalannut maisemat Suomessa ja aika pitkälle suoraan luonnossa, Pullinen kertoo.

Niko Lauhkonen on tuonut Hämeenlinnaan sekä asetelmia että vaikuttavan Rembrandt-tutkielman.

– Teos poikkeaa Rembrandtista sikäli, että aidot teokset ovat todella rosoisia. Sitä Lauhkonen ei ole yrittänyt jäljitellä. Tässä on hyvin ohut maalipinta, Pullinen kuvailee teosta.

Hän kertoo, että suosituksen mukaisesti niin sanotut lailliset jäljitelmät täytyy hyväksyttää Ateneumin konservointilaitoksella.

– Teoksen täytyy myös hiukan erota aidosta, esimerkiksi kokonsa puolesta, jotta tiedetään, että kyseessä on jäljennös.

Rafael Guerra on valmistunut Firenzen taideakatemiasta vuonna 2012. Hän on pitänyt näyttelyitä Brasiliassa, Italiassa, Englannissa ja Suomessa. Elimäellä syntynyt Niko Lauhkonen on opiskellut taidetta Kotkan Repin-instituutissa ja Firenzen taideakatemiassa.

Taiteilijat asuvat yhdessä Loviisassa, jossa heillä on myös yhteinen ateljee. Taideakatemian oppien mukaisesti taiteilijat kunnioittavat perinteistä maalaustekniikkaa pienimpiä piirtoja myöten.

– Heidän pääesikuvansa on Rembrandtin ja Rafaelin eurooppalainen klassinen taide.

Mestareiden teosten kopiointi on yksi akateemisen taideopetuksen opetusmetodeista, ja esimerkiksi Guerran asetelmissa on Firenzen taideakatemian eurooppalaisen maalausperinteen mukaisesti hyvin tumma tausta.

– Ateljeessa Loviisassa on kaikki seinät maalattu mustiksi, ja valo tulee katosta, jotta kaikki heijastukset ovat hallittavissa, Pullinen kertoo.

Pentti Pullisen 2000-luvulla alkanut yhteistyö Piparkakkutalon kanssa perustuu talon suojeluprosessiin 1970-luvulla, jossa Pullinen oli aktiivisesti mukana.

Tänä kesänä Piparkakkutalon baarissa on esillä Pentti Pullisen varhaistuotannon muotokuvamaalauksia ja -piirroksia.

– Kabinetissa on nähtävillä uudempia maisemateoksia.

Kesäisin Pullinen työskentelee pääasiassa ateljeessaan Naantalissa.

– Tämä on 26. vuoteni Naantalissa, joka on myös toinen kotipaikkani, Pullinen kertoo.

Osa näyttelyiden teoksista vaihtuu kesän aikana.

Nykyrealismia 3 -näyttely on esillä Piparkakkutalossa syyskuuhun asti.

Asiasanat

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset