Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Onko tässä tuleva Bottas tai Räikkönen? – Aatu Hakalehdon tavoitteena on ammatti moottoriurheilun parissa

Aatu Hakalehto taistelee sekunnin sadasosista.
Aatu Hakalehto pitää kovimpana saavutuksenaan viime vuoden SJM-sarjan 4. sijaa. Toissa vuonna ajettu kilpailu, jossa hän nousi 16. lähtöruudusta voittoon, oli kova yksittäinen suoritus. Kuva: Kati Laitinen
Aatu Hakalehto pitää kovimpana saavutuksenaan viime vuoden SJM-sarjan 4. sijaa. Toissa vuonna ajettu kilpailu, jossa hän nousi 16. lähtöruudusta voittoon, oli kova yksittäinen suoritus. Kuva: Kati Laitinen

Adrenaliini virtaa. Aatu Hakalehto sulkee silmänsä. Kun mahan pohjassa kutiseva jännitys voimistuu liikaa, hän pinnistää ajatuksensa tiukemmin tulevaan kisaan.

Lähtöruudussa hän käy mielessään radan ajolinjat ja miettii sopivat kohdat ohittamiselle ja kuinka hän ottaa lähdön.

Niin kuin valmentaja on opettanut.

12-vuotias hämeenlinnalainen Hakalehto ajaa ensimmäistä kauttaan kartingin SM-sarjaa ja OKJ-luokkaa.

– Tavoitteenani on olla ensi vuonna SM-sarjan top kolmosessa ja päästä ajamaan kansainvälisiä kisoja, hän sanoo päättäväisenä.

Kipinä syntyi katsomossa

Vanhemmat veivät Hakalehdon katsomaan karting-ajoa, kun hän oli 4-vuotias. Siellä syttyi kipinä.

Isä piti kiinni kuormaliinasta ja juoksi pienen Puffo-auton perässä, kun poika hurjasteli pitkin piha-asfalttia. Nyt auto kiitää Hakalehdon käsissä jopa 120 kilometrin tuntinopeudella.

Tänä vuonna harrastus muuttui urheiluksi.

– Minut valittiin AKK:n Flying Finn Academyn haastajaryhmään.

AKK Motosportin Rookies-ryhmä toimii ponnahduslautana maajoukkueelle eli kuljettaja voi nousta ryhmästä maajoukkuevalmennuksen piiriin.

Aatu Hakalehto pitää kovimpana saavutuksenaan viime vuoden SJM-sarjan 4. sijaa. Myös toissa vuonna ajettu kilpailu, jossa hän nousi 16. lähtöruudusta voittoon oli kova yksittäinen suoritus. Kuva: Kati Laitinen
Aatu Hakalehto pitää kovimpana saavutuksenaan viime vuoden SJM-sarjan 4. sijaa. Myös toissa vuonna ajettu kilpailu, jossa hän nousi 16. lähtöruudusta voittoon oli kova yksittäinen suoritus. Kuva: Kati Laitinen

Kuudet treenit viikossa

Valmentajan laatimat kunto- ja ajoharjoitukset vievät viikosta kuusi päivää kisakauden ulkopuolella. Kisakaudella panostetaan enemmän ajoharjoitteluun. Lähimmät ajoharjoitteluradat löytyvät Kangasalta ja Vihdistä.

– Halvin tapa saada lisää vauhtia, on olla fyysisesti hyvässä kunnossa. Ilman kuntoilua ei pysty ajamaan, isä Juha Hakalehto kertoo.

Radalla keskinopeudet kipuavat noin 70 kilometriin tunnissa. Mutkissa G-voimat iskevät kylkiin ja niskaan. Käsissä on oltava voimaa. Painetta kestää lähes puoli tuntia, kun ajokierroksia kertyy noin parikymmentä.

Häviäminen ottaa koville

Valmentajan ohjauksessa käydään läpi myös henkistä valmennusta ja hiotaan ajotaktiikkaa.

– Ajaminen on paljon kiinni pääkopasta. Miten esimerkiksi selviää pettymysten kanssa, äiti Marjo Siekkinen miettii.

Kun kilpailuvietti on kova, ottavat häviämiset koville. Äidin mukaan poika kuitenkin kokoaa itsensä nopeasti.

– Pitää vain miettiä, että seuraavissa kisoissa on paremmilla sijoilla, Aatu Hakalehto summaa.

Taktiikka on kaiken a ja o

Ajotaktiikan miettiminen on omanlaista shakin pelaamista. Kuinka esimerkiksi onnistuu valitsemaan oikean aika-ajokumppanin. Pitää valita selkä, jota seurata. Ajamalla rataa yksin häviää.

Kaverin kanssa ei kannata jäädä miekkailemaan, sillä joku muu voi livahtaa kärkeen. Vesisateella ajolinjat valitaan toisin kuin kuivalla pinnalla.

– Kilpailu voitosta käydään sadasosista. Kangasalan kisoissa 30 kuskia oli yhden sekunnin sisällä, Siekkinen korostaa.

Hyvä kuski oppii radat ja osaa lukea tilanteita nopeasti ja osaa ohittaa. Voittaakseen pitää kyetä keskittymään sata prosenttisesti ja tuntea autonsa.

Tavoitteena ammattitiimi

Kun harrastus muuttui tavoitteelliseksi urheiluksi, kymmenkertaistuivat myös kustannukset.

– Tällä hetkellä kilpailemme vielä isä-poika -tiiminä, mutta tässä uudessa luokassa osaamiseni ei enää riitä, Juha Hakalehto tuumaa.

Perhe tekee hartiavoimin töitä, että Aatu pääsisi ensi vuodeksi ammattitiimin kuljettajaksi ja ajamaan kansainvälisiä kisoja. Hän hankki itselleen sponsoreita kiertämällä yrityksiä, jotka mahdollistavat tämän vuoden kilpailemisen.

”Kilpaileminen on parasta”

Syyskuussa Härmässä ajetaan MM-kilpailut. Kisat ovat ainutlaatuinen kokemus ja sisältävät myös toivon suuremmasta.

– Aatu kilpailee tänä vuonna CRG-merkin autolla. Hänen olisi mahdollisuus päästä merkin tehdaskuljettajaksi näihin kisoihin, isä kertoo.

CRG-tiimissä ovat ajaneet aikoinaan myös esimerkiksi Lewis Hamilton, Max Verstappen ja Nico Rosberg. Nykyisin tehdastiimissä ajavat muun muassa Enso Trulli, Jarno Trullin poika.

Tehdaskuljettajaksi pääseminen vaatii suurta taloudellista panosta, joten perhe etsii yhteystyökumppaneita, jotka mahdollistaisivat Hakalehdon osallistumisen Härmän kisoihin.

– Kilpailut ovat aivan parasta. Kunhan pääsisi ajamaan.

Tavoitteena on ammatti moottoriurheilun parissa.

Karting

Kartingilla luodaan peruspohja myöhempää autourheilu-uraa varten. Muun muassa Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen ovat aloittaneet uransa kartingista.

Ensimmäiseen Cadett-harrasteluokkaan pääsee jo 6-vuotiaana. Kansallisiin kilpailuihin Mini60- ja Raket-luokissa voi ottaa osaa 10-vuotiaana.

Pojat ja tytöt ajavat samoissa luokissa ja kilpailuissa.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Uusin Kaupunkiuutiset

28.11.2020

Fingerpori

comic

Päivän Hämeen Sanomat

30.11.2020