fbpx
Kaupunkiuutiset

Oppilaat ideoivat uutta ilmettä

Valaistuja ja värikkäitä roskiksia, nykyistä parempaa viitoitusta, polkupyörien vuokrausta, polkupyöräparkki, levähdyspaikkoja ja katoksia, uusi rakennus palaneen kiinteistön tilalle, istutuksia ja Aalto vaasin heijastaminen taajaman keskustassa pimeän aikaan.

Muiden muassa tällaisia ehdotuksia syntyi Iittalan yhtenäiskoulun 5 b-luokan maisemasuunnitteluprojektista. Projekti oli osa Luota-hankkeen Iittalaan toteuttamaa kohennussuunnitelmaa.

Mitä oppilaiden ideoista siirtyy toteutukseen, selviää ensi vuoden aikana. Ensimmäiset kommentit olivat joka tapauksessa kiittäviä.

Viitoitus kuntoon

Viidesluokkalaisten tehtävä oli ideoida reitti Iittalan junaseisakkeelta Lasimäelle uuteen uskoon.

Oppilaat kävivät muun muassa tutustumassa Iittalan asemaseisakkeella ja eläytyivät japanilaisen turistin mielenmaisemaan; miltä tuntuu saapua ensimmäistä kertaa Iittalaan ja lähteä kohti Lasimäkeä.

– Tarvitaan paljon parempi viitoitus, oppilaat totesivat heti kättelyssä.

Tämä tunnutaan tiedettävän myös aikuisten pyörittämissä yrityksissä, sillä tähän on tarkoitus tarttua ensimmäisten asioiden joukossa.

Oppilaat työskentelivät projektin aikana viidessä ryhmässä. Kaksi irakilaista turvapaikanhakijaakin saatiin mukaan projektin loppuvaiheessa.

– Ryhmät nimettiin ideoiden hengen mukaisesti. Yksi ryhmä esimerkiksi keskittyi muokkaamaan maiseman istutuksia ja toiset keskittyivät istuimiin ja levähdyspaikkoihin, luokanopettaja Kalle Manninen kertoo.

Iittalan yhtenäiskoulun projekti oli esimerkki siitä, millaista koulutyöskentely on tulevaisuudessa, kun uusi valtakunnallinen opetussuunnitelma siirtyy käytännöksi.

– Opiskelu on jatkossa nykyistä enemmän käytännön läheistä oppimista. Oikean elämän ilmiöt ja ongelmakohdat tulevat mietittäviksi ja ratkaistavaksi, rehtori Anne Laatikainen sanoo. Hän piti kokemusta luokanopettaja Kalle Mannisen tapaan koululle erinomaisena mahdollisuutena.

”Sai käyttää aivojaan”

Viidesluokkalaiset olivat erittäin tyytyväisiä syksyn ajan keskiviikkoiltapäivät täyttäneeseen projektiin. Oppilaita innosti erityisesti se, että suunnitelmia sai kehittää omien ajatusten, ei valmiiksi annetun sapluunan tai idean pohjalta.

– Kerrankin koulussa sai käyttää omia aivojaan, kun kukaan ei sanonut mitä pitää tehdä tai painaa mieleensä, Patrik Perkovuo tiivisti viidesluokkalaisten ajatukset.

Iittalan maisemaa katseltiin paitsi kävelyretkellä, niin myös tutkimalla alueen ilmakuvia. Ilmakuviin ryhmät merkitsivät oman ideansa ja kirjoittivat niistä kirjallisen selvityksen.

Viidesluokkalaisten oppilaiden lisäksi Iittalan ilmettä ratkovat muun muassa yrittäjien, Fiskarsin, naivistien ja seurojen edustajat.

–  Luovan talouden hankkeessa on ollut koko ajan tarkoituksena saada ihmisiä eri ryhmistä mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan hanketta, projektipäällikkö Hillevi Kaarlenkaski painottaa.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset