Kaupunkiuutiset

Poluille polkemaan!

Aulangolla on tulevana viikonloppuna liikennettä, kun kinttu- ja kangaspoluilla kurvailee toistasataa maastopyöräilijää.

Kyseessä järjestyksessään toisen kerran polkaistava Aulanko MTB. Maastopyöräilyn kuntotapahtuma starttaa kylpylän edustalta lauantaina 23. toukokuuta kello 12.

Vaihtoehtoina ovat 25 ja 50 kilometrin matkat. Mukaan voi ilmoittautua järjestävän seuran Tawast Cycling Clubin verkkosivujen kautta tai tuntia ennen starttia paikan päällä. Menossa on mukana niin aloittelijoita kuin maan kärkinimiä.

Koska kuntotapahtuma on kaikille avoin, kohti jylhiä maisemia opastetulla reitillä saa polkaista vaikka mummon vanhalla kauppapyörällä.

– Jos siitä vain nauttii, tapahtumajohtaja Tapio Painilainen naurahtaa. Moni suuntaa matkalle kuitenkin täysijousitetulla maastopyörällä, joka lisää ajomukavuutta vaihtelevaan maastoon.

Painilainen kuitenkin muistuttaa, että reitti vaatii ajotaitoa ja pyöräilykypärä on pakollinen. Luvassa on paitsi leveää, myös teknistä polkuosuutta sekä tietysti mäkiä. Ne ovat tapahtuman valtit.

– Alamäkiä ei kannata turvallisuuden vuoksi kiitää täysillä alas, siinä voi vain hävitä. Erot syntyvät siitä, kuka polkee ne nopeimmin ylös.

Valppautta vaaditaan

Kuntoilutapahtuman reitti tarjoaa korkeuseroineen suojaisten polkujen lisäksi hulppeat näkymät.

Kylpylähotellilta käynnistyvän kisan matka kulkee hevostallien kautta rantareitille ja suuntaa puistometsään vasta uudelleen kylpylän ohi ajettaessa.

Painilainen toivoo autoilijoiden noudattavan nopeusrajoituksia ja liikenteenohjausta Aulangontiellä.

– Startti tapahtuu massana, joten Aulangontien ylitykseen ei mene kovin kauan aikaa. Ylityksen jälkeen pyöräilijät nousevat polkua pitkin suojaisempiin kilpailumaastoihin.

Kisa kestää viisi tuntia, joten myös puistometsässä liikkuvien on syytä olla valppaana.

– Maastopyöräilijöiden vauhti saattaa äityä paikoitellen kovaksi, joten koiraihmisten kannattaa pitää lemmikkinsä lyhyessä hihnassa.

Painilaisen mukaan ihan perusvalmistautumisella pääsee kisassa pitkälle.

– Syö ja juo hyvin ennen tapahtumaa, että on polttoainetta millä polkea. Renkaiden ilmat ja paineet kannattaa tarkastaa, rasvata ketjut sekä katsoa, että vaihteisto ja jarrut ovat kunnossa.

Reippaan menon jälkeen voi rasittuneita lihaksiaan hoivata vaikka porealtaassa, sillä osallistumismaksuun sisältyy pulikointia kylpylässä kisan jälkeen.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset