Kaupunkiuutiset Hämeenlinna

Psykologi neuvoo: Suhtaudu koronapelkoon kuin Fox-kanavaan

Poikkeustilanne kurittaa ihmisiä monin tavoin. Psykologi kertoo, miten ahdistusta voi lievittää.
Kuva: Soile Toivonen
Kuva: Soile Toivonen

Moni on joutunut lomautetuksi ja talous voi olla tiukalla. Osa tekee töitä etänä ja huolehtii siinä sivussa jälkikasvun koulunkäynnistä ja ruokahuollosta. Jossain vaiheessa arjen pyörittäminen poikkeusoloissa voi alkaa rassata hermoja.

Nettimaailma on väärällään rentoutumisvinkkejä, mutta ”metsässä samoilu” ei auta, jos huolet kaatuvat päälle.

Kun taloushuolet painavat, millä keinoin ahdistusta voi lievittää, Pihlajalinnan psykologi ja psykoterapeutti Juha Kauppila?

– Kuvittelemme usein tilanteen pahemmaksi kuin se on. Tietoisuusharjoitukset auttavat keskittymään todellisuuteen. Niitä ei kuitenkaan saa käyttää väärin tunteiden hallintaan. Ei pidä yrittää torjua tunteita, joita tilanne herättää. Maailmantilanteelle emme voi mitään. Kannattaa keskittyä niihin asioihin, joihin voi itse vaikuttaa. Voimme toimia vastuullisesti, laittaa menot ja tulot tasapainoon ja turvata, että on katto pään päällä. Tekeminen ja vastuun ottaminen ovat tärkeitä keinoja vähentää ahdistusta.

Entä jos oma perhe alkaa ärsyttää, miten kannattaa menetellä?

– Ärtymyksen tunteelle tulee antaa tilaa, mutta sen mukaan ei tarvitse toimia, vaan kannattaa lähteä tekemään muuta, niin reaktio laantuu. Jokainen on itse vastuussa omista tunteistaan. Toki, jos kyseessä on oikea ongelma, voi toiselle sanoa, että tämä tuntuu tosi pahalta.

Kun joudutaan olemaan eristyksissä muista, millä keinoilla vältetään ahdistuminen?

– Fyysinen eristäminen ei tarkoita välttämättä eristämistä tunnetasolla. Nykyisin voidaan olla monin tavoin yhteydessä, mutta etäyhteys voi palvelukodissa asuvalle olla kova paikka. Tilanteessa voi miettiä, mikä on itselle tässä hetkessä merkityksellistä ja mikä olisi omien arvojen mukaista tekemistä, johon voisi uppoutua. Esimerkiksi kuntoilu tai käden taidot voivat olla hyvää lääkettä ahdistukseen.

Entä jos pelko valtaa mielen, mikä auttaa siinä tilanteessa?

– Pelko ei ole ongelma, vaan pakoon juokseminen. Ihmiset hukuttavat pelkonsa tekemiseen tai päihteisiin. Pelko tuntuu usein möykkynä. Tähän sopii hyväksymisharjoitus, jossa annetaan tunteelle tilaa. Pelko tuntuu kauhealta ja luo voimakkaita mielikuvia, mutta siihen ei kuole. Jos pelottavat ajatukset ovat kuvitelmia, miksi täytyisi juosta pakoon? Usein todellisuus ei ole niin kamalaa. Pelkoon kannattaa suhtautua kuten Fox-kanavaan: se liioittelee asioita, mutta ei ole faktakanava.

Miten tähän poikkeustilanteeseen kannattaa suhtautua, etenkin jos se pitkittyy?

– Varmaan monet aiemmin merkitykselliset asiat, kuten vaikka lomamatkat, menettävät merkityksensä ja jokin muu tulee tärkeäksi. Kriisi muuttaa ihmistä. Palaisin tekemään sitä, mikä on omien arvojen mukaista ja minkä kokee tärkeäksi. Tekeminen ja vastuun ottaminen omasta toiminnasta tuottavat hyvää myös muille.

Voimmeko oppia tästä kokemuksesta jotakin?

– Jälleen palaisin arvoihin, siihen, mikä on merkityksellistä. Varmaan ihmiset miettivät, mikä on oikeasti tulevaisuudessa tärkeää, että onko tällä tunteista lähtevällä kulutuskulttuurilla merkitystä. Kukaan ei voinut kuvitella, miten haavoittuvaisia olemme täällä maapallolla. Tämä on hyvä oppimiskokemus siitä, mikä on järkevää ennakointia ja myös pysähtymisen paikka sille, mikä on oikeasti tärkeää.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset