fbpx
Kaupunkiuutiset

Pukinkonttiin paketoidaan yhä useammin lahjakortti

Taantuman jatkumisesta huolimatta suomalaiset aikovat käyttää tänä jouluna lahjoihin ja valmisteluihin yhtä paljon rahaa kuin viime vuonnakin. Nordean teettämän tutkimuksen mukaan tämän vuoden joulukassasta kansalaiset käyttävät keskimäärin 308 euroa lahjoihin ja 206 euroa koristeisiin sekä ruokaan. Yhä useampi ostaa lahjoja netistä.

– Joululahjojen ostaminen verkosta kasvattaa suosiotaan tänäkin jouluna, Nordean yksityistalouden ekonomisti Olli Kärkkäinen toteaa.

– Alle 40-vuotiaista noin puolet ja yli 55-vuotiaistakin joka neljäs suunnittelee ostavansa ainakin osan lahjoistaan netissä.

Joulu tietää tietokonekiireitä myös Turuntie 7:ssä showroomia pitäville Vaeltajankaupalle ja Viinitarvikekaupalle.

– Verkkokauppa on meillä pääkanava ja jouluna on selkeä sesonki, yrittäjä Pauliina Erkintalo kertoo.

– Ruuhka alkaa joulukuun ekalla viikolla ja työpäivät menevät käytännössä pakettien pakkaamisessa. Tänä vuonna joulukauppa alkoi tavallista myöhempään, kun ajat ovat tiukat. Heti kun veronpalautukset tulivat, tilauksia alkoi sadella.

Lahjakortti onnistuu

Suklaa ja muut makeiset, vaatteet sekä kirjat ovat tutkimuksen mukaan edelleen suosituimpia joululahjoja. Niiden rinnalla osuuttaan ovat nostaneet niin sanotut elämyslahjat, eli erilaiset palvelulahjakortit sekä elokuva-, teatteri- ja konserttiliput.

Verkatehtaan lippukaupassa on vierailtu joulupukin asioissa ainakin marraskuun loppupuolelta asti.

– Olemme huomanneet, että elämysten ostaminen on kasvussa, Anita Miettunen sanoo.

– Ihmisillä on jo muutenkin niin paljon kaikenlaista tavaraa. Jouluksi meiltä ostetaan lähinnä lahjakortteja, jolloin lahjan saaja voi itse valita mihin sen käyttää.

Myös Kauneuskeskus Pinjamissa jouluisten lahjakorttien määrä on kasvanut vuosi vuodelta.

– Ostajat ovat usein miehiä, joiden vaimot käyvät meillä ja tietävät tarkkaan mitä haluavat, kosmetologi Jonna Raitala kertoo.

– Mutta sitten tulee myös niitä asiakkaita, jotka saavat lahjaidean liikkeen ohi kävellessään. Jos he ovat miehiä, heillä on yleensä muutamia kysymyksiä esitettävänään.

Kauneuskeskuksessa arvellaan, että lahjakortti hoitoon päätyy varsin harvoin joululahjojen mappi Ö:hön.

– Lahja on henkilökohtainen ja tulee aina käytettyä, kosmetologi Mia Edelman-Kokkonen uskoo.

– Ensikertalaiselle käynnistä tulee traditio ja miehellekin lahja voi olla positiivinen yllätys, jos tänne uskaltautuu tulemaan.

Nordean tutkimuksen toteutti marraskuun alussa TNS Gallup. Aineistoa varten haastateltiin 1019 suomalaista 18-65 -vuotiasta ikäryhmästä.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset