Kaupunkiuutiset

Pysäköintilaitokset pyörivät plussalla

Kaupungin uudet pysäköintilaitokset, Keinuparkki ja Kaivoparkki, olivat alkuun joidenkin kaupunkilaisten vitsailun tai jopa ärtymyksenkin kohteina. Niiden tarpeellisuutta epäiltiin ja valokuvia tyhjien parkkiruutujen riveistä julkaistiin Facebookissa. Lehti on kääntynyt ja tällä hetkellä Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n toimitusjohtajalla on syytä tyytyväisyyteen.

– Pysäköintilaitokset tekivät viime vuonna positiivisen liiketuloksen, Jarmo Kulmala kertoo.

– Tavoite on täyttynyt, eli pysäköijät maksavat laitosten kulut. Kaivoparkin kannella on viikonloppuisin hiljaisempaa, mutta alakansi on myyty loppuun. Keinuparkin 268 paikasta on myyty pitkäaikaispysäköintiin yli 150 ruutua.

Sunnuntaisin moottoritien nurkilla ajelevat kiinnittävät usein huomiota Kaivoparkin hiljaisuuteen, mutta Kulmalan mukaan yhtä hiljaista on pyhäpäivisin myös Tiiriön pellolla. Kaivoparkin alakansi on täyttynyt osittain kauppakeskus Goodmanin kupeeseen rakennettujen talojen velvoitepysäköinnistä, mutta suurimman osan paikoista ovat vuokranneet yritykset ja yksityiset.

– Palveluja on lisätty jatkuvasti. Lokakuussa siellä avautui kolmipaikkainen halli, jossa voi pesettää autonsa ja vaihdattaa renkaat.

– Sähköautot ovat kovasti tulossa ja Kaivoparkissa on latauspisteitä, joihin ollaan nyt hankkimassa entistä parempia liitäntätulppia. Keinuparkkiin taas vaihdetaan led-valaistus, jonka myötä saavutamme huomattavia kustannussäästöjä.

Vangiksi ei jää

Pysäköintiyhtiö aikoo parantaa myös Keinuparkin opastusta, koska jostakin syystä esimerkiksi Verkatehtaan asiakkaat eivät aina osaa hakeutua sinne. Kulmalan tiedossa on sekin, että varsinkin jotkut varttuneemmat asiakkaat vielä arastelevat pysäköintitaloon ajamista.

– Jokaisesta ulostuloreiästä saa yhteyden ympärivuorokautiseen valvontaan, joten sellaista vaaraa ei ole, että jäisi parkkitaloon jumiin, Kulmala rauhoittelee.

– Puhelinnumeroita on esillä vinot pinot. Jos ongelmia ilmenee, koulutettu henkilökunta saapuu tarvittaessa paikalle, joten koskaan ei tarvitse jäädä yksin.

Pysäköintilipuketta ei kannata laittaa matkapuhelimen koteloon, eikä mielellään edes samaan taskuun sen kanssa.

– Kännykän säteily saattaa hävittää tiedon lipukkeen magneettijuovasta. Jos tällaista kuitenkin pääsee tapahtumaan, kannattaa ottaa yhteys valvontaan, josta pystytään etänä tekemään asiakkaalle uusi kortti, Kulmala neuvoo.

– Tässä yhteydessä voisi mainita senkin, että Valintatalon parkkipaikkaa ei todellakaan kannata käyttää, jos ei ole asiaa kauppaan. Se on nimittäin varsinainen sakkorysä.

Varma autopaikka

Pysäköintiyhtiön omistuksessa ovat myös kaduilla ja parkkialueilla olevat automaatit. Rahat yhtiö tilittää kaupungille saatuaan pienen provision.

– Haluamme tehdä maksamisen entistä helpommaksi ja mobiilisovellusten käyttö on kasvanut, Kulmala tietää.

– Luottokorttimahdollisuudella varustettuja automaatteja ollaan lisäämässä, niin että niitä on yhteensä kuusi kappaletta kaikkein kiireisimmillä paikoilla.

Maksullinen pysäköinti on jo pitkään ollut keskusteluiden kuuma peruna Hämeenlinnassa. Kulmalan mielestä asian ympärille lyöneet laineet eivät anna täyttä kuvaa todellisuudesta.

– Kysymyshän on vain siitä, onko ihmisillä varaa maksaa pysäköinnistä, jotta varoja voidaan ohjata esimerkiksi terveydenhuoltoon ja muihin tärkeisiin palveluihin. Pysäköintiyhtiö ei tavoittele voittoa, vaan pyörii omillaan ja hinnat voidaan pitää kohtuullisina. Joku globaali yrittäjä saattaisi nostaa hinnat taivaisiin.

– Saamme myös hyvää palautetta. Jollekin työssäkäyvien vanhempien kiireiselle lapsiperheelle on todella tärkeää, että kaupungista löytyy varma pysäköintipaikka, vaikka se vähän maksaakin.

Mitä tulee keskustaan?

Kulmalaa hieman harmittaa, että hänet on nähty jonkinlaisena pääjehuna ajamassa pysäköintihallia torin alle.

– Keskustan pysäköinti on poliittinen päätös. Pysäköintiyhtiö sai kaupunginhallituksella tehtävän selvittää torinalusparkin skenaariota, jossa viitesuunnittelun lähtökohtana oli vähintään 600 autopaikkaa.

– Ryhdyimme toimeen ja selvitys tehtiin. Myöhemmin tilanne kääntyi siten, että muitakin vaihtoehtoja ollaan harkitsemassa. Odotamme päätöstä ja toimimme sen mukaan.

Kauppakeskus Goodmanin vaikutuksesta vanhan keskustan pysäköinti väheni 11 prosenttia. Tämä on saanut monet pohtimaan, mihin uusia parkkipaikkoja sitten tarvitaan.

– Nyt ei rakenneta tämän päivän tilannetta eikä ensi vuotta varten. On fakta, että vuonna 2020 keskustasta on hävinnyt 600 autopaikkaa Engelinranta-hankkeen ja uusien liikennejärjestelyjen seurauksena. Viisi vuotta on lyhyt aika kaavamuutoksille ja suunnitelmille, joten nyt pitää ryhtyä toimeen. Pelkään pahoin, että päätöstä siirretään edelleen.

Lisää kommentti

Kirjoita kommenttisi

Fingerpori

comic

Uusin Kaupunkiuutiset